top of page

תודה על ההרשמה

  • תמונת הסופר/תAvihay Shaked

שלכת בוהמית - טיול סתיו בצפון צ'כיה

הטיול שלנו לצפון צ'כיה היה הטיול המשפחתי הראשון לחו"ל אחרי הקורונה. שלוש שנים קודם לכן טיילנו ברומניה בחופשת החגים ונהננו מאוד מהשלכת שם. חיפשנו יעד לא יקר ופשוט יחסית לטיול ובעיקר עניינה אותה שלכת טובה ומסלולי טבע טובים מאחר ושוב כיוונו את החופשה לתחילת אוקטובר שהיא תחילת עונת השלכת באירופה.

אחרי שיחה עם חברים שאני סומך עליהם וקריאת הפוסט של כרמל על צפון צ'כיה בבלוג "מסוף כרמלית" הוזמנו כרטיסים לפראג והתחלנו לתכנן את הנסיעה (יותר נכון התחלתי... ככה זה אצלנו).


שלכת בצפון צכיה
שלכת מופלאה בערוץ האלבה הלבנה

קצת מידע כללי על צ'כיה:

סה"כ מדובר במדינה די גדולה שמוקפת ע"י גרמניה, סלובקיה, אוסטריה ופולין. האוכל בהתאם - המון בשר, רטבים כבדים, גולשים וגם שניצלים כמעט בכל מסעדה וכמובן כופתאות בצק מסוגים וטעמים שונים. זו מדינה שנחשבת מזרח אירופה ולכן העלויות של ארוחות במסעדות זולות מאוד וככה גם קניות ברוב הסופרים שקנינו בהם וגם מחירי האטרקציות (נכון לסתיו 2022). עם זאת ולמרות היותה של צ'כיה מזרח אירופה תשתית הכבישים בה טובה מאוד (צרים אבל טובים). תשתית סימון השבילים שלה פשוט מושלמת ונהדרת ומאפשרת אופציות מגוונות מאוד לחובבי ההליכות בטבע. בהרבה מהשבילים נתקלנו בשלטי הסבר בצ'כית ובאנגלית שתרמו לטיול שלנו מידע מקומי טוב ומחכים. את הטיולים כולם תכננתי באמצעות אפליקציית mapy.cz שהיא אפליקציית ניווט צ'כית (טובה לכל אירופה וגם לארץ) והיא מעודכנת ומפורטת מאוד כולל אופציה להורדת מפות אופליין בחינם. את הניווט ברכב עשיתי עם גוגל מאפס שפעלה מצויין בכל האזורים שנסענו בהם.

מה שכן כדאי לקחת בחשבון זה שהצ'כים לא דוברים אנגלית באופן כללי, ורק במעט מקומות פגשנו בדוברי אנגלית. אי ידיעת האנגלית לא מנעה מהצ'כים להיות נחמדים וסבלניים מאוד כמעט בכל מקום שנתקלנו בהם.

בהמון מקומות ראיתי תחנות אוטובוס ממש בתחילת המסלולים שהלכנו בהם. אני לא יודע מה התדירות שלהם אבל יש לי תחושה שהתחבורה שם מיטיבה עם מטיילים ואם אתם בעניין שווה קצת לחפור בנושא.

שלכת וטיולים בצפון צכיה
הרבה שבילים נגישים לכולם

מה זה אומר לטייל בסתיו בצ'כיה?

זה אומר שאתם בשיא האוף סיזן. אתם לא בקיץ ולא בעונת הסקי ולכן עסקים רבים (גם מלונות ומסעדות) פשוט סגורים. חלק מהאטרקציות פועלות חלק מהשבוע או לא פועלות בכלל (וחשוב לבדוק את העניין הזה מבעוד מועד) ובכלל לפעמים היתה קצת הרגשה שהכל שומם.

אבל... וזה אבל קריטי!

לטייל באוף סיזן אומר שלא נתקלים בפקקים, בתורים ובעומסים. האווירה רגועה הטבע ריק כמעט וריק מאדם וההליכה בטבע שקטה ומרגיעה. ויש את עניין השלכת... היא ליוותה אותנו לאורך כל הטיול. בכבישים, בשבילים, ליד נחלים ובשטחים פתוחים. השלכת לא שעממה אותנו והיו לה צורות וגוונים אין סופיים והיא ללא ספק שידרגה עד מאוד את הנוף ואת הטיול שלנו.

