top of page

תודה על ההרשמה

  • תמונת הסופר/תAvihay Shaked

חופשה משפחתית בליברפול - לא רק ביטלס

ליברפול בעצם היתה הלב והעוגן של כל הסיבוב שעשינו באזור האגמים וביורקשייר דיילס בצפון אנגליה (שדרך אגב תוכלו לקרוא עליו כאן). לפני כמה שנים טובות כשהגדולה היתה בכיתה ד', לקחו אותם לפעילות על הביטלס במוזיאון הילדים בחולון. מאז הביטלס והגדולה זה סיפור אהבה שנות ה-60 סטייל... היא הספיקה לקרוא ולצפות בכל פריט מידע שיצא על הלהקה, קישטה את החדר בפוסטרים של הלהקה, קנתה פטיפון כדי לשמוע תקליטים ישנים שלהם ובאמת הפכה לאנציקלופדיה מהלכת על תולדות הלהקה המצליחה ביותר בהיסטוריה.

הגדולה שלנו ספרה את הימים והשעות לקראת ההגעה למכה, עיר הקודש, המקום שבו הכל התחיל והתרגשה במיוחד לקראת ההגעה לליברפול.

חופשה בליברפול פסל הביטלס
ארבעת המופלאים של ליברפול

הקשר שלי לליברפול הסתכם באהדה לקבוצת הבית של העיר (אחת מתוך שתיים) בין השאר בעקבות צפיה באחד המשחקים הגדולים בהיסטוריה של המועדון הזה - גמר ליגת האלופות בשנת 2005 שנקרא ע"י המקומיים גם "הנס באיסטנבול".

אחד הדברים ששמעתי הכי הרבה לפני הנסיעה שלנו היה משפט בסגנון של "אבל מה תעשו 5 ימים בליברפול? זו סתם עיר לא?" אז הנה אני עושה לכם ספוילר קטן - זו אחת הערים המגניבות שהיינו בהן, עם המון המון מה לעשות הרבה יותר מכדורגל ואתם יודעים מה לא רק ביטלס.

בהיסטוריה הרחוקה יותר ליברפול היתה עיר נמל מרכזית באנגליה. במאה ה-19 היא נטלה חלק משמעותי מאוד בתעשיית הסחר בעבדים העולמית. המאה ה-20 היתה בסימן דעיכה בליברפול, הנמל וגם התעשייה שהיתה עיסוק מרכזי של תושבי העיר דעכו ורבים עזבו אותה. ההפגזות הגרמניות המאסיביות על הנמל המרכזי בעיר ועל העיר עצמה לא עשו חסד עם העיר גם עם הבניה מחדש לאחר המלחמה.

בתחילת שנות ה-90 החלה העיר להתאושש מהמשבר הכלכלי שפקד את אנגליה כולה, באמצעות בניה חדשה על חשבון מבני הנמל הנטושים. חזית הים שופצה והפכה לאתר משיכה לתיירים, פרנסי העיר החלו למשוך את תעשיית הסרטים לצלם בעיר כדי לחשוף אותה לעולם. בנוסף פעילות אקדמית של שלוש האוניברסיטאות שפועלות בעיר החלו למשוך סטודנטים שעשו מה שסטודנטים עושים לעיר - מכניסים בה חיים. בהמשך קיבלה חזית הנמל מעמד של אתר מורשת מאונסקו (תואר שנלקח ממנה לאחר מספר שנים) ואת מעללי נועה קירל באירוויזיון כולנו מכירים.

חזית הים של ליברפול רציף אלברט
עירוב מיוחד בין ישן לחדש בחזית הים

ליברפול היום היא עיר שמחה, מוזיקלית, עם אווירה צעירה, מוקדי שופינג ובילוי, תושבים מקומיים סופר נחמדים, תשוקה לכדורגל ובהחלט מקום שאני ממליץ לבקר בו בביקור באנגליה. זו לא עיר אירופית קלאסית, זו לא לונדון זו ליברפול והיא ממש מיוחדת.

פרטים טכניים על ליברפול:

איך מגיעים לליברפול? נכון לכתיבת הפוסט הזה (אוגוסט 23) אין טיסות ישירות מישראל למרות שיש שדה תעופה בעיר. ניתן להגיע בטיסה למנצ'סטר ומשם כחמישים דקות ברכבת ואתם בליברפול.

התניידות בעיר - המרכז התיירותי בעיר קטן יחסית ולכן את רוב ההתניידות שלנו עשינו ברגל. אין בעיר מטרו אבל האוטובוסים פרוסים ופועלים בצורה יעילה מאוד ואת הנסיעה לאצטדיון אנפילד עשינו באוטובוס. את הכרטיס קונים מהנהג, אפשר לשלם באשראי וזה מאוד פשוט וידידותי.

מה אוכלים בליברפול? כיאה לעיר נמל, אפשר למצוא בליברפול מאכלים מכל העולם. בעיקר נתקלנו במסעדות איטלקיות שמנוהלות על ידי איטלקים ובמסעדות אסייתיות. פאבים עם אוכל פאבים שמנוני שמחליק טוב עם בירה קרה יש בשפע.

