top of page

תודה על ההרשמה

  • תמונת הסופר/תAvihay Shaked

פיסת גן עדן - נחל שרך ונחל בצת

עודכן: 13 באפר׳ 2023


+נכון לחודש אפריל 23 אין הזרמת מים לנחל לאור ייבוש יזום על ידי רט"ג ע"מ להלחם במין סרטן פולש שאותר בנחל, ניתן להתעדכן באתר רשות הטבע והגנים+

אני גולל את הפיד הבלתי נגמר בפרופיל האינסטגרם שלי (מוזמנים לעקוב) ומסמן בלייק תמונות סתיו נפלאות מרחבי העולם. עצי שלכת בגווני חום וכתום, עלים הצפים על פני פלגי מים ואווירה של טרום חורף שהולכת ומשתלטת על הטבע באירופה ומקומות אחרים בעולם שזכו לסתיו אמיתי.

נחל בצת טיול מים בגליל המערבי
נחל בצת - מזכיר קצת את גן עדן

ואצלנו מה? נכון, החצבים פרחו בתל יודפת והרי יודע כל ילד שהחצב מסמן על בוא הסתיו. וכן, גם החלמוניות והסתווניות כבר פוקעות מהאדמה היבשה.

אבל זה לא זה... מסלולי הטיול בארץ עדיין חמים מדי, הנחלים יבשים והעצים - הם סתם יבשים ומאובקים.

למרות הכל, עדיין אפשר למצוא כמה מסלולי סתיו קלאסיים אפילו בישראל. שניים מהיפים שבהם נמצאים לא רחוק זה מזה, בינהם מפריד אחד מרכסי הגליל המערבי. האחד, נחל כזיב הידוע והמפורסם אשר זורם כל השנה. והשני? קצת פחות ידוע אבל לא פחות מעניין - נחל בצת.

לאחרונה אישרה הממשלה פרוייקט של השבת מים למספר נחלים שפעם זרמו והיום כבר לא, אחד מהם הוא נחל בצת.

צל וקטלב בנחל שרך בגליל המערבי
ההליכה בנחל שרך

את המסלול בנחל בצת ניתן לעשות במספר שילובים ואני אתאר פה את האופציה הארוכה יותר אשר מתחילה בחניון דנעילה מול גרנות הגליל ומסתיימת בקיבוץ איילון. ניתן לחלק את המסלול לשני חלקים של הלוך חזור בכל אחד מקצוותיו.

למרות החגיגות שפתחנו כאן על טיול סתיו ישראלי, עדיין אפשר ליפול על ימים חמים והיתרון המשמעותי של הטיול הזה הוא שהמסלול מוצל לאורך כל המסלול (למעט העליה בסופו לקיבוץ אילון).

את הדרך נתחיל כאמור מחניון דנעילה, בחניון עצמו ניתן לצאת למסלולונצ'יק קטנצ'יק פצפון ומעגלי סביב חירבת דנעילה שמזכירה קצת (ממש קצת) את הריסות ערי המאיה והאינקה בג'ונגלים של דרום אמריקה. לאחר שהתלהבנו מההריסות המסתוריות נרד בשביל המסומן בצבע כחול אל נחל שרך. מיד בתחילת המסלול נכנס לצל עצי האלון אשר ילוו אותנו לאורך הדרך עד לחיבור בהמשך עם נחל בצת.

מערת שרך בגליל המערבי
מערת שרך - סגורה בין נובמבר לאפריל

לאחר כקילומטר וחצי של הליכה נעימה בצל נגיע אל מערת שרך. המערה בצד ימין של הנחל, מסומנת בשלט שקשה לפספס. בתוך המערה מסלול קצר המסומן במחזירי אור לבנים ומחייב פנס (עדיף פנס ראש כדי שהידיים יהיו חופשיות). המסלול במערה לא ארוך אבל יתאים לאנשים שלא סובלים מפחד ממקומות סגורים (או חושך) ומצריך בחלק מהמקומות טיפוס במקומות חלקים וקצת גמישות. מומלץ להכנס עם ילדים מגיל 6 ומעלה לא פחות מכך. אלו שיכנסו יזכו לחוויה מרתקת שילדים אוהבים במיוחד. מי שירגיש לא מספיק מאותגר מוזמן להגיע למערת נמר, שם המסלול מורכב יותר וארוך יותר.