מזג האוויר היה מושלם לטיולים. קר (סביב ה 10 מעלות) אבל יבש וללא גשם ועם כמה ימי שמש. ברור שזה עניין של מזל ויכולנו גם לחטוף גשמים, אבל אני מעדיף ימי גשם על גלי חום.

מה עשינו בצ'כיה?

היו לרשותינו 10 ימים נטו, יעני - בלי ימי הנחיתה וההמראה מהמדינה. הימים חולקו 6-4 בין אזור בוהמיה (6 ימים) ובפרט הפארק הלאומי קרקונושה שבצפון המדינה, לבין אזור שוויצריה הסקסונית בצפון מערב המדינה ליד הגבול עם גרמניה בשני האזורים עשינו טיול כוכב. אני חושב שזו היתה חלוקה נכונה והגיונית מבחינת הגיוון וה"מה יש לעשות" בכל אזור. הטיול תוכנן בהתאם לצרכים ולהעדפות שלנו כמשפחה ולגילאי הילדים (11, 15) - דגש על טיולי יום טובים, ותיבול באטרקציות פה ושם. בכוכב הראשון התמקמנו באזור הכפר Vysoké nad Jizerou

בכוכב השני התמקמנו באזור הכפר Arnoltice

(לינקים ללינות בסוף הפוסט)

זה לא ממש יהיה תיאור של "המסלול" אלא יותר תיאור של מה עשינו במהלך הימים. הסדר יכול להשתנות בהתאם למזג האוויר, חשק, או סתם העדפות אישיות שלכם.

צוקי פראחוב בצפון צכיה שעה מפראג
צוקי פראחוב

מצוקי פראחוב (prachovske skale)

זה היה טיול הפתיחה שלנו בצ'כיה, על הדרך בין פראג לצימר הראשון שלנו. זו שמורה מאוד מוכרת בצ'כיה ודי מתויירת שבה תצורות סלע חול מיוחדות ויפות. בכלל בכל האזור נתקלנו בהמון תופעות גאולוגיות מעניינות. בשמורה יש המון אופציות להליכה, האתר של המקום מפנה לשלושה עיקריים ואנחנו עשינו את "הארוך" בינהם בערך 4 קמ מעגליים שעוברים ברוב שטחי השמורה. ההליכה כוללת עליה וירידה בלא מעט מדרגות ויש גם אופציה לשביל קצר שנגיש לעגלות. זו היתה פתיחה נהדרת לחופשה שלנו, הליכה בתוך יער שלכת מפוצץ בפטריות מיוחדות ובין לבין נוף הסלעים המשגע והייחודי למקום.

הכניסה לאתר בתשלום וגם החניה (בנפרד), לינק לאתר האינטרנט של המקום.

טיול משפחות בצפון צכיה מפל ועמק יפה בשלכת
מפלי פנקבה - מוצא האלבה

טיול רגלי למפלי פנקבה (vodopad pancavy)

לדעתי זה היה הטיול הכי מיוחד שלנו, גם הכי קשה אבל זה כי אני אוהב תמיד להיות על פסגות הרים. המסלול הזה אורכו כ4.5 ק"מ לכיוון והוא הלוך חזור (סה"כ 9 ק"מ) . מה שמיוחד במפלים האלו הוא שהם ממש תחילתו של נהר האלבה שעובר בחלק ניכר מצ'כיה ואז תופס כיוון צפונה וחוצה את גרמניה (אנחנו עוד נחזור אליו כמו שאמר יהודה ברקן) . המסלול ובכלל האזור שטיילנו בו הוא אזור עם המון היסטוריה. בעבר נקרא "חבל הסודטים". האזור היה לב הסכם הכניעה של אנגליה וצרפת לגרמנים בהסכם מינכן ואפשר את פלישת היטלר לצ'כיה ללא קרב או מאמץ. מה שהביא לזה שתוך כמה ימים היטלר שתה בירה בפראג ועל הדרך פתח את מחנה הריכוז בטרזין (עוד נגיע אליו). באזור הזה גם התרחש טרנספר המוני של מליוני גרמנים אחרי המלחמה. את הבונקרים שהכינו הצ'כים במאמץ לבלום את הגרמנים אפשר לראות עד היום במסלול ולבקר בתוכם.

