top of page

תודה על ההרשמה

  • תמונת הסופר/תAvihay Shaked

טיול משפחתי לנחל נריה ונחל מורן- כמעט בכל עונה

עודכן: 29 בנוב׳ 2021


האזור הזה של הר מירון מושך אותי פעם אחר פעם. אני לא ממש יכול לשים את האצבע למה אבל אני די משוכנע שאחת הסיבות היא שפע המסלולים שאפשר ללכת בהם באזור כמו גם הנוף ההררי והירוק תמיד וכנראה שגם העובדה שיש לאזור הזה מה להציע כמעט בכל עונה בשנה.

השביל המוכר ביותר באזור כמובן הוא שביל הפסגה המעגלי והקל שבפסגת המירון. זה באמת שביל קלאסי למשפחות שכולל נוף ופריחה יפה ומאפשר הליכה נעימה כמעט לכל גיל.

נחל נריה בגליל, מסלול מוצל שמתאים גם לסתיו
נחל נריה - מוצל ונעים

אבל לא כולם מכירים שתי אופציות נוספות באזור לטיול משפחתי נעים ולא קשה במיוחד באווירה קסומה וירוקה.

מצד אחד נחל מורן שכולל הליכה בשטח פתוח אל מעיינות נהדרים (שאינם מתאימים לרחצה) והמשך הליכה בערוץ מוצל טחוב עם מעט מדרגות סלע.

ומצד שני מסלול ההליכה בנחל נריה שהוא בדיוק המסלול המשפחתי שחיפשתם - נוח להליכה גם לקטנטנים, ירידה מתונה ומוצלת וגם פריחה יפה של סתווניות במהלך הסתיו והחורף.

בד"כ שני המסלולים לא יהיו עמוסים מדי ועוברים כמעט לכל אורכו בתוך יער אלונים סבוך שמפנק בצל בכל ימות השנה. מפעם לפעם מתגלים השמיים ובקרחות היער הקטנות אפשר להנות מפריחת סתווניות וכרכומים בסתיו. בינות לעצים ולטחב תוכלו למצוא במהלך החורף גם רקפות.

פריחה סתווית בנחל נריה ליד הר מירון, מסלול מוצל
סתווניות רענננות באחת מקרחות היער

שני המסלולים בנפרד הם מסלולים קוויים של בערך 3.5 ק"מ כל אחד ומצריכים הקפצת רכב לנקודת הסיום (קישור לנקודת הסיום) שנמצאת לא רחוק מחורפיש על הדרך הישנה שמחברת את חורפיש לבית ג'אן.

איך הולכים בנחל נריה?

נקודת ההתחלה ממש ממול לחניון חרבת חממה (וויז מכיר) למרגלות הר מירון, חוצים את הכביש ובסמוך לגדר הבסיס נזהה סימון שבילים אדום שיוריד אותנו אל תוך הערוץ. הקטע הזה של הדרך חשופה מעט לשמש אבל קצרה מאוד. בצידי השביל נוכל למצוא אבנים עגולות דמויות מוח. אלו הם סלעי "אבטיח אליהו". תופעה גאולוגית ייחודית לאזור המירון אשר הביא להווצרות גבישי קוורץ דמויי יהלומים בתוך האבנים המיוחדות. חפשו אבטיחי אליהו מרוסקים כדי לראות את הגבישים הנוצצים. בכל מקרה, האבנים האלו הן ערך טבע מוגן ואפשר להנות מהן רק בטבע (יעני לא לוקחים הביתה כדי לקשט את המזנון בסלון).

נחל נריה ליד הר מירון, מסלול מוצל וקל
רוב המסלול עובר בשביל מוצל וירוק

לאחר הליכה של כמה דקות נמצא את עצמנו בתוך ערוץ הנחל המוצל. אם נגיע למסלול אחרי הגשם נוכל להריח את ריח הטחב והאדמה הרטוב שאני מוצא אותו כאחד הריחות הטובים שיש בעולם הזה. לאורך המסלול בין עצי האלון נמצא גם עצי קטלב אדומי גזע. סביב העץ היפה הזה נקשרו מספר אגדות ואחת מהן מספרת על סכסוך עקוב מדם בין מלך לבנו הנסיך על ליבה של אישה אחת. הסכסוך הביא לקרב דמים בין השניים שהביא לבריחתו של הנסיך במעלה ההר כשהוא נוטף דם ושריריו מתאמצים, וכך גם גזעו של הקטלב - אדום ויש בו צורות שדומות לשריר במאמץ

