top of page

• תמונת הסופר/תAvihay Shaked

ילדטבע הופך לאורבני - עם ילדים בברצלונה

עודכן: 8 בדצמ׳ 2020

בפרק הקודם, סיפרתי לכם על מסעותינו בחבל הפירנאים הספרדיים שם טיילנו וכייפנו במשך 10 ימים.

בחודשים האחרונים במהלך תכנון הטיול החלק הברצלונאי העלה בי חששות מסויימים. עד היום לא טיילנו עם הילדים בעיר גדולה ואת טיולינו העירוניים בחו"ל אנחנו שומרים לפורמט זוגי ורומנטי יותר.

אבל, ברצלונה היא עיר מדהימה בשפע שיש לה להציע לילדים ומשפחות ולכן החלטתי בסופו של דבר ללכת על זה ולתכנן ארבעה ימים מלאים בעיר.

כדי לא להעיק על כלל בני המשפחה הגדולים והקטנים, החלטתי על מספר עקרונות וקווים מנחים במסגרת התכנון- מראש וויתרתי על מקומות עמוסים שכוללים עמידה בתור ארוך תחת שמש ברצלונאית של אוגוסט ובחיכוך פיזי קרוב מדי לתיירים אירופאים מזיעים (מי אמר פורט אוונטורה ולא קיבל...). בנוסף לא תכננתי יותר מאטרקציה מרכזית אחת ליום. לבקשת הצד הנשי במשפחה תוכנן יום "חופשי" מהילדים וממני כדי להנות משלל הסיילים והמבצעים לחובבי הקניות שמציעה העיר בעונה הזו.

דבר נוסף שהחלטתי ביני לבין עצמי הוא שאין שום אתר שהוא "חובה" למעט כמה עוגנים שהיו מיועדים בעיקר לילדים.

עוד עקרון חשוב שהחלטנו עליו יחד היה עקרון הפיצולים. את כלל האטרקציות חוויתי עם הילדים כשגם במקרים האלה הצד הנשי זכה לזמן חופשי, ובשעות הערב נשארו הילדים בדירה בעוד אנחנו יצאנו לאכול בבארים החביבים שבסביבתה.

בברצלונה כבר ביקרנו בפורמט זוגי לפני 15 שנה, זמן רב בחיי עיר אבל ברצלונה נשארה כמו שזכרתי אותה. יפה, מטופחת, עליזה ובלתי שגרתית. רק כמות התיירים נראה שעלתה מאוד מאוד עד למצב שבו בחלק מהמקומות לא נשמעת בכלל השפה הספרדית ברחוב. זמן קצר לפני הטיסה גיליתי יוזמה של עיריית ברצלונה להפחתת כמות התיירים בעיר, עובדה שלא עשתה אותי רגוע יותר בהיבט העומס בעיר.

את היום הראשון בעיר ניצלנו להתאקלמות לשינויים הקיצוניים לעומת עשרת הימים הקודמים. נוף ההרים התחלף בנוף אורבאני והאוויר הצלול התחלף בחום מהביל ולח של עיר נמל. כאן אין נחלים ונהרות לברוח אליהם אבל המזל הוא שהעיר תוכננה בצורה גאונית כך שתמיד אפשר לבחור בנתיב מוצל ברחובות. את ההתרעננות בעיר כבר בשלב הזה של הבנו שנעשה באמצעות כוסות סנגריה קרה וגביעי גלידה מצויינת לרוב.

דבר נוסף שמורגש מאוד ומהווה שינוי משמעותי מהפירינאים הוא כמות האנשים הגדולה ברחוב בעיקר תיירים, לכך כבר התכוננתי מראש וגם הכנתי את הילדים בכל מה שקשור להוראות בטיחות כמו לדוגמא להשאר בקרבתינו ולא להעלם לנו בטעות.