המסלול מתחיל ומסתיים בכפר הנופש horni misecki, וממנו על השביל המסומן בעליה בתוך היער ובהמשך על קו הרכס עד למפל (לינק למסלול על המפה). כבר בעליה אפשר להתרשם מהנוף היפה ומפירות יער נהדרים שצומחים בו אבל השיא הוא המפל. על מצוק סלע אדיר נשפכים המים מגובה מאות מטרים לעמק הרחב שלמטה. המים מגיעים מנביעות שונות על ההר והאזור כולו היה מלא בפלגי מים זורמים. התכנון היה לשלב ביקור וארוחה בביקתה שבאזור בחזור אבל היא היתה סגורה... אז פשוט ירדנו למטה באותה דרך לפי התכנון המקורי.

טיול משפחתי בצפון צכיה תמונה של יער
המגדל בפארק צמרות העצים

פארק צמרות העצים ומזחלות בעיירה Pec pod Sněžkou

זה היה יום רגוע אחרי המאמץ בטיול ביום הקודם. תחילת היום בפארק צמרות העצים stezka korunami stromu שהוא חלק מרשת של פארקים דומים שפזורים ברחבי אירופה. מדובר בסיור קליל שנגיש גם לעגלות, על שביל תלוי בין צמרות העצים ובסוף עליה למגדל תצפית גבוהה אם אפשרות לרדת אותו במגלשה מפותלת מגניבה. הסיור היה קצת "קטן עלינו" מבחינת אתגר אבל שלטי המידע הרבים במקום על הצומח והחי ביער תרמו מאוד (לי לפחות). לינק לאתר האינטרנט של המקום. משם התכנון היה להמשיך למזחלות ערים בעיירה mlade buky, אבל הן היו סגורות באותו יום לצערי וכדי לפצות את הצעירים (וגם את עצמי) נסענו לעיירה עם השם המסובך בכותרת כדי לשלם כפול על מזחלות קצרות יותר אבל עדיין היה כיף. העיירה אגב, שוכנת למרגלות הפסגה הגבוהה ביותר בצ'כיה (Sněžka) בגובה 1603 וסביבה כמובן לא מעט אופציות לטיול.

מפל מומלבה בצפון צכיה טיול משפחתי
מפל מומלבה המקסים

ערוץ הנחל mumlava בעיירה harrachov

הבסיס ליום הזה שסביבו בניתי את המסלול היו מפלי מומלבה (mumlavsky vodopad). אלו מפלים מאוד מפורסמים ומטויילים באזור הם נגישים מאוד מהחניה גם לעגלות ורוב התיירים באזור מסתפקים בהם. בניתי סביב המפלים מסלול מעגלי באורך של כ-6.5 ק"מ חלק ממנו על שבילים מסומנים וחלק על דרכי יער לא מסומנות. המסלול שילב גם הליכה ביער היפה והמיוחד והמלא בשלכת, וגם הליכה מהמפלים לאורך הערוץ. המפל עצמו יפה בטירוף, רחב מאוד ומאסיבי וגם מאוד מאוד פוטוגני. המים בנחל אגב בגוון זהוב, לאור חומציות שהם מקבלים מהעצים המחטניים שגדלים בסביבה. במהלך הקיץ אפשר להכנס למים בהמון נקודות לאורך הנחל שזורם כמובן לאורך כל השנה בעוצמות משתנות (בחורף המפל קופא). זה לא היה מסלול קשה והוא נגמר לנו די מהר למרות הפסקות לא מעטות שעשינו לצילומים ותה.

לינק למסלול על המפה. זה היה מסלול מטריף ביופי שלו השילוב של השלכת עם הגוון הזהוב של המים והמפלונים היה פשוט קסום. אפשר למצוא שם עוד המון אופציות לטיול על בסיס הנחל.

ביקור בעיר ליברץ ועוד מגלשות הרים ההפוגות האלו בין טיול לטיול חשובות לבריאות הגוף והנפש שלנו וזו היתה עוד הפוגה חביבה.

תחילת היום במגלשות הרים סופר מגניבות וזולות בכפר Janov nad Nisou (לינק לאתר המגלשות). אלו מגלשות מהירות מהסוג שלא מחובר למסילה אלא יותר בסגנון של מזחלות שלג. קחו את העניין בחשבון אני חושב שהן לא מתאימות לילדים קטנים או למי שחושש ממהירות.

