top of page

תודה על ההרשמה

  • תמונת הסופר/תAvihay Shaked

נחל תבור תיכון - טיול פראי בקטע לא מוכר של הנחל

עודכן: 24 במרץ

מי לא מכיר את נחל תבור וקניון הבזלת? זה באמת מקטע יפה בנחל תבור והוא מתמלא בפריחה מוטרפת בחודשי ינואר עד אפריל. עוד דבר שמאפיין את הקטע הזה בעונה הוא עומס מטיילים לא הגיוני בסופי שבוע וחגים, דבר שפוגע מאוד (לי בכל אופן) בחוויית הטיול.

נחל תבור ונחל דנה מסלול מעגלי
הירידה בנחל בארה בתחילת המסלול

אבל מה המזל... שנחל תבור הוא ארוך, ארוך מאוד - מעל 30 ק"מ של נחל שמתחיל מאזור נצרת ונשפך לירדן אי שם באזור קיבוץ גשר בבקעת הירדן. זה אומר שכנראה אם מחפשים טוב אפשר למצוא עוד מקטעים יפים לטיול בנחל פחות עמוסים ויותר עונים לצורך בשקט ושלווה - בדיוק כמו המקטע שתכף תקראו עליו בפוסט הזה.

גם כאן עונת הטיולים היא החל מסוף דצמבר (כשהירוק משתלט) ועד לאפריל אז כבר מתחיל להיות חם. בין לבין מדובר במקטע מלא בפריחה, זרימה של מים, המון ירוק והמון שקט ברוב המסלול.

אורך המסלול הוא כ- 11 ק"מ, הוא מעגלי יש בו עליות וכמה נקודות בהן חוצים את הנחל בבוץ/מים... תלוי כמה קרוב לגשם הגעתם. חשוב לדעת שאין צל לאורך כל המסלול ושאחרי גשמים חזקים צפי עצבני לבוץ בלא מעט קטעים. מאחר וחלקים מהמסלול לא מאוד מטויילים יתכן והסימון יהיה מכוסה בעשבייה גבוהה, אז נדרשת ערנות. רצוי להגיע עם מכנס ארוך לאור ריכוזי סרפד בכמה נקודות במסלול.

נחל דנה ונחל תבור מסלול מעגלי
מבט מנחל דנה אל רמת סירין

פתאום אני קולט שיש פה הקדמה ארוכה ואזהרות ועוד שניה אתם בורחים מפה ובכלל לא כתבתי איפה נמצא המקטע היפה הזה. מדובר במקטע שנמצא מזרחית לקניון הבזלת המפורסם וכדי להגיע לתחילת המסלול תצטרכו לעבור ליד מבצר "כוכב הירדן" המרשים אותו השאירו לנו הצלבנים כדי שנראה איך כן בונים חומה.

עדכון - נכון למרץ 24 הצמחיה בירידה לנחל דנה גבוהה מאוד ומסתירה את הסימונים, חובה להצטייד באפליקציית ניווט טובה כדי לא לפספס את השביל בנחל דנה עד נחל תבור.

אוקיי אז לעסק איך הולכים? (לינק למסלול על מפה לשפה משותפת)

(בסוף הפוסט, תוכלו למצוא אופציה נוספת, דומה מבחינת הנוף והפראיות אבל עם גישה נוחה יותר לרכב)

נקודת ההתחלה והסיום של המסלול נמצאת בשטחים החקלאיים שבין גן לאומי כוכב הירדן לקיבוץ גזית. בעקרון הוויז לשם הוא en be'era ככה לפחות ראיתי באפליקציה אבל הניווט לשם די פשוט. מכוונים וויז לגן לאומי כוכב הירדן, בסוף העליה לפארק במקום לפנות שמאלה לפארק פנו ימינה בצומת טי על דרך משובשת עם סימון כחול. אחרי 1.7 ק"מ פנו ימינה לדרך עפר במורד עד למפגש עם דרך עפר נוספת ומולכם שלט הכניסה לשמורת נחל תבור. כאן חונים, בלי להפריע ולחסום את הציר החקלאי. הדרך הזו יכולה להתאים לרכב פרטי בנהיגה זהירה, אחרי הגשמים יתכן ותהיה בוצית ולא תאפשר להגיע ממש עד לנקודה.