שימו לב: המערה סגורה החל מ1/11 ועד לתחילת אפריל כדי לאפשר לעטלפים שבה לישון את שנת החורף בשקט. זה המקום לקרוא לכל ארגון ירוק כזה או אחר, לסגור גם אותי בחדר (או מערה) ולאפשר לי שנת חורף נטולת הפרעות.

לאחר הביקור במערה נמשיך עוד כחצי קילומטר עד למפגש עם נחל בצת. לאחר פניה שמאלה לכיוון הנחל חדי העין יבחינו שלעצי האלון מצטרפים כעת גם עצי דולב מרשימים ושיחי הרדוף, רמז לבאות...

מספר דקות של הליכה יביאו אותנו לעינותת כרכרה, המקום שבו מתחילה הזרמת המים המלאכותית אל הנחל. מנקודה זו ועד לסוף המסלול מספר בריכות נחמדות בחלקן ניתן לשכשך ולהנות.

נחל בצת טיול מים בגליל המערבי
בריכה בנחל בצת - הצעת הגשה

בשלב הזה אני חייב לומר, שקצת עצוב לראות נחל כל כך יפה "מונשם" ע"י צינור מלאכותי שמזרים לתוכו קצת מים, מים שלמעשה שאבנו אנחנו בני האדם מהנחל עצמו. משמח אותי שמישהו למעלה התעורר והחליט להחזיר לטבע קצת ממה שלקחנו ממנו.

לאחר עוד שני קילומטר של הליכה לאורך הזרימה החביבה נגיע אל העליה לקיבוץ אילון, שם מחכה לנו רכב שני. העליה חשופה לשמש, לא בלתי אפשרית אבל כדאי לקחת אותה בקלות ובאיזי. בתום העליה נגיע אל הרכבים ונחזור הביתה שמחים ומרוצים.

והנה אופציה למסלול הלוך חזור ישירות למים:

כוונו את וויז לקיבוץ איילון בגליל המערבי, הכנסו לקיבוץ בכניסה הראשית שלו. מהכניסה סעו לפי השילוט לנחל בצת שזה בעצם ישר כל הזמן עד לחניון גדול ומסודר. מהחניון נרד לפי סימון שבילים שחור על דרך אספלט סלולה ולא מוצלת. עם ההגעה לנחל נפנה ימינה לפי סימון שבילים כחול ומהר מאוד נגיע למים. אפשר ללכת כמה שרוצים עד שמוצאים פינה שמתאימה לכולם או לדלג בין הבריכות ופינות השכשוך שעל הנחל. כדי לחזור לרכב, נחזור באותה דרך ונעלה בעליה שממנה הגענו.

 

אני רק שאלה:

מה אורך המסלול? מחניון דנעילה עד לנקודת הסיום באילון כחמישה קילומטרים.

איך מגיעים? וויז מכיר את חניון דנעילה, ומהכניסה לקיבוץ איילון שילוט לחניון נחל בצת.

זה קשה? לא, רוב המסלול מוצל ובמגמת ירידה. רק כדאי לזכור את העליה לאילון שיכולה להיות קצת קשה לילדים קטנים. בכל מקרה כדאי להצטייד במנשא גב.

כמה עמוס שם? בנחל שרך ד"כ לא עמוס אבל עלולים להווצר פקקים במערה במידה ונתקעתם אחרי קבוצה מאורגנת או טיול שנתי. בקטע עם המים בנחל בצת עלולים להיות עומסים בחגים ושבתות.

עוד משהו שכדאי לדעת? כן, בבקשה תשאירו נקי אחריכם כדי שכולנו נוכל להנות. אם אהבתם את הפוסט,אתם מוזמנים ולהרשם בראש העמוד לקבלת הפוסט הבא ישירות למייל שלכם.

16,972 צפיות13 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page