את היום הבא לאחר התאקלמות ושוטטות באזור הסגרדה פמיליה, התחלנו בפיצול משפחתי ראשון. הילדים ואני הלכנו לאקווריום המפורסם והצד הנשי בילה את הבוקר בקניון הצמוד לאקווריום. זכרתי את האקווריום בברצלונה כאטרקציה ידידותית שאינו כרוכה בתורים והכי חשוב ממוזגת. ואכן היה מדובר בחוויה חביבה מאוד על הילדים וגם עלי. הגענו למקום בשעה מוקדמת יחסית בסמוך לפתיחה (10:00) ולאחר כשעתיים של סיור סיימנו את הביקור והתאחדנו שוב למשפחה. גולת הכותרת של המקום הוא אקווריום הכרישים הגדול שמאפשר הליכה בתעלה שקופה ובמרחק נגיעה מכרישי ענק ששוחים סביב המבקרים. את המשך היום בילינו בשדרת הרמבלאס מלאת התיירים. הילדים אהבו במיוחד את

הפסלים החיים ואת הדוכנים הרבים מבלי להתייחס לעובדה שכולם מוכרים את אותם מוצרים פחות או יותר. בכנות אומר שגם אני נפלתי מדי פעם לצבעוניות העשירה של דוכני המזכרות ובחנתי את הסחורה המקומית ברוב עניין וקשב.

בחשש מסויים נכנסו לשוק לה בוקריה המפורסם. אבל הביקור בו גם הוא מסתיים בהצלחה למרות הצפיפות. הילדים אהבו במיוחד את שלל סוגי הדגים, פירות הים והסרטנים שנמכרים במקום. לא סתם מדובר באחד השווקים המפורסמים בעולם- הכל כל כך צבעוני ושמח, חגיגה אמיתית לעיניים. בשוק הנפלא הזה גם דוכני הירקות השגרתיים נראים צבעוניים ועליזים. לאחר שהתרעננו עם מספר כוסות מיץ פירות בקומבינציות שונות וטעימות במיוחד (נסו את השילוב של קוקוס וקיווי) פנינו להמשך היום ברובע הגותי.

בהמשך היום התפצלנו שוב - חלקנו (נחשו מי...) פנינו למוזיאון האשליות וחלק אחר פנה לבחון את החנויות בכיכר גארסיה. המוזיאון עצמו קטן יחסית ומרגיש קצת כמו מלכודת תיירים אבל הילדים ציינו אותו כאחד המקומות המהנים יותר שביקרנו בהם. למי שלא מכיר במוזיאון ציורי קיר גדולים שמאפשרים בזווית צילום מסוימת להיות בתוך הציור מה שיוצר מצבים משעשעים בחלק מהתמונות.

את היום השני התחלנו במוזיאון הטבע והמדע - cosmo caixa המומלץ מאוד למשפחות ולא מוכר לנחילי התיירים. הכניסה אליו זולה (8 יורו לכל המשפחה). גולת הכותרת שלו היא שחזור מלא של יער טרופי ובו דגי ענק, עופות וחרקים שונים ומשונים. בנוסף תערוכה אקטיבית על התפתחות המוח והאדם הקדמון תוך הצגת בובות שעווה מדהימות של סוגי האדם הקדמון השונים שנראים כאילו עוד שניה מתעוררים לחיים והופכים את המקום השליו לגהנום אמיתי. כמובן שבמוזיאון שלל מוצגים אינטראקטיביים בכל תחומי המדע. המוזיאון נמצא למרגלות הגבעה עליה נמצא פארק טיבידאבו אליו אנחנו לא עולים מטעמי תורים וכמויות תיירים.

לאחר ביקור של מספר שעות במוזיאון ומנוחת צהריים בדירה הממוזגת החלטנו לבקר במופע המזרקות הידוע בכיכר אספניה. את המופע זכרתי לחיוב רב מהביקור הקודם שלי בעיר. לדאבון הלב, נראה שב-15 השנים בהם התקדם העולם והמצאות טכנולוגיות משוכללות הומצאו, מופע המזרקות נשאר תקוע בעבר. המוזיקה לא נשמעת, והקצב בהחלט שייך לסוף שנות ה-90. עוד לפני תום המופע הראשון אנחנו מפלסים את דרכנו בדוחק התיירים והדי הזיעה ונמלטים מהמקום.