משם המשכנו לעיר ליברץ. בעיר יש שלל מוזיאונים כולל מוזיאון מדע גדול, מוזיאון רכבים ויש גם פארק עירוני גדול עם אגם יפה - שווה קצת לקרוא באתרים ברשת על המקומות האלה הם נראים לי אחלה למשפחות. אנחנו בחרנו לבקר בגן הבוטאני הצנוע של העיר. בגן מספר חממות ובכל חממה צמחיה אופיינית לאזור אקלים אחר בעולם, בין לבין תצוגה קטנה של דגים אקזוטיים מעניינים. הביקור בגנים הבוטאניים לא ארוך ויכול להתאים גם עם ילדים קטנים (לינק לאתר הגנים הבוטאנים)

משם המשכנו למרכז הקטן של העיר ליד בניין העירייה הגדול והמרשים. תיזמנו את ההגעה לעיר בשבת ולא ביום ראשון כשהכל סגור, אבל הסתבר לנו שבשבתות בצהריים החנויות נסגרות למעט הקניון הגדול שנמצא ממש מרחק הליכה קצרה מהמרכז.

אני חושב שהיום הזה קצת התפספס לנו ולא מיצינו את העיר כמו שצריך, לא נורא... גם זה קורה בטיול וזה חלק מהעניין.

מסלול האלבה הלבנה (bile labe) בעיירה שפינדלרוב מלין (spindleruv mlyn)

קינוח אוכמניות בצכיה
פצצת קלוריות באמצע הטיול

זה היה הטיול האחרון שלנו בכוכב הראשון, ולדעת המשפחה (פרט לי) היפה מבין הטיולים שעשינו שם. בדומה למסלול בהראקוב, גם הפעם הלכנו לאורך נחל תחת עצי שלכת מטריפים ביופי שלהם והפעם הלכנו 3.5 ק"מ לכל כיוון. בניגוד למסלול בהראקוב המים בערוץ הזה היו צלולים וכחולים, והשילוב עם השלכת... נו, מה כבר אפשר לכתוב? מטריף? מטורף? קסום? מושלם?

היתרון הגדול של הטיול הזה הוא שהוא נגיש לעגלות ואופניים לכל אורכו. בהלוך זו עליה מתונה לאורך הנחל ובחזור ירידה. המסלול מתחיל ומסתיים בצפון העיירה (שימו לב שאתם חונים רק איפה שמותר) כפי שמופיע במפה בלינק הזה למסלול. לאורך כל ההליכה מפלים ובריכות שפינטזתי על להכנס אליהן אבל היה ממש קר בחוץ וקר יותר במים אז ויתרתי, אבל בקיץ זה נראה כמו כיף גדול.

כנקודת האחורה פנה, סימנתי את ביקתת bouda u bilehu labe שנמצאת ממש על השביל. הביקתה מגישה אוכל מסורתי ובירה ושתיה חמה. אני סימנתי לעצמי מנת קינוח אדירה שהמקום מתמחה בה - מעין כופתאת בצק ממולאת באוכמניות עם שמנת חמוצה וערמות של חמאה. לאכול מנה כזו או סתם לשתות בירה באמצע טיול ואז להמשיך הלאה זו אחת החוויות שאפשר להנות מהן באירופה ולצערי בישראל לא ממש (ולא... קרטיב לימון בגזלן לא נחשב).

אגב, את הבוקר הזה התחלנו באומגה מעל הסכר בכניסה לעיירה. זה נמצא ממש על הכביש בכניסה, אי אפשר לפספס. לחובבי האומגות והגבהים, זה בהחלט מומלץ המחיר לא היה יקר עבור החוויה.

עמודי בזלת בצפון צכיה בטיול משפחתי
בריכת המשושים על סטרואידים

נקודת עצירה בין הצימרים - "בריכת המשושים" של הצ'כים זו היתה אמנם נסיעה קצרה יחסית, כולה קצת פחות משעתיים אבל כדי לגוון חיפשתי מקום לעצור בדרך. בין שלל הטירות מצאתי נקודת עניין בשם Panská skála. זהו אתר שנמצא ממש מטר מהרכב ולא מצריך כמעט הליכה. יש בו עמודי משושים מהיפים והגבוהים שיצא לי לראות לצד אגמון קטנטן. לפי השילוט במקום מדובר באחד האתרים הכי עתיקים באירופה כולה והוא עדות למהלך גיאולוגי שהתרחש במקום לפני עשרות מליוני שנים, והותיר את ה"פסל" הסביבתי המהמם שיש במקום.

