top of page

תודה על ההרשמה

  • תמונת הסופר/תAvihay Shaked

נחל סמך והגשר הסורי ברמת הגולן

בשנות השישים התעסקה המערכת הבטחונית בישראל במה שמכונה - הקרב על המים. לא, לא מדובר בקרב על מציאת מעיין או שלולית סודית שלא היתה מוכרת לקהל הרחב עד כה ולראות מי מצליח לפרסם אותה ראשון, אלא בנסיונות מדינות ערב ובעיקר סוריה להטות את מי מקורות הירדן ככה שיזרמו לכיוון שלהם במקום לכיוון שלנו.

הגשר הסורי בנחל סמך ברמת הגולן
הגשר הסורי והבריכה תחתיו

לצורך כך נשכרו ע"י הסורים שירותיו של המהנדס מחמד בן לאדן (האבא של...) ע"מ לבנות תעלת מים שתיקח מים מעיינות הבניאס והחצבני ותעביר אותם דרך מערב רמת הגולן אל הירמוך. אבל צה"ל לא יצא פראייר בעניין הזה והתחיל להפגיז את הטרקטורים של בן לאדן ודי הוציא לסורים את החשק להמשיך עם הפרוייקט הבעייתי הזה.

אחד השרידים למפעל הטיית המים הסורי הוא הגשר הסורי (כאילו דאאא) על נחל סמך בדרום/מרכז רמת הגולן. מעל הנחל ניצב בגאון גשר הבנוי מאבני בזלת שחורות אשר שימש את הטרקטורים של בן לאדן במהלך העבודות על בניית הפרוייקט. מתחת לגשר נוצרה בריכה רדודה ומוצלת במי נחל סמך שזורם שם רוב השנה, הבריכה מזמינה במיוחד לרחצה (לגבי איכות המים, רצוי להתעדכן טרם ההגעה למקום).

הטיול שהפעם אספר לכם עליו הוא טיול די פשוט ובניגוד לשאר מסלולי רמת הגולן שכרוכה בהם הגעה לנחל, במקרה דנן אין צורך לרדת ולטפס מצוקים אלא רק עליה אחת קצרה בסוף המסלול. מדובר במסלול קווי של שישה ק"מ סה"כ והוא אינו מעגלי אלא הלוך חזור.

מבחינת מיקום מדובר במרכז/דרום רמת הגולן שמשופע באתרי טיול נהדרים, סמוך למושב נטור ולאתר "עין קשתות" אשר שוחזר לאחרונה והכניסה אליו בתשלום. העונה המומלצת לטיול לגשר הסורי היא כמובן האביב שמתחיל ברמת הגולן במרץ ומסתיים בחודש מאי. אני לא רואה סיבה הגיונית להגיע למקום בקיץ מאחר והמסלול חשוף לשמש כולו ואפשר להגיע לאתרי מים שווים יותר בגולן בלי הליכה של 3 ק"מ לכל כיוון בשמש. הנקודה שמיד אספר גם איך מגיעים אליה, חביבה במיוחד על טיולי ג'יפים אז קחו את העניין הזה בחשבון אם אתם מגיעים בשבת או חג.

כלניות ונוף ירוק ברמת הגולן
פריחה אביבית אופיינית ברמת הגולן

אז איך מגיעים לגשר הסורי? (כרגיל, הנה לינק ע"ג מפה למסלול)

נבקש מגברת וויז להביא אותנו למושב נטור ברמת הגולן, וניסע ע"פ השילוט ל"עין קשתות". מדובר באתר ארכיאולוגי ובו בית כנסת עתיק ויפה ומספר מעיינות אשר שוחזר לאחרונה וניתן להכנס אליו בתשלום. ממש לפני הכניסה לאתר נזהה חניה מסודרת מצד שמאל עם שילוט לנחל סמך, שם נחנה (כלומר אין צורך לשלם ולהכנס לאתר המשוחזר אם לא רוצים).

מהחניה שביל מסומן כחול אשר מיד אחרי כמאתיים מטרים הופך לשחור משולב בסימון שביל הגולן. ניצמד לשביל השחור אשר יוריד אותנו קטע קצר ומעט תלול עם מספר פיתולים - זו גם העליה שתחכה לכם בחזור. לא מדובר בעליה קשה מאוד אבל קחו אותה בחשבון. בחיבור השביל השחור עם סימון אדום נפנה ימינה ונמשיך עם השביל השחור שהופך לדרך ג'יפים נוחה ורחבה. מצד שמאל לכם נופי הגולן המרשימים ומימין מצוק בזלת.

נוף בנחל סמך ברמת הגולן
והנוף מה איתו? אין על רמת הגולן

בחודשי האביב תהיו מוקפים בפריחה משגעת של כלניות ענקיות כמו שיש רק בגולן, רקפות ושאר הפתעות. כחמש מאות מטרים מהפיצול נגיע למעיין קסום ומיוחד - "עין שקודל". המעיין נובע מהמצוק ומטפטף בעדינות על הקרקע. זו נקודה מצויינת להתרענן מעט ולהתפעל מהקסם של המעיין החביב. השביל השחור ימשיך להוריד אותנו במתינות בערך עוד שניים וחצי קילומטרים לכיוון הגשר הסורי. מתחת לגשר מספר פינות נהדרות לרחצה ליד הנחל, רק בבקשה שימרו על המקום נקי כדי שכולם יוכלו להנות ממנו.

אחרי שנהנה מהמים והצל מתחת לגשר, נחזור לרכב באותה דרך שאיתה הגענו.

הגעתם עד לכאן ואהבתם את הפוסט? מוזמנים לעקוב גם באינסטגרם ו/או להרשם בראש העמוד כדי לקבל את הפוסט הבא ישירות למייל שלכם.

7,333 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page