איך העיר בנוי באופן כללי? דמיינו ריבוע (ופתחו גוגל מאפס). הפינה העליונה ימנית של הריבוע היא תחנת הרכבת המרכזית ליים סטריט. הפינה הימנית התחתונה היא הקתדרלה הגדולה של ליברפול. הפינה השמאלית העליונה היא פסל הביטלס ליד מוזיאון העיר והפינה השמאלית התחתונה היא שכונת המשולש הבלטי. והכל הכל הכל קורה מתקיים ומתרחש בתוך הריבוע הזה. כדי לחצות את הריבוע מקצה לקצה תלכו בערך 20 דקות רצופות.

גרפיטי בליברפול בשכונת המשולש הבלטי
גרפיטי בשכונת המשולש הבלטי

לתכלס, מה עושים בליברפול?

נתחיל בביטלס... כי עבורם הגענו. העיר מלאה בפעילויות בעקבות הלהקה, לי אישית לקח קצת זמן להבין את הדקויות וההבדלים אז אנסה לפרט אותם כאן עבורכם בצורה ברורה (ותודה לגדולה שחידדה לי את הנושא).

מוזיאון הסיפור של הביטלס - נמצא על רציף אלברט. הגדולה אמרה שזה מוזיאון לאנשים שהם לא מעריצים שרופים ולא מכירים את הסיפור של הלהקה ורוצים לחוות אותו בצורה טובה. מוזיאון הביטלס - נמצא ליד מועדון הקאוורן (cavern) ברחוב מת'יו. הגדולה אמרה שהמוזיאון הזה יותר אותנטי ומציג מוצגים קטנים ואיזוטריים שיעניינו בעיקר חובבי ביטלס מושבעים.

סיור magical mystery tour - זה סיור רכוב באוטובוס שמאורגן על ידי מועדון הקאוורן. הסיור עובר בנקודות שונות בהיסטוריה של הלהקה ובחלק מהתחנות ניתן לרדת ולהצטלם. הסיור אורך שעתיים וניתן להזמין כרטיסים ולצפות בפירוט התחנות בלינק הזה.

רחוב מת'יו במרכז העיר (mathew st) - שם נמצא מועדון הקאוורן בו החלו להופיע. הכניסה למועדון עצמו עולה כסף ויש בו הופעות חיות במהלך היום. בנוסף יש גם בר ולאונג' שגם בהם יש הופעות והכניסה אליהם חינמית. יומיים בשבוע יש במועדון הופעת קאברים של "החיפושיות" עם התלבושות וכל מה שצריך, כרטיסים ניתן להזמין באתר (הכניסה מגיל 16 ומעלה).

פסלים - כמעט בכל מקום בעיר ניתן למצוא פסלים הקשורים ללהקה. פסל הלהקה על הרציף, פסל לנון ליד מועדון הקאוורן, פסל אלינור ריגבי לא רחוק מהקאוורן, פסל בריאן אפשטיין ועוד ועוד... קחו בחשבון שיתכנו תורים לצילום ליד חלק מהפסלים.

בנוסף אפשר גם להזמין סיורים פרטיים וביקורים בבתים של לנון ומקרטני אבל זה עם תיאום זמן רב מראש.

סיימנו ביטלס? בואו נדבר על מוזיאונים בליברפול

בעיר מספר מוזיאונים חינמיים מומלצים מאוד, אפרט מהטוב (לדעתי) לפחות טוב:

מוזיאון העיר ליברפול - נמצא על הרציף מפרט בצורה מוחשית מאוד עם המון מוצגים את ההיסטוריה של העיר. בקומה האחרונה תצוגות שקשורות לאמנים המפורסמים שיצאו מהעיר (כן... יש גם סרט על הביטלס) ועל שתי קבוצות הכדורגל של העיר (ליברפול ואברטון) וההיסטוריה המעניינת של שתי הקבוצות.

המוזיאון הימי - מוזיאון מרתק שבתוכו תצוגה מעניינת על סיפור האניה טיטאניק ומוזיאון העבדות שכאמור לליברפול היה חלק משמעותי בה בעבר.

מבנים בליברפול
הנה גם קצת בניה ישנה

מוזיאון העולם - מוזיאון טבע צנוע יחסית שיכול לסגור לכם שעתיים-שלוש. יש בו כל מה שיש במוזיאוני טבע בעולם אבל בקטן - דינוזאורים, אקווריום, תצוגות של מטאוריטים, תצוגת מומיות מרשימה מאוד וחדר שבו אפשר לגעת ולחקור המון מוצגים.

איפה מבלים בליברפול?

כמו שכבר כתבתי, כל העיר הזו היא בילוי אחד גדול ובכל זאת יש שלושה מוקדים מרכזיים.

רחוב מת'יו (ההוא מהביטלס) והסביבה הקרובה שלו מלאים בפאבים שבהם הופעות חיות כל היום. בערב הווליום עולה מאוד (מאוד) והאופי יתאים בעיקר לחבר'ה צעירים. אזור נוסף שווה ביקור בשעות האחהצ והערב הוא רובע המשולש הבלטי. זה אזור שהיה בעבר מחסני נמל נטושים והיום הוא האזור הכי מגניב בעיר לדעתי. יש בו מלא גרפיטי על הקירות, ברים קטנים, שוק אוכל ושוק יד שניה גדול ומסודר בשם red brