top of page

תודה על ההרשמה

  • תמונת הסופר/תAvihay Shaked

מערת עלמה בגליל - כמה שיותר עמוק

עודכן: 21 ביולי 2022

מערת עלמה היא אחת המערות העמוקות בארץ ונחשבת לעמוקה ביותר בגליל - כמאה מטרים מתחת לפני האדמה (אורך המסלול כ-500 מטרים). סביב המערה נשזרו שלל אגדות ואחת מהן מספרת שלמערה קצה יציאה בירושלים. האמת היא שלא בדקתי לא את העומק של המערה (אני מאמין למי שמדד) וגם לא בדקתי אם יש למערת עלמה יציאה בירושלים.

מה שאני כן יודע זה שמדובר בטיול נהדר לימות הקיץ החמים במיוחד אם אתם חובבי הרפתקאות ולא מפחדים ממקומות סגורים ומחושך. המסלול במערת עלמה ארוך יחסית ומאתגר, ואם אתם מטיילים פעם ראשונה בקונספט הזה אולי רצוי שתתחילו במערת נמר.

בואו נדבר שניה על כמה דברים מאוד חשובים לפני שנצא לדרך.

מערת עלמה בגליל
הירידה אל לוע המערה שימו לב למעקה בצד ימין

ציוד חובה לטיול במערה - פנס ראש לכל אדם (הידיים צריכות להיות פנויות והפנס צריך להיות חזק), רצוי מאוד לשים סוללות חדשות בפנסים לפני היציאה. בנוסף יש לקחת גם סוללות ספייר למקרה חירום. המערה חלקה מאוד, עוד אסביר את הסוגיה הזו לעומק אבל הכניסה למערה רק עם נעליים סגורות אל תגיעו עם נעלי ספורט או סנדלים. בנוסף כדאי לקחת תיק קטן עם מים כי מתאמצים במהלך הטיול במערה. אל תקחו תיק גדול מדי כי לא תעברו איתו במעברים הצרים במערה.

עוד דבר שחשוב לדעת הוא שהמערה סגורה לביקורים בין חודש נובמבר לאמצע יוני, התאריכים המדוייקים מפורסמים באתר רשות הטבע והגנים רצוי לוודא שהמערה פתוחה לביקורים לפני שמגיעים.

אם לא הבנתם עד עכשיו אז אגיד זאת בבירור - הטיול במערה מחייב מעבר בכל מני מעברים צרים וחלקים, טיפוס וירידה בדרגיות הקבועות בסלע חלקן במדרונות תלולים. בקיצור אם אתם לא אנשים של גבהים, מקומות סגורים וחושך אולי כדאי לוותר על המסלול במערת עלמה.

אחרי שהפחדתי אתכם והשארתי כאן רק את האמיצים בואו נדבר תכלס. מערת עלמה נמצאת בגליל העליון ממש מול הכפר הצ'רקסי ריחאניה. כדי להגיע לחניה נכוון וויז ל"מערת עלמה - חניה" ונגיע על דרך עפר עבירה לכל רכב לחניון עפר קטן. מהחניון שביל עפר (עביר לרכבי 4X4) מסומן אדום אל פתח המערה, מדובר בהליכה של מספר דקות על שביל נוח.

נטיפים וסולמות במערת עלמה בגליל
דירגיות וקרקע חלקלה לצד נטיפים בעומק המערה

עם ההגעה אל פתח המערה מיד תתקלו בעוצמות שלה. הפתח גדול ורחב ממש כמו פה של לוויתן שפוער את הלוע כדי לבלוע גלונים של מים יחד אתכם. נרד בזהירות כשאנחנו נעזרים במעקה אל תחתית הפתח כשאנחנו עוברים תחת עץ תאנה ענקי ומרשים. כבר בקטע הזה נבין שהקרקע מאוד חלקה וזה רק ילך ויהפוך ליותר ויותר חלק ככל שנעמיק במערה. וזה המקום להגיד - איפה שיש דרגיות או מעקות, תשתמשו בהם. לא שמו אותם סתם ואל תנסו להיות גיבורים, צניעות מול הטבע היא תכונה מצויינת במיוחד בטיול בתוך מערה עמוקה וחשוכה.

בתחתית האולם הגדול (לוע הלוויתן) פתח צר עם סימון של חץ לבן מכאן נכנס אל תוך הקרביים של הלוויתן העצום ונגלה את המסתורין של מתחת לאדמה. למעשה המסלול במערה בירידה מסומן בחיצים לבנים זוהרים ובחזור בעליה באותה דרך עם סימון של חיצים אדומים. אל תסטו מהסימון מחשש לאיבוד הדרך.

כאמור הירידה אל תחתית המערה מתבצעת באמצעות דרגיות ברזל ואילתורים פה ושם על בסיס צורת הסלעים החלקלקים. סביבכם בחלק מהאולמות והחדרים נטיפים וזקיפים מרשימים. חשוב לי לציין שמדובר במערה "פעילה" כלומר - הנטיפים עדיין צומחים ולכן המנעו מלגעת בנטיפים, במיוחד באלו שבקצה שלהם טיפות מים.

אחרי שלל הזדחלויות והשתבללויות בפוזיוציות שונות ומשונות, תגיעו אל סוף המסלול במערה כשמולכם שלט ברור ובולט שמבשר לכם שהגעת לקצה המסלול. זה המקום לשבת ולנוח מהמאמץ בירידה ולהתכונן למאמץ בחזרה. אפשר גם לכבות פנסים ולהבין מהו חושך מוחלט לכמה שניות.

אחרי מנוחה בתחתית המערה מאה מטרים מתחת לפני השטח, נטפס חזרה באותה הדרך כאמור ונפרד מהשקט והקרירות של המערה לטובת השמש והחום של העולם החיצון.

מערת עלמה בגליל
תחתית המערה בעומק מאה מטרים מתחת לפני הקרקע

והנה עוד כמה טיפים כי אתם רציניים והגעתם עד לכאן:

משך הזמן במערה משתנה ותלוי בכמה אנשים/קבוצות יש אתכם. לי עם שני הילדים (13 ו 10) לקח המסלול כשעה ועשרים כולל הפסקונת בתחתית המערה, כשהמערה לא היתה עמוסה. רצוי להגיע מוקדם בבוקר בעיקר בחגים ושבתות כדי לא להתקע אחרי קבוצה גדולה.

החזור במעלה המערה קל יותר מאשר הירידה מבחינת תכנון האחיזות והטיפוס. אם אתם עם ילדים מומלץ לרדת ראשונים ולהדריך אותם בכל קטע מלמטה ולכוון אם צריך. בחזור מומלץ לתת לילד ללכת לפניכם כדי שתוכלו לתמוך בו במקרה ויחליק.

מבחינת גילאים, קשה לי להמליץ פה וזה באמת תלוי בילד. קחו בחשבון שהוא צריך להיות מספיק גדול כדי להגיע פיזית לשלבים בסולמות ובמעברים השונים.

ודבר אחרון, קחו את הזמן שלכם למטה. גם כי זה יותר בטוח וגם כי בחיאת... מתי בפעם האחרונה הייתם מאה מטרים מתחת לטירוף של העולם?


אם הגעתם עד לכאן אתם יותר ממוזמנים לעקוב אחרי גם באינסטגרם (שמח ומלא בתוכן טוב שם) ולהרשם בראש העמוד כדי לקבל את הפוסט הבא ישירות למייל שלכם.

4,763 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page