פריחה סתווית בנחל נריה ליד הר מירון
כרכום יפה ורענן

את ההליכה בערוץ אפשר לקחת באיזי ולא למהר לשום מקום. נוכל למצוא פינות נחמדות להפסקת תה שקטה תחת העצים (אם אתם מחפשים רעיונות לעוד נקודות טובות לפק"ל תוכלו למצוא אותן כאן).

בשלב מסויים השביל האדום יוציא אותנו מהערוץ המוצל ולאחר שנעבור בסמוך למטעי זיתים של תושבי הכפר הדרוזי חורפיש נגיע לפיצול שבילים עם שביל מסומן ירוק. בנקודה הזו נפנה שמאלה ולאחר מספר דקות נגיע אל הרכבים בנקודת הסיום.

איך הולכים בנחל מורן?

תחילת המסלול בחניון קטן ממש לפני בית ספר שדה הר מירון ובערך 200 מטר מההתחלה של נחל נריה. המקום משולט בצורה מסודרת וסימון השבילים הוא ירוק.

עינות נריה בנחל מורן ליד הר מירון
עינות נריה בנחל מורן

חלקו הראשון של המסלול חשוף לשמש בחלקו ובערך אחרי כקילומטר של הליכה נוחה נגיע אל מעין שטח שמצידו השמאלי מצוקי סלע ובצידו הימני אחו ירוק (אחרי הגשמים). בין המצוקים נבחין בנביעות מים קטנות ובהמשך בבריכת מים גדולה יחסית. אלו הם עינות נריה, מעיינות שנובעים כל השנה אך שיאם באביב. הבריכה אינה מיועדת לרחצה והיא בית גידול למספר דו חיים בין השאר הסלמנדרה שנמצאת בסכנה הכחדה בישראל. אזור המעיינות מתאים ממש לארוחת בוקר שלאחריה נמשיך עם המסלול הירוק אל תוך הערוץ המוצל והטחוב. בניגוד לנחל נריה, כאן יש מעט מדרגות סלע ולאחר הגשמים חלקם עלולים להיות חלקלקים. בנוסף מספר "גבים" בין משטחי הסלע אשר מתמלאים במים בגשמים. נמשיך עם השביל הירוק עד למפגש עם הדרך בה מחכה הרכב השני (אותה נקודת סיום כמו בנחל נריה).

ויש גם אופציה מעגלית:

למעוניינים לעשות את המסלול באופן מעגלי, ניתן לחבר את שני המסלולים. בצורה כזו ניתן לרדת מנחל מורן ולחזור בנריה או הפוך, רק קחו בחשבון שזה יכפיל את המרחק שתלכו לכ-7 ק"מ (מצרף לכם לינק לאופציה הזו פה). רצוי לרדת מנחל מורן ולחזור בנריה כי ההליכה בנריה נוחה יותר וקלה יותר בעליה מאשר בנחל מורן.

אני רק שאלה:

אז מה אמרנו, מה אורך המסלול - כשלושה וחצי קילומטרים לכל אחד מהמסלולים בנפרד

וזה קשה? לא ממש, השביל נוח כמעט לכל גיל למעט מספר מדרגות סלע בנחל מורן

מתי הכי כדאי להגיע? אני חושב שכמעט בכל עונה, אבל כדי להנות ממש נראה לי שהסתיו והאביב מושלמים.

מה עוד באזור? לא רחוק משם יש תצפית יפה על לבנון והחרמון מהר אדיר, וגם נקודה עם הליכה ממש קצרה במערת פער המיוחדת.

אם אהבתם את הטיול הזה, אתם מוזמנים להרשם לניוזלטר ולקבל את טיול הבא שלי ישירות למייל. אני גם ממש אשמח אם תעקבו אחרי גם באינסטגרם כי גם שם אני מעלה כל מני עדכונים והפתעות.

14,415 צפיות2 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page