top of page

תודה על ההרשמה

  • תמונת הסופר/תAvihay Shaked

עין קדם - טיול אל המעיין שבכרמל

עודכן: 3 בספט׳ 2021


לצערי, הכרמל שהוא סביבת המחיה הטבעית שלי לא משופע במעיינות. לעומת אזורים כמו הרי ירושלים ורמת הגולן אין לכרמל הרבה מה להציע בתחום המעיינות.

ועדיין יש בכרמל כמה מעיינות ששווה להגיע אליהם, במיוחד בעונה הזו של בין אביב לקיץ, כשמספיק חם לשכשך במים קרירים אבל לא חם מדי כדי לצעוד בשביל חשוף ולא מוצל עד לאוצר הקריר.

בכל מקרה, אחד המעיינות האלה שיש לכרמל להציע הוא מעיין עין קדם שנמצא מרחק קילומטר וחצי מטירת הכרמל, באחד מהואדיות הנשפכים אל נחל גלים המרשים והירוק שמתחיל ליד האוניברסיטה ומסתיים ממש במקום בו מתחיל המסלול שלנו.

מערת אורנית ונחל גלים

עין קדם הוא לא סתם מעיין, הוא מעיין ניקבה הנובע ממש מתוך ההר כל ימות השנה ובעיקר אחרי החורף. או אז, נשפכים המים שהצטברו במהלך החורף במעבה ההר ופורצים מן ההר לאחר מאבק איתנים בסלע הגיר עד לרגע בו מוצאים המים הזכים סדק קטן שממנו הם יכולים לצאת אל אוויר העולם (ואל לשונן של הפרות אשר מחבבות גם הן את המקום עד מאוד).

במקום עצמו שתי ניקבות אשר נחצבו לפני אלפי שנים (כך אומרים המומחים) והוא הרווה את צמאונם של דרי המקום במהלך השנים שעברו. הממצאים בשטח מצביעים על התיישבויות באזור עוד מימי האדם הקדמון במערת אורנית אשר משקיפה על המסלול ממצוק מרשים, ועד לימי קום המדינה ולכפר הערבי טירה שאת שרידי בתיו ובוסתניו ניתן לראות לצד השביל.

הערה: למערת אורנית ישנו מסלול נפרד ומומלץ בעיקר בחודשי האביב הקריר יותר, אז הפריחה בשיאה והנוף מן המערה אל הים מרהיב ומיוחד.

מעיין עין קדם בכרמל
מים צוננים וצלולים תמיד

שתי הניקבות מזמינות מאוד להכנס אליהן אורך כל אחת מהן כעשרים עד שלושים מטרים והן חשוכות לחלוטין. הניקבה הימנית רדודה והמים בה מגיעים עד לגובה קרסול של אדם מבוגר. בקצה הניקבה מעין "ג'קוזי" טבעי ממש בנקודה בה המים בוקעים מן ההר.

הניקבה השניה עמוקה יותר - עד גובה מותניים של אדם מבוגר והיא גם מעניינת יותר ומעט עמוקה יותר. לפני כמה שנים הניקבה היתה יותר עמוקה ויותר מגניבה, אבל כמה נשמות טובות שברו קיר שחסם את המים בתוך הניקבה ופגע לכולם בהנאה.

לצד מעיין עין קדם, על הסלע ניתן להבחין במאות מאובנים בצורת חטיף "אפרופו" עדות אילמת לים הקדום שכיסה את המקום לפני מליוני שנים.

מעיין עין קדם בכרמל
מים נקיים ישירות מבטן האדמה

אז איך מגיעים?

נכוון את הוייז לרחוב החרוב בטירת הכרמל, נחנה את הרכב בקצה הרחוב ברחבת כורכר לבנה. מהחניה נזהה סימון שבילים כחול אשר יוצא אל תוך הואדי הירוק ועובר תחילה לאחר צריפי פח ודיר כבשים. נצעד בשביל הכחול כקילומטר בדרך נוחה להליכה כשמצד ימין לנו למעלה נוכל לראות בקצה המצוק את מערת אורנית. עם קצת מזל נוכל להבין בנשרים דואים ממעל. אלו נשרים אשר מטופלים ע"י החי-בר של רשות הטבע והגנים בכרמל אשר עושים מאמצים להחזיר את החיה האצילה הזו לטבע שלנו.

לאחר קילומטר הליכה נגיע לפיצול בשביל בו נפנה שמאל בסימון שבילים שחור. נצעד בעליה המתונה כחמש מאות מטרים עד שנגיע אל המעיין (בא גדי בא גדי קטן?).

לאחר שנהנה במעיין ונשאיר את המקום נקי, נחזור לרכב באותה דרך שבאנו.

אני רק שאלה-

יש צל? לא, המסלול לא מוצל ולכן הוא לא מומלץ בעונת הקיץ.

כמה קשה? לא מאוד, השביל נוח מאוד להליכה אבל הוא לא מתאים לעגלות (1.5 ק"מ הליכה לכל כיוון).

המים קרים? קרים, אבל לא קפואים... בדיוק במידה הנכונה.

מה כדאי להביא? חוץ מהציוד הרגיל (כובע, מים, קרם הגנה) כדאי להביא גם פנסים כדי להנות ממעמקי הניקבה.

מה עוד? תהנו ותשמרו על המקום נקי לבאים אחריכם.

השביל השחור עד למעיין

אהבתם את הפוסט? מצויין!! אתם מוזמנים להרשם לניוזלטר (בראש העמוד ) כדי לקבל את הפוסט הבא ישירות למייל שלכם, וגם לעקוב אחרי באינסטגרם (לחצו על הקישור) כדי לקבל עוד עדכונים.

22,262 צפיות7 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page