top of page

תודה על ההרשמה

  • תמונת הסופר/תAvihay Shaked

מסלול מעגלי בנחל רז - רמות מנשה

עודכן: 14 באפר׳ 2023

אזור רמות מנשה שנמצא ממש בשיפולים הדרומיים של הכרמל ונוגע ממש באזור השומרון הצפוני הופך להיות אחד האזורים היפים לטיול בארץ איפה שהוא במהלך חודש פברואר ועד לסוף מרץ- אמצע אפריל. הגבעות הירוקות והעדינות, הזרימות הטובות בנחלים והפריחה... הווו הפריחה... מרבדים של כלניות ורקפות ותורמוסים וכל מה שהטבע יכול לתת לנו פורץ בצבעוניות מרשימה מהאדמה הבוצית.

 מסלול מעגלי בנחל רז ברמות מנשה
גישה לנחל שמצריכה חציה של גדר בשער מסודר

רבים מהמטיילים ברמות מנשה נצמדים לאתרים המוכרים כמו - מפלי רז, גבעת הרקפות וכדו... ופחות נכנסים פנימה אל עומק השטח כדי לחוות טיול של ממש באזור המהמם הזה.

האמת שגם אני חיפשתי מסלול הליכה אמיתי בשטח שיתן לי את המקסימום של רמות מנשה. אז עשיתי מה שאני עושה תמיד - הפעלתי וישרים... סתם לא באמת, פתחתי מפה והסתכלתי על השבילים המסומנים ואלו שלא. אחרי שמצאתי תוואי מעניין מספיק יצאתי לשטח כדי לבדוק מי נגד מי ותשמעו!! יצא אחלה טיול ואפילו מעגלי.

אנחנו מדברים פה על טיול בנחל רז, ההוא של מפלי רז אבל בחלק המערבי שלו, ממש באזור שבו הוא מתחיל לזרום מנביעות עונתיות.

יער יופ ווסטרוויל ברמות מנשה
יער יופ ווסטרוויל בתחילת המסלול

אבל לפני שאספר לכם על המסלול בנחל רז הנה כמה הערות בטאבו:

  1. המסלול לא מוצל, בכלל... אל תבואו לשם כשחם. כמו שכתבתי למעלה העונה שם היא בפברואר-סוף מרץ רצוי אחרי גשמים חזקים.

  2. המסלול כולל שבילים לא מסומנים ומצריך קצת התמצאות, קחו את זה בחשבון... בהמשך אסביר לכם איך לא תלכו שם לאיבוד זה די פשוט.

  3. אחרי גשמים הכי יפה וגם הכי בוצי וגם צריך לחצות את הנחל ולהרטב, זה לא ביג דיל אבל הנה גם את זה כתבתי.

  4. לאורך המסלול מספר שערי בקר, נא להקפיד לסגור אותם אחרי המעבר.

  5. אחרון ולא חביב - בסופ"שים יש תנועה ערה של רכבי שטח באזור רמות מנשה. חלק נחמדים מאוד וחלק פחות, עדיף לטייל במסלול בימי שישי או אמצ"ש ואם בשבת אז מוקדם בבוקר.

מסלול מעגלי ברמות מנשה נחל רז
ככה נראית פסטורליה

ואחרי השלב שאני מכסה את עצמי מהטענות שלכם, בואו נדבר תכלס. מדובר במסלול מעגלי של כשמונה ק"מ, אני לא חושב שהוא מסלול קשה ורובו על שבילי 4X4 רחבים ונוחים להליכה למעט כמה קטעים בוציים. המסלול מתחיל ומסתיים בחניון יופ ווסטרוויל (ככה גם בוויז) ע"ש חסיד אומות עולם שפעל במסגרת המחתרת ההולנדית וסייע ליהודים להמלט מהולנד לישראל עד שנרצח ע"י הנאצים.

כרגיל, הנה הלינק של המסלול ע"ג מפה כדי שיהיה ברור ונוח לכולנו.

אוקיי, אז איך הולך המסלול המעגלי בנחל רז?

לפני ההסבר המפורט הנה הטיפ איך לא תלכו לאיבוד - פשוט תזכרו שבהלוך אתם הולכים על הגובה ובחזור אתם הולכים בעמק לאורך הנחל חזרה לחניון, זה ככה פשוט. כל עוד תשמרו על הכיוון הכללי זה לא באמת משנה על איזה שביל תלכו... בסוף תגיעו, גם אם קצת תתברברו בדרך לא יקרה לכם כלום. תרגישו חופשי לחקור ולבחור בשביל שנראה לכם יפה יותר ולא להצמד למסלול שלי, אתם רק תרוויחו מזה.

טוב היידה - נחנה את הרכב בחניון יופ ווסטרוויל, אם הגענו בעונה הטובה נוכל כבר להבחין במרבדי רקפות בין העצים... חכו זו רק ההתחלה. נצמד לכביש הראשי לכיוון צפון בערך 300 מטרים על התוואי הלא מסומן כל כך של שביל רמות מנשה. אחרי בערך שלוש מאות מטרים נזהה פניה ברורה של השביל הרחב לכיוון מזרח (ימינה) על קו הגובה. נפנה ונלך כשמימין לנו בעמק נראה את נחל רז שדרכו נחזור. הנוף הירוק יפתח מולינו ומסביבנו נתחיל לראות מרבדי כלניות שרק ילכו ויתגברו ככל שנכנס לעומק השטח.

פריחת כלניות ברמות מנשה בנחל רז
אפשר לסמן וי על "ראינו כלנית"

אחרי בערך שני קילומטרים נגיע לשער בקר ואחרי 200 מטר עוד שער בקר ופניה חדה ימינה בשביל, נעבור את השער ונפנה ימינה. מולינו נראה עץ אקליפטוס גדול בלב העמק הירוק, נקודה מעולה להפסקת אוכל.

טיפ: אם בא לכם לקצר ולחזור תמשיכו עם השביל למטה ופנו ימינה חזרה לאורך הנחל.

אם בא לכם להמשיך ללכת, פנו שמאלה. השביל עולה במתינות בואדי רחב, אם הגעתם אחרי גשמים מימין לכם פלג מים מקסים זורם בלב העמק הירוק. יחד עם הפרות שרועות שם זו פשוט חגיגה לעיניים העסק הזה.

נמשיך בערך קילומטר עד לפניה ימינה בשביל לכיוון נחל רז, נפנה ימינה ונרד עם השביל כשמולינו בריכת חורף מקסימה. כתם כחול ויפה בלב העמק כשמסביבו עופות מים, פרות והרבה אווירה נעימה ושלווה.

מכאן בעצם החזרה פשוטה מבחינת הניווט. נצמד לשבילים (או לכיוון הכללי כשאין ממש שביל) לאורך נחל רז לכיוון מערב לחניון שממנו הגענו. לא משנה באיזה שביל תבחרו הדרך יפה ובכל מקרה תצטרכו לחצות את הנחל פעמיים שלוש, אין ברירה וזה לא כזה נורא. חלקים מהנחל מלאים בסבך פטל שלא מאפשר התקרבות וחלקים נגישים לשכשוך קל. שימו לב למרבדי הכלניות המטורפים שיהיו מימין לכם לאורך ההליכה בעמק עד שבצעם תחזרו לחניון, שם מחכה לכם עליה כדי שתרגישו את הרגליים רגע לפני שתגיעו לאוטו.


אם אהבתם את הפוסט בואו לעקוב אחרי גם באינסטגרם כי כיף שם, אתם יכולים גם להרשם בראש העמוד ולקבל את הפוסט הבא ישירות למייל שלכם.

29,184 צפיות13 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page