top of page

תודה על ההרשמה

  • תמונת הסופר/תAvihay Shaked

מחניון האגם לבקעת אלון - פריחה ומעיין בכרמל

עודכן: 13 בינו׳ 2023

חניון האגם הוא אולי אחד המקומות הכי מוכרים בכרמל אבל שם זה מתחיל ונגמר. זאת אומרת, אנשים באים לפיקניק בחניון אולי הולכים את הארבע מאות מטר לאגמון העונתי שנוצר שם בחורף (וכמובן שקיבל את השם "האגם הנעלם") ובזה זה נגמר.

אבל מה שהרבה אנשים לא יודעים זה שחניון האגם הוא נקודת התחלה למסלול נהדר בכרמל שמתאים מתחילת החורף ועד לסוף האביב. זה מסלול שכולל מעיין נהדר לשכשוך, פריחה נהדרת, בקעה ירוקה ופורחת ואפילו אפילו גבי מים קפואים אחרי הגשמים. כן כן שמעתם נכון... גבי מים בכרמל, כל כך קרים שיגרמו לדם שלכם לזרום לאיברים שלא ידעתם שיש לכם בכלל.

עוד דבר ששמתי לב אליו הוא שלאנשים קצת קשה להתמצא במסלולים סביב החניון וקצת בצדק מאחר והאזור מנקז אליו מספר שבילים ממספר כיוונים בכרמל, ויש לא מעט קומבינציות שונות לטיולים באזור החניון.

בפוסט הבא אני אנסה לעשות קצת סדר בבלגן ולתאר לכם את המסלול האידיאלי לדעתי שמתחיל מחניון האגם ועובר בכל הנקודות המיוחדות שיש למסלול להציע.

עין אלון מעיין בכרמל ליד חניון האגם
עין אלון - פנינה בלב הכרמל

מתי להגיע למסלול מחניון האגם לבקעת אלון?

באופן כללי, כמו שכבר כתבתי העונה המומלצת היא החל מהגשמים הראשונים ועד לתחילת החמסינים של יוני.

באופן פחות כללי אספר לכם שחניון האגם וערוץ נחל אורן שעובר בו הם ספוט מצויין לראות זרימות חזקות בחורף. הזרימות הרציניות מתרחשות במקום אחרי מערכות גשם חזקות במיוחד ורצוי להגיע תוך כדי או מיד אחרי מערכת כזו כי הזרימה נחלשת די מהר.

במהלך החורף והאביב כל האזור מתכסה בפריחה עונתית נהדרת של כלניות, רקפות, עכנאי יהודה סגול וורוד, מרבדי כרמלית נאה וכל מה שיש לכרמל להציע, בהתאם לחודש בשנה.

אז איך הולכים במסלול? (כרגיל לנוחיותכם, לינק למסלול ע"ג מפה)

הערה: אופציה נוספת (שעליה אני לא מפרט פה) היא להחנות במצבות קדומים ואת ההלוך חזור לעשות משם על הסימון הירוק, האופציה הזו מקצרת את הטיול מעט

תחילת המסלול בחניון האגם (וויז מכיר) אורכו עד לנקודה שאני חושב ששווה להגיע אליה כשני קילומטרים לכיוון, רוב הדרך נוחה להליכה לא קשה מדי אבל גם לא מוצלת (במידה והגעתם ביום חם, קחו לתשומת לבכם).

נחנה בחניון האגם ונתחיל לצעוד במעלה הנחל עם סימון השבילים האדום. כבר בשלב הזה נוכל להנות מזרימת מים ברמה כלשהי אם הגענו בחורף גשום. אחרי בערך 400 מטרים של הליכה נגיע לאותו אגם נעלם, אל תתאכזבו... אגמים בהרים יש באוסטריה. במקרה שלנו מדובר בשלולית גדולה מלאה במים אם ירד מספיק גשם. מומלץ לא להכנס למים, הם לא נקיים כל כך.

רוב המשפחות עוצרות באגם, אבל בואו... תמשיכו הלאה עם השביל האדום לצד הנחל. בשלב מסויים מתחבר אליכם משמאל סימון שבילים ירוק שיורד ממחצבות קדומים ובעצם מהנקודה הזו הסימון האדום יעלם ונמשיך את ההליכה עם הסימון הירוק.

גב מים בנחל אורן ליד בקעת אלון וחניון האגם בכרמל
אחד מגבי המים היפים בנחל אורן

אחרי בערך קילומטר וחצי של הליכה מחניון האגם, תגיעו לעין אלון. מעיין מקסים שלצערי בוקע רוב השנה אבל מימיו נלקחים לפעמים ואז הבריכה יבשה. הבריכה רדודה (עד גובה הברכיים) ואם יש לכם מזל והיא מלאה המים בה צוננים וטובים לשכשוך, ובכלל מדובר בנקודה נהדרת לעצירה. רוב המשפחות שלא עצרו באגם יעצרו כאן ויחזרו לחניון, אבל אתם גיבורים שקוראים את ילדטבע ממשיכים הלאה.

שלוש מאות מטרים אחרי עין אלון יכניס אתכם השביל הירוק לקטע מוצל ונהדר של נחל אורן (זה הנחל שזורם לידכם לאורך המסלול). זה קטע מקסים שאם הגעתם אליו אחרי גשמים חזקים גם יספק לכם כמה גבי מים ובריכות שכשוך טובות לרחצה - קחו בחשבון מים קפואים.

הקטע המוצל והיפה הזה לא ארוך מדי ומהר מאוד יוציא אתכם השביל הירוק מערוץ הנחל להיפך הגמור ממנו. בקעה רחבה, ירוקה ופורחת - בקעת אלון. בעונות מסויימות יחד עם הפרות וזרימת המים אני משוכנע ששמעתי אנשים מדברים שוויצרית לידי... אבל אולי זה היה רק בגלל המים הקפואים בגבים שקצת שיבשו לי את קו המחשבה.

הערה: אל הבקעה מתחבר שביל כחול של נחל אלון מצומת דמון, ואפשר לעשות מסלול ארוך יותר (כ4.5 קמ) ומצריך שני רכבים מצומת דמון ועד לחניון האגם.

בקעת אלון בכרמל
בקעת אלון - קסם אמיתי

בעקרון אפשר להמשיך על השביל הרחב אל תוך הבקעה היפה, אבל לא חייבים.

החזרה לחניון האגם באותה דרך או על בסיס דרך כורכר ללא סימון שעוקפת את הקטע המוצל בערוץ ומתחברת לשביל הירוק קצת לפני עין אלון.


אני מקווה, שעשיתם לכם קצת סדר בבלגן ועכשיו נשאר לכם פשוט לצאת לטייל.

כדי לקבל את הפוסטים הבאים שלי ישירות למייל אתם מוזמנים להרשם בראש העמוד, ויותר ממוזמנים לעקוב אחרי גם באינסטגרם.



17,686 צפיות9 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page