top of page

תודה על ההרשמה

  • תמונת הסופר/תAvihay Shaked

עינות פחם וחרבת פרג' - מסלול מעגלי ברמת הגולן

עודכן: 22 במרץ 2021

מכירים את המושג "שביל החומוס"? הכוונה למסלול הקבוע שעושים ישראלים במסגרת טיולי משפחות בחו"ל. שביל החומוס כולל בד"כ את אותם מקומות בסדר קבוע, כמעט בלי גיוון למרות שמסביב הכל מלא במסלולי טיול ונקודות מרהיבות. אחד הדברים שאני עושה תמיד הוא לקרוא מהם המקומות הקבועים שבהם מטיילים ישראלים בחו"ל ואז לבנות את הטיול במינימום חפיפה עם מקומות אלו. וכך אני מגלה את הפנינים היפות והפחות מתויירות של אותו אזור.

בתקופת הקורונה נוצרו שבילי חומוס גם בישראל, ונראה שהמוני הישראלים שתקועים בארץ מגיעים פחות או יותר לאותם מסלולים עמוסים ודחוסים (במיוחד בסופ"שים). כך גם ברמת הגולן, אותם מסלולים מתמלאים בהמוני מטיילים דבר שפוגע כמובן בהנאה של טיול בחיק הטבע.

סוסים רועים באחו ירוק ברמת הגולן על שביל הגולן
נוף טיפוסי בשטח הפראי של רמת הגולן

אז דעו לכם, שרמת הגולן מלאה במקומות קסומים, מיוחדים מלאי מים ופריחה אם הגעתם בעונה הנכונה ובעיקר נטולי עומס והמוני אדם. צריך רק לפתוח מפה להסתכל קצת ימינה או שמאלה והופל'ה אתם לבד בעומק הטבע הפראי של רמת הגולן.

אחת השיטות הטובות ביותר להנות מהטבע של רמת הגולן הוא כמובן ללכת בשביל הגולן. אך השביל ארוך ולא תמיד מתאים למשפחות או למי שרוצה ללכת מרחקים קצרים יחסית ולכן מה שאפשר לעשות זה לתכנן מסלול המתבסס על חלקים משביל הגולן ומתחבר לשבילים אחרים.

כך בדיוק תכננתי ובניתי את המסלול שעליו מיד תקראו. המסלול מבוסס על חלק מקטע 8 של שביל הגולן בצירוף כמה שבילים שלא מסומנים במפה - חשוב להדגיש שכל המסלול אינו עובר בשטחי אש, וכלל השבילים בו בטוחים להליכה, אין לחצות ולטפס מעל גדרות ברמת הגולן. הרבה מידע חיוני על מסלולים ופעילויות ברמת הגולן אפשר למצוא באתר המצויין של תיירות גולן שבהחלט מספק מידע בצורה טובה וידידותית.

החרמון ונוף ירוק ברמת הגולן באביב
החרמון ברקע האחו הירוק והפורח של רמת הגולן

עוד כמה פרטים טכניים על המסלול לפני נצא לדרך: אורך המסלול כשישה וחצי עד שבעה קילומטרים והוא כאמור מעגלי ברמת קושי קלה. העונה המומלצת לטיול במסלול המוצע היא החל מסוף פברואר ועד לתחילת מאי, קחו בחשבון שאחרי הגשמים שטחים נרחבים מהמסלול עלולים להיות מוצפים ומלאים במים. בכל מקרה רצוי לקחת בחשבון שבמסלול יש לפחות שתי חציות נחל שמצריכות כניסה למים עד גובה ברך פחות או יותר. בנוסף המסלול כולו אינו מוצל ולא מומלץ בכלל בימים חמים.

באופן כללי, אם הגעתם למסלול בעונת האביב צפוי לכם אחד הטיולים היפים בארץ - מלא בפריחה מרהיבה, מים זורמים ולהקות סוסים רועים באחו הירוק והאין סופי של רמת הגולן.

אז איך הולכים? הנה כרגיל לינק למסלול ע"ג מפה כדי שתוכלו להעזר בה.

