top of page

תודה על ההרשמה

  • תמונת הסופר/תAvihay Shaked

חרבת כרך - מסלול פריחה קל ולא מוכר בדרום הכרמל

היה לי זכרון מעומעם על טיול שעשיתי עם אבא שלי כילד. הלכנו בכרמל והגענו למקום שהיו בו זכוכיות עתיקות ועוד חרסים וממצאים ארכיאולוגים. אני זוכר שממש התלהבתי מזה שמצאתי זכוכית עתיקה, היא היתה בגוון כחלחל כזה והרגשתי ממש כמו אינדיאנה ג'ונס (למרות שממש פחדתי מהסרטים שלו כשהייתי ילד).

עד היום כשאני מגיע לאתר ארכיאולוגי אבל כזה שלא הונדס על ידי גופים רשמיים אני ממש מנסה למצוא משהו מעניין.... לא תמיד זה מצליח אבל זה כן מסקרן את הילדים וזה בעצם מה שחשוב, לא? (למען הסר ספר אני לא לוקח דברים שאני מוצא ומשאיר אותם בשטח).

טיול משפחתי לחרבת כרך בדרום הכרמל
נוף כרמלי קלאסי ירוק ויפה לאורך המסלול

גם אבא שלי לא ממש זוכר איפה זה היה, אבל יש לי תחושה שזה היה בטיול לחרבת כרך אשר בדרום הכרמל לא רחוק ממנזר המוחרקה. חרבת כרך היא אתר ארכיאולוגי שלא נחפר ממש עד הסוף ולכן אפשר למצוא בו ממצאים מעניינים שירתקו ילדים סקרנים. מדובר בשרידי ישוב יהודי בן כמעט 2000 שנה בו גרו מגורשים מהרי יהודה בתקופת המרד הגדול ברומאים. כיום אפשר למצוא באתר חרסים שונים, אבני פסיפס פזורות, זכוכיות עתיקות וגם בורות מים פתוחים שיחייבו אתכם להשגיח על הילדים.

עוד דבר שמאוד מאפיין את המסלול הזה הוא פריחה נהדרת שמתחילה עם בוא החורף ומסתיימת בסוף האביב. בתחילת החורף בחודשים דצמבר וינואר מתמלא השביל ברקפות ונרקיסים ואם תהיו ערניים גם בפריחת אירוס הסרגל הנדיר שצומח בכרמל במקומות ספציפיים בלבד. בפברואר מגיעות הכלניות אל הגבעות הירוקות וצובעות אותן באדום ובהמשך מצטרפים גם סחלבים ושאר הפתעות על הנוף הירוק שיקיף אתכם.

פריחת כלניות בכרמל ליד חרבת כרך
כלניות על אחד המדרונות לאורך המסלול

אז איך מגיעים ואיך הולכים?

קודם כל, הנה לינק למסלול על גבי מפה, אשר אורכו כשלושה קילומטרים סה"כ והוא הלוך חזור. רמת הקושי של המסלול היא קלה והוא לא מצריך מאמץ מיוחד. ישנה אופציה לחבר את המסלול הזה למסלול לנחל רקפת ובכך להאריך את המסלול בנחל רקפת בשלושה קילומטרים נוספים - האופציה הזו מומלצת אם אתם מיטיבי לכת בלבד. כדי להגיע לתחילת המסלול נכתוב בוויז "קרן הכרמל" שזה בעצם השם העברי למקום שעליו בנוי מנזר המוחרקה. לא נגיע ממש למנזר וממש בתחילת העליה למנזר נזהה מצד ימין לנו שטח ירוק פתוח ובד"כ לידו גם גברת נחמדה שמכינה פיתה דרוזית על טאבון, זה הסימן שלנו להחנות את הרכב (כדי להקל עליכם, הנה הנקודה על גבי המפה של גוגל).

מולכם תבחינו ביער אלונים, ניכנס לתוכו בצד ימין של הכביש (אם אתם עם הפנים לעליה למנזר) ונחפש את

פרות עומדות מתחת לעץ בכרמל
שוויץ זה לא, אבל זה עדיין יפה

השבילים האדום. הסימון האדום ילווה אותכם לאורך כל הטיול ואין צורך לעבור לסימוני שביל בצבעים אחרים. נצעד על השביל האדום שמהר מאוד יוצא מיער האלונים אל השטח הפתוח כשמסביבכם נוף גבעי ירוק ויפה של דרום הכרמל. המסלול לא מישורי לגמרי ויש בו מעט ירידות ועליות אך לא משהו קשה או מורכב שיאתגר אתכם. לאחר כקילומטר הליכה נבחין מולינו בגבעה בולטת במיוחד. השביל יקח אותנו אל למרגלות הגבעה ובה תתחילו לזהות את שרידי חרבת כרך. זה גם המקום בו נעצור כדי לחקור את המקום בזהירות ומבלי לפגוע בעתיקות שבמקום. אם נמשיך נתחבר למסלול לנחל רקפת אבל כמו שכבר כתבתי האופציה הזו רלוונטית רק למיטיבי לכת.

פריחה של אירוס הסרגל בדרום הכרמל ליד חרבת כרך
אירוס הסרגל הנדיר - חפשו אותו במהלך דצמבר

לאחר שנהנה מפיקניק וממרדף אחר ממצאים ארכיאולוגים (אותם נשאיר בשטח) נחזור באותה דרך שבה הגענו חזרה לרכב.

אם אתם כבר באזור, רצוי מאוד לעבור אחרי הטיול במנזר המוחרקה שם לפי המסורת עשה אליהו הנביא תרגיל לכמעט 1000 נביאי בעל וגרם להם להבין שהאלוהים שלהם לא שווה כלום ושלו כן. אחר כך לקח אותם לנחל הקישון ושחט אותם שם (צר לי... מילה אחרת לתאר את זה).

בכל מקרה בניגוד לסיפור הלא סימפטי הזה, הנוף מגג המנזר מרהיב ויפה וכולל את כל אזור העמקים שלמרגלות הכרמל ומצד שני את רמות מנשה ואפילו את הים.


אם הגעתם לכאן, אתם מוזמנים להרשם לבלוג בראש העמוד כדי לקבל את הפוסט הבא ישירות למייל שלכם. אני גם ממש אשמח אם תעקבו אחרי באינסטגרם כדי להנות מעוד המלצות ועניינים.

14,848 צפיות2 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page