נחל תבור ונחל דנה מסלול מעגלי
מורדות רמות יששכר מכיוון נחל תבור

מהחניה נרד עם הסימון הכחול בירידה בסמוך לערוץ נחל בארה. הנחל קרוי ע"ש נביעת עין בארה שנמצאת בתחילתו. השביל נוח יחסית, בזלתי והנוף מושלם. מולכם רמת סירין עם שבשבות הרוח וסביבכם המורדות הירוקים אל נחל תבור. האזור הזה מכיל את אוכלסיית הצבאים הגדולה בארץ וסיכוי טוב שעם קצת ערנות תזכו לראות להקה או פרטים בודדים של החיה הישראלית והאצילית. השביל הכחול מתחבר בסופו של דבר לשביל מסומן אדום ממש בסמוך לתוואי נחל תבור על נביעה נוספת - עין שחל. בנקודה הזו תוכלו למצוא מקום נחמד לעצירה ולארוחת בוקר לצד שולחנות פיקניק שיש במקום.

מכאן נחצה את נחל תבור עם הסימון האדום ונלך איתו מערבה (שמאלה, נגד הזרימה). המקטע הזה הוא גם שביל ג'יפים ולכן לכו בזהירות. אני מניח שבעונה יש עליו תנועה די רצינית של רכבים, כשביקרנו שם בתחילת ינואר זה היה סביר והג'יפאים שפגשנו היו נחמדים ואדיבים. השביל האדום מתרחק מהערוץ, עולה במתינות ועכשיו אתם בזווית מצויינת דרומה למורדות שמהם ירדתם לנחל - מורדות רמות יששכר. עם תאורת שמש מתאימה הירוק נהיה חזק מאוד והתחושה היא קצת של הליכה בתוך שומר מסך של ווינדוס. אחרי בערך שני ק"מ נפרד מהג'יפים והשביל האדום, נחזור לשקט ונפנה שמאלה לסימון שחור. הסימון יקח אותנו במעלה נחל דנה חזרה אל רמות יששכר. נחל דנה יפה ממש!! מלא ברקפות וכלניות אם הגעתם בעונה הנכונה וגם בעצי שקד. אחרי גשמים תהיה בו זרימה עדינה וחלקים ממנו קניוניים ושחורים משחור הבזלת.

נחל תבור ונחל דנה מסלול מעגלי
נחל תבור בזרימה חלשה

גם כאן פתחו עיניים על השלוחות מסביב כדי לחפש (ולמצוא) את להקות הצבאים שחיים באזור. הבזלת שסביבכם, הגיעה לאזור לפני בערך 15 מליון שנה בקילוחים מהרי געש שפרצו באזור. סה"כ ההליכה לא קשה ולא תלולה ואחרי כ 3 ק"מ תזהו את החיבור עם דרך עפר וקבר שייח (או רב, לי זה פחות קריטי האמת). בקטע הזה הסימון קצת הולך לאיבוד בתוך עשבייה גבוהה אבל אתם כבר קרובים ממש לדרך העפר ואפשר לראות אותה בעין. בחיבור עם דרך העפר החקלאית נפנה שמאלה (מזרחה) ונלך לאור קו עמודי החשמל כמעט שלושה ק"מ בהליכה נינוחה עד חזרה לרכבים. זו הליכה מנהלתית כזו, בין שדות אבל אין בה קושי או אתגר מיוחד.

זה באמת טיול רציני כזה שמאפשר בהרבה מאוד נקודות שקט ושלווה, נוף פראי ובעלי חיים באופן שאי אפשר לחוות במסלול המוכר של נחל תבור ואני חושב שהמאמץ בהחלט שווה את זה. אופציה נוספת למסלול דומה עם גישה נוחה יותר לרכב: אורך האופציה הזו הוא בערך 13 קמ, גם היא עוברת בקטעים הפראיים של המסלול אבל במקטע אחד מערבה ממה שפירטתי בפוסט הזה - לינק למסלול על מפה נכוון וויז ל "בריכת השחיה ההיסטורית של קיבוץ גזית" - ניסע בדרך הג'יפים קצת אחרי הנקודה בוויז עד שנראה בריכת בטון גדולה מימין, שם נחנה. משם נצעד על דרך הג'יפים היפה בין השדות בערך 4 ק"מ עד לנחל דנה. נרד עם הסימון השחור בנחל דנה ונחבור לנחל תבור. בנחל תבור נפנה שמאלה עם הסימון האדום. נחצה את הנחל מספר פעמים (יתכן גם עד גובה הברך) עד לחיבור עם השביל הכחול שיחזיר אותנו חזרה לרכב בואדי ללא שם. השביל הכחול מתחיל ממש בחיבור עם השמורה המוכרת של קניון הבזלת בנחל תבור.

עד כאן, אם אהבתם את הפוסט אתם מוזמנים לעקוב אחרי גם באינסטוש כדי לקבל עוד רעיונות לטיולים.


5,448 צפיות9 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page