נקודת ההתחלה והסיום של הטיול היא בחרבת פרג' במרכז רמת הגולן לא רחוק ממושב קשת. לא מצאתי וויז שמביא בדיוק לנקודת ההתחלה אז הינה לינק לנקודה על גבי המפה של גוגל. נחנה את הרכב בסמוך לנקודה ונזהה את סימון שביל הגולן החוצה את דרך העפר, נצעד עם סימון שביל הגולן לכיוון דרום מערב. אחרי כמעט קילומטר של הליכה באחו ירוק ופורח מגיע השביל לדרך אספלט סלולה בתוך השטח - זהו ציר הנפט. ציר הנפט חוצה את רמת הגולן מאזור תל פארס ועד גבול לבנון סמוך לכפר עג'ר, והוא חלק מצינור הנפט שהוביל נפט מסעודיה ללבנון.

מפלי מים בשביל הגולן ברמת הגולן
זרימה במפגש עם ציר הנפט במהלך האביב

כדי לחצות את ציר הנפט בנקודה שהגענו אליה אין ברירה אלא לחצות ערוץ נחל זורם. מכאן לא חובה אבל מומלץ להמשיך עם שביל הגולן עוד כרבע שעה הליכה כשלמעשה אנו צועדים על סוללת עפר ששימשה בעבר לעצירת השריון הסורי (וסיפקה אין ספור סיבות לעבדיכם הנאמן לרוץ במדים ליד טנקים ברמת בתקופת הצבא שלי). בחורף הופכת התעלה שלצד הסוללה לערוץ מים זורם ויחד עם הפריחה המרהיבה סביב, מדובר במחזה פשוט מקסים. אחרי כרבע שעה הליכה נגיע למפלון מים בתוך הסוללה, נסתובב ונחזור באותה דרך חזרה לציר הנפט. נפנה שמאלה ונצעד על ציר הנפט לכיוון צפון כקילומטר וחצי, ההליכה על הציר נוחה רק שימו לב שלעיתים עוברים רכבים וג'יפים של מטיילים על הציר.

ערוץ מים זורם ברמת הגולן
נוף מושלם מבחינתי

הערה: אם לא עשיתם את הקטע האופציונאלי שתיארתי, פשוט פנו ימינה על ציר הנפט.

אחרי בערך קילומטר וחצי של הליכה, נבחין בפיצול ימינה לשביל עפר רחב המתאים לג'יפים. זה המקום להפרד מציר הנפט ולצעוד על שביל העפר הלא מסומן לכיוון עינות פחם. מדובר באזור מקסים בו נובעים מספר מעיינות רוב השנה. מי המעיינות זורמים בערוצים ופלגי מים הפזורים ברחבי השטח. מסביב הכל ירוק ופורח באביב והשילוב פשוט מושלם בין פלגי מים לבין מרבדי כרמלית נאה סגולה, כלניות ורקפות. סביב המעיינות מספר נקודות עצירה בסמוך למים - רק בבקשה לשמור על המקום נקי.

עינות פחם ברמת הגולן
פינה יפה בעינות פחם

אחרי בערך קילומטר וחצי של הליכה על הדרך הלא מסומנת סמוך לעינות פחם, נחצה עוד זרימה, נפגוש שוב את שביל הגולן ונפנה עימו ימינה (דרום מזרח). השביל יקח אותנו שוב דרך אחו ירוק ופורח חזרה לחרבת פרג' שם מחכה לנו הרכב. החזרה לחרבת פרג' אורכה כשני קילומטרים והיא עוברת בקטע שעלול להיות בוצי וביצתי במהלך החורף, קחו את זה בחשבון ותבואו מוכנים נפשית לבוץ. החורבה עצמה היא כפר סורי עתיק ובו נמצאו גם שרידי ישוב יהודי בין 2000 שנה. אפשר להסתובב בין בתי החורבה ולהכנס למפוארים שבהם - כמובן על אחריותכם, חלק מהמבנים במצב לא להיט.


שרדתם עד לכאן? בואו לעקוב אחרי גם באינסטגרם וכמובן הרשמו בראש העמוד כדי לקבל את הטיול הבא ישירות למייל שלכם.


11,566 צפיות10 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page