מחנה הריכוז - טרזין היתה לי התלבטות קשה בנוגע לביקור במקום. מדובר בטיול משפחתי של כיף ומצד שני הזדמנות טובה להגיע עם הילדים לאתר אמיתי שנוגע בשואה. אחרי בירורים וקריאה רבה על ההיסטוריה של המקום הלכנו על זה והיתה תמימות דעים שמדובר בהחלטה טובה.

בלי להכנס ליותר מדי היסטוריה, טרזין הוקמה לפני בערך 200-300 שנה כעיר מבצר. במהלך מלחה"ע השניה העיר הפכה למחנה ריכוז במסווה של גטו והמבצר שנמצא בסמוך לה שימש ככלא למתנגדי משטר וליהודים. הגטו נודע בעיקר בעקבות סרט התדמית השקרי שהכינו הנאצים על הנעשה בו ע"מ להראות לעולם שתנאי היהודים בגטאות טובים. מתוך 150000 יהודים שעברו במחנה שרדו מעטים. מעל חצי נשלחו למחנות ההשמדה ומבין הנותרים שרדו פחות מרבע.

הביקור באתר מתחלק לשניים - המצודה הישנה, שם ניתן לעבור ולראות את תנאי הכליאה הקשים, עמודי התלייה ומגורי השומרים הנאצים. מוזיאון הגטו, שם אפשר ללמוד על החיים בגטו ובעיקר לקרוא עדויות על הנעשה בו ולראות ציורי ילדים שחיו במחנה.

הביקור מומלץ לאחר קריאה והכנה בנושא, והנה לינק לאתר המחנה.

ארוחת צהריים אכלנו בעיר decin, העיר המרכזית של האזור. יש בה קניון נחמד וטירה שלא נכנסנו אליה.

מרכז העיר דרזדן בגרמניה
ארמונות לדוגמא במרכז דרזדן

ביקור בעיר דרזדן בגרמניה

עוד יום של הפוגה אורבנית והפעם בצד הגרמני של הגבול. מעבר הגבול עם הרכב כמעט בלתי מורגש למעט השלטים שהופכים לשפה הגרמנית. העיר דרזדן נחרבה כליל במלחה"ע ה-2 בעקבות הפצצות מאסיביות של בנות הברית. גם כאן ניסו הנאצים להפיץ פייק ניוז ולהגדיל את מספר הקורבנות בהפצצה (כ-25000) לגדול מזה (250000) באמצעות הפצת ידיעות שקריות בתקשורת. כך או כך מדובר באחת ההפצצות המפורסמות בהיסטוריה של המלחמה מצד בעלות הברית על יעדים שחלקם אזרחיים.

לאחר המלחמה העיר היתה תחת שליטה סובייטית במזרח גרמניה. ולמה אני מספר את כל זה? כי בגדול לפחות ממה שאני ראיתי, מרכז העיר הוא האזור הבולט לביקור בעיר מאחר ומרביתה נבנתה ע"י הסובייטים שלא הצטיינו בארכיטקטורה מרשימה. מרכז העיר כולל שלל ארמונות ומבנים יפים במיוחד וכמובן בהמון מסעדות וגשרים יפים על נהר האלבה (הינה חזרנו אליו). בארמון של העיר יש מספר תצוגות מעניינות ואנחנו בחרנו בתצוגה שנקראת "הכספת הירוקה" ומכילה את אוצרות הארמון העתיקים כפי שהוצגו במהלך ההיסטוריה. מומלץ להזמין מקום מראש כי נכנסים בקבוצות קטנות ע"מ לשמור על המוצגים שמופיעים ללא הפרדה מהקהל- והנה לינק לאתר הארמון של דרזדן.

dolsky mlyn צפון צכיה למשפחות
טחנת קמח נטושה בלב היער, קסום ומסתורי

שני מסלולים קצרים בסקסוניה השוויצרית

אזור סקסוניה השוויצרית הוא האזור בצ'כיה שגובל ונכנס לתחומי גרמניה. יש בו מצוקי סלע מרשימים לצד יערות אין סופיים. לצערי שריפה גדולה (הגדולה בתולדות צ'כיה) השתוללה באזור חודש לפני ההגעה שלנו לאזור וגרמה לסגירת מסלול מרכזי ויפה (קניון אדמונד) ליד העיירה hrensko וזה חייב אותי למצוא מסלולי טיול אחרים.

