top of page

תודה על ההרשמה

  • תמונת הסופר/תAvihay Shaked

נחל רקפת - טיול משפחות בכרמל הלא מוכר

עודכן: 30 במרץ 2021


מומלץ לא לטייל בנחל רקפת מיד אחרי גשמים חזקים מחשש לנפילות והחלקה - לתשומת לבכם!

אני מכיר את הכרמל לא רע, ובצניעות אפילו לא רע בכלל. גדלתי על טיולים בכרמל וצעדתי כמעט בכל שביליו בדרך כזו או אחרת. אני כבר יודע בעל פה מה פורח מתי ואיפה, ומתי בדיוק מתחילה הזרימה בחניון האגם אחרי הגשמים. ועדיין, אפילו לי יש לפעמים הכרויות חדשות עם שבילים לא מוכרים על ההר הירוק תמיד.

נחל רקפת אשר בדרום הכרמל אי שם בין דליית אל כרמל לצומת אלייקים הוא דוגמא מצויינת לפנינה אמיתית ונסתרת בדרך כלל מהמטייל הממוצע בכרמל. אזור דרום הכרמל מטוייל פחות מהאזור המוכר שלו סביב בית אורן ושוויצריה הקטנה, אבל מציע נופים לא פחות יפים, פריחה נהדרת ושקט... הרבה שקט.

נוף של הכרמל בנחל רקפת
הנוף בתחילת המסלול בנחל רקפת

המסלול שאתאר כאן מתחיל בחניון עפר בצומת הכניסה לדליית אל כרמל (קישור לנקודת ההתחלה), ומסתיים על נקודה בכביש שבין מחלף אלייקים לדליית אל כרמל (קישור לנקודת הסיום) ואורכו קצת יותר מארבעה קילומטרים. הטיול מתואר כאן כך שרובו בירידה אך אפשר לעשות אותו בדרך ההפוכה, תלוי בכם. רמת הקושי של המסלול בינונית+ והוא דורש מעבר בערוץ סלעי שבו גם קיר סלע שיש לעבור באמצעות דרגיות ברזל.

אז יאללה, איך הולכים? (והנה לינק למסלול ע"ג מפה)

מיד כשתחנו בסמוך לכיכר הכניסה לדליית אל כרמל, תבחינו מולכם מדרום בגבעה מעוגלת ויפה, ומסביבה נוף פסגות יפה ופסטורלי. בסמוך לאותה גבעה נמצאת חרבת כרך אשר היתה בעבר ישוב יהודי משגשג יחסית ותוכלו למצוא בה שרידי פסיפסים, בורות מים ומערות קבורה.

נתחיל לצעוד בשביל העפר הלא מסומן במורד לכיוון הגבעה כשמסביבנו מרחבי הכרמל הירוק אשר באביב מלא בכלניות וסחלבים. ממש בתחתית הירידה בערוץ נזהה סימון שבילים אדום - זה הסימון שילווה אותנו לאורך כל הטיול. אם נמשיך בו ישר נעלה לחרבת כרך, אבל אנחנו נפנה ימינה אל תוך הערוץ. מכאן מצפה לנו שביל נוח של בערך קילומטר בסמוך לערוץ.

פריחת כלניות בכרמל ליד נחל רקפת
פריחת כלניות מאסיבית בסוף החורף

בחודשי האביב האזור מתפוצץ מפריחת כלניות, רקפות, סחלבים ועיריות... פשוט תענוג לעיניים. כשצעדנו בשביל פגשנו בזוג טיילים אוסטריים שהגיעו אל הכרמל שלנו היישר מהאלפים. היה נעים לפגוש באלפיניסטים שמוצאים את היופי גם בהר הנמוך והשעיר שלנו ולא רק בהרים הגבוהים והאריים שלהם.

בשלב מסויים, יפגוש השביל האדום שלנו בדרך סלולה שתחצה אותו - זוהי דרך נוף כרמל שמסתיימת אי שם מתחת לאוניברסיטה, וחוץ מזה זה הסימן שלנו שהנה נגמרה הקטיינה והגיע החלק המאתגר יותר של הטיול שלנו. נחצה את דרך הנוף ונכנס אל ערוץ נחל רקפת שיסגור עלינו מהר מאוד. את המרחבים הירוקים והפריחה, יחליפו בשלב הזה עצי אלון וער אציל מתובלים בטחב ירוק על הסלעים. זהו קטע הליכה של כקילומטר וחצי בין בולדרים וקירות סלע. בנקודה מסויימת נאלץ לרדת קיר סלע באמצעות דרגיות ברזל הנעוצות בו.

שביל ביער אלונים בנחל רקפת בכרמל
השביל נוח בתחילת המסלול

קחו בחשבון שההליכה בקטע הזה אחרי הגשמים עשויה להיות מסוכנת מאחר והסלעים חלקים מאוד.

אם אתם מטיילים עם ילדים, בקטע הזו כדאי מאוד לא לשלוח אותם קדימה לבד בלי מבוגר מחשש לנפילה באחת ממדרגות הסלע.

נחל רקפת בכרמל
בשלב מסויים ההליכה הופכת למאתגרת יחסית

בכל מקרה, אחרי הליכה בקטע הערוץ נגיע מרוצים ומכווצי שרירים אל היציאה מערוץ הנחל. מצד שמאל נבחין בגדר וממש במקביל לה ממשיך השביל האדום ולוקח אותנו בעליה לא מאוד ארוכה חזרה אל הרכב. ממש לפני ההגעה אל הרכב נעבור בסמוך למטע זיתים אשר בחודש פברואר מנוקד בשלל כלניות. זוהי נקודה מצויינת להסדיר נשימה ולהנות מהנוף הנהדר של רכס הכרמל הדרומי, רגע לפני שנפרד ממנו.

 

אני רק שאלה:

מתי להגיע? רוב המסלול מוצל כך שהוא מתאים כמעט לכל עונה למעט הקיץ, אבל הכי כדאי להגיע בחודשי מרץ ואפריל.

זה קשה? כמו שאמרתי, רמת קושי בינונית ומעלה, ומומלץ להגיע עם ילדים שמורגלים בהליכה מעל גיל 6

מה עוד בסביבה? לא רחוק מתחילת המסלול נמצאת המוחרקה, נקודת תצפית נהדרת אל עמק יזרעאל ועמק זבולון.

אם אהבתם את הפוסט והגעתם עד לפה, אתם מוזמנים לעקוב אחרי באינסטגרם וגם להרשם לניוזלטר בראש העמוד כדי לקבל את הפוסט הבא ישירות למייל.

22,903 צפיות18 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page