למחרת היום, יום ראשון העיר סגורה ומסוגרת למעט אותו קניון במרינה ליד האקווריום, בו אנחנו מבלים כשעה וחצי בעיקר בגלל המזגן. לאחר שמיצינו את הקניון המשכנו לסיור נוסף ומעמיק יותר ברובע הגותי וברובע בורן הצמוד אליו והחביב עלי במיוחד. ברובע שלל מסעדות, בתי קפה וחנויות מיוחדות וגם בו הסמטאות הצרות מגנות מהשמש והשוטטות בו נעימה.

היום הבא של הטיול היה גולת הכותרת של הביקור בברצלונה מבחינת כלל המשפחה. זה היום בו - הצד הנשי זכה ליום חופשי מלא בחנויות ובתי

הכלבו, והצד הילדותי (כולל עבדכם הנאמן) יזכה בערב לביקור באטרקציה האולטימטיבית של העיר - משחק של הקבוצה המפורסמת בעולם וצפיה באלוהים חיים הלו הוא ליאו מסי. עוד קודם הילדים ואני מבקרים בגן החיות שבעיר. גם זו אטרקציה מומלצת מאוד לימים חמים. גן החיות מוצל, גדול ומרווח. אין בו תורים ארוכים ועומסים לא נעימים ויש בו אווירה שקטה ורגועה. גם החיות בו נראות מרוצות יחסית שכן הן משוכנות בכלובים גדולים מאוד שמאפשרים להן לחיות בכבוד רב, למעט מופע הדולפינים עליו אנחנו מוותרים מטעמי מצפון. רצוי להזמין כרטיסים לגן החיות באינטרנט ולקבל עשרים אחוזי הנחה, משמעותי מאוד כשמדובר במשפחה.

אך הביקור בגן החיות היה כאמור תירוץ וזרז של הזמן לקראת הערב. אחרי מנוחת צהריים אנחנו עולים על המטרו ומגיעים לאצטדיון הענק. המשחק הוא משחק ידידות נגד קבוצה ברזילאית שעברה אסון במהלך השנה ולכן הכרטיסים היו זולים יחסית יחסית (150 יורו לשלושתינו) ונקנו עוד מהארץ.

אני חייב לומר שכחובב כדורגל מושבע הרגשות שלי היו טיפה מעורבים במהלך המשחק. התחושה הכללית היא שהמשחק הוא אטרקציה ככל האטרקציות בברצלונה. אותם תיירים שביקרו בבוקר ברמבלאס ובבתים של גאודי מבקרים כעת במשחק כדורגל והעידוד בהתאם (כלומר מזכיר קונצרט ולא משחק כדורגל). למען האמת, גם האצטדיון עצמו מעט מיושן ובאצטדיון הבית שלנו בחיפה חווית הצפיה טובה הרבה יותר. מצד שני על הדשא מספר מטרים לפני רצים כוכבי על, קוסמי כדורגל אמיתיים שמתעללים בקבוצה הברזילאית המסכנה ומנצחים 5-0 בלי להתאמץ יותר מדי. אני חושב שביקור במשחק של ברצלונה הוא נחמד ומהנה, אבל

לחובבי כדורגל אמיתיים, הייתי ממליץ לנסוע לאנגליה או גרמניה או אפילו למדריד ולהנות שם מחווית כדורגל אמיתית שכוללת גם עידוד מסיבי של אוהדים מקומיים ופחות תחושה של אטרקציה תיירותית ממוסחרת.

למחרת היום, אנחנו אורזים את חפצינו ולאחר 15 יום בספרד נפרדים מהמדינה המקסימה, וחוזרים לבית המשוגעים המזרח תיכוני שלנו.