הראשון - pauline valley, סמוך לעיירה jetrichovice. מדובר במסלול מעגלי שבניתי בעצמי, ואורכו כ-4.5 ק"מ. המסלול עובר בהתחלה ליד נחל עדין ויפה ולצד אגמון מקסים ובהמשך נכנס ליער וחוזר דרך שרידי חציבות עתיקים ששימשו בעבר להובלת גזעים ביער. אין חובה ללכת במסלול שאני בניתי, אפשר להסתפק גם רק באגמון או בהליכה הלוך חזור לאורך הנחל. הנה לינק למסלול שבניתי על מפה (תחילת המסלול ליד אתר הקמפינג Autokemp Jetřichovice.

המסלול השני ביום הזה היה הליכה קצרה אבל טריקית (תכף תבינו למה) לכפר נטוש בלב היער ששימש טחנת קמח ישנה. הכפר ננטש בערך לפני מאה שנה ועומד ככה בלב היער מאז ושמו - Dolský mlýn. יש מספר דרכי הגעה למקום, אנחנו הגענו מכיוון הכפר vysoka lipa כפי שמופיע בלינק הזה.

ההליכה אמנם קצרה (פחות מקילומטר לכיוון) אבל מצריכה ירידה (וגם עליה) של כ-400 מדרגות חצובות בסלע, קחו את זה בחשבון. הכפר עצמו קסום ומיוחד שוכן ליד נחל זורם, עומד כאילו קפא בזמן. החדרים והכוכים מלאים בטחב ובאחד האולמות ניתן לראות גם את גלגל המים שהפעיל את הטחנות שפעלו במקום בעבר. ממש אהבתי את המקום המיוחד הזה, היינו בו גם לבד מה שהוסיף לחוויה.

נחל ומפל בשלכת בצפון צכיה מפל מומלבה
ערוץ מומלבה עם המים הזהובים

הלינות שלנו:

לילה בשדה"ת פראג - הולידיי אין, הסעה חינם מהטרמינל (דקה נסיעה). סה"כ חדרים טובים וארוחת בוקר טובה לא היה צריך יותר מזה.

לינה בכוכב הראשון - הצימר הזה שהוזמן בבוקינג. פונקציונאלי מאוד, חצר גדולה עם טרמפולינה, טניס שולחן ומקום לקומזיץ. הדירה היתה מאובזרת אבל חסרת טאצ' אישי. כאמור פונקציונאלי וממוקמת טוב. החיסרון העיקרי היה רעש נוראי מהקומה מעל (כל צעד בואכה הרטט של השעון המעורר הורגש)

לינה בכוכב השני - הצימר הזה שהוזמן באירבנב. ביקתת עץ מקסימה ומעוצבת להפליא בשולי הכפר. יש בדירה הכל ואף יותר מזה, כולל קמין עץ שחימם (הודות לעבדכם הנאמן שתפעל אותו) ועשה אחלה אווירה. החסרון - יש בצימר שתי קומות עם מדרגות די תלולות, לא בטוח שזה יתאים לכל אחד.

עד כאן צ'כיה. אני חושב שמדובר בחופשה נהדרת למי שמחפש יעד לא יקר עם טבע פראי ויפה אבל ידידותי למטייל. יש במדינה הזו היסטוריה מעניינת, גאולוגיה וגם אוכל טוב. האנשים נחמדים וטובים והחוויה הכללית שלנו מהטיול היתה טובה מאוד.

אם הגעתם עד לכאן ואהבתם את הפוסט, בואו לעקוב אחרי גם באינסטגרם והרשמו עם המייל בראש העמוד לכדי לקבל את הפוסט הבא שלי ישירות למייל.


7,807 צפיות4 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
  • facebook
  • instagram

Israel

©2017 BY ילדטבע. PROUDLY CREATED WITH WIX.COM

bottom of page