כמה טיפים חשובים למבקרים בברצלונה-

תחבורה- הדרך הנוחה והמהירה ביותר להתנייד בעיר היא כמובן במטרו. אנחנו רכשנו כרטיסי T-10 שהם בעצם כרטיסיה של 10 נסיעות אותם ניתן להעביר מאחד לאחד, בניגוד לכרטיסים היומיים/דו יומיים/תלת יומיים שהם אישיים. יתרון נוסף של הכרטיס הזה הוא הנחה מובנית של חמישים אחוז במחיר הנסיעה.

תורים ואטרקציות- העיר עמוסה מאוד במיוחד בחודשי הקיץ, וכדאי להצטייד בכרטיסים מראש לאטרקציות המובילות. אנחנו ויתרנו מראש על העמוסות ביותר (פורט אוונטורה, הסגרדה פמיליה, פארק טיבידאבו) אבל הרווחנו שלוות נפש, לא פחות חשוב. כדאי מאוד לסמן מראש מהן אטרקציות החובה מבחינתכם מאחר ובעיר מספר כרטיסי הנחות לאטרקציות רבות שמאפשרים גם נסיעה חופשית במטרו. בחישוב שעשיתי ההוצאה על הכרטיסים לא השתלמה לנו ולכן לא נעזרתי בהם.

שעות פתיחה וסגירה- העיר מתעוררת לחיים סביב השעה 10:00. לקראת שעה 13:00 מתחילות להסגר החנויות והמסעדות מתחילות לפעול. ואז, סביב השעה 16:00 שוב חילופי משמרות... החנויות נפתחות והמסעדות סוגרות את המטבחים. חשוב לקחת את הנושא הזה בחשבון במיוחד כשמטיילים עם ילדים ויש פחות גמישות בנוגע לארוחות.

מלכודות תיירים- בעיקר מסעדות, יש בשפע. אבל אם מתרחקים אפילו מרחק קצר מהמרכזים התיירותיים ניתן למצוא רחובות שקטים ומסעדות מצויינות וזולות. באחד המקומות סיפרו לי שבמסעדות התיירים נמכרת פאייה קפואה ומחוממת ולא פאייה טריה אמיתית...

אוכל- ככלל האוכל לא יקר בעיר. מומלץ מאוד למי שיכול, להנות מפירות הים הטריים בדרך כלל ומהנקניקים המקומיים שמוגשים על לחם מרוח בשמן זית ועגבניות מרוסקות. ברוב המסעדות (גם בפירינאים) יש מה שנקרא DAY MENU שזה מעין ארוחה עסקית שכוללת שלוש מנות ולפעמים גם בקבוק יין במחירים מצחיקים של 13-16 יורו.

באופן כללי, ברצלונה היא עיר מושלמת לטיול משפחות. אנשי העיר חביבים, דוברי אנגלית ושמחים לעזור ולסייע. קל מאוד להתנייד בעיר ומערכת המטרו ידידותית ולא מסובכת. גם מבחינת בטחון אישי בעיר ובתחנות המטרו לא נתקלנו בתחושות לא נעימות בכלל.

אין בעיר רגע דל והיא מציעה שלל אטרקציות ופעילויות לכל הגילאים ולכל תחומי העניין. עם ילדים גדולים ומתבגרים אפשר לשוטט בעיר שעות ולגלות פינות חדשות ולא מוכרות. התמזל מזלנו והתברכנו בילדים שאפשרו לנו את השוטטות הנעימה הזו.

נהננו מאוד בברצלונה למרות החום והתיירים והיא היתה עבורינו קינוח מוצלח ומגוון מאוד.

אין ספק שאחרי הטיול כזה, הרף לשנה הבאה גבוה במיוחד. אם אהבתם את הפוסט הזה, אתם מוזמנים להרשם בתחתית העמוד הראשי לקבלת הפוסטים הבאים ישירות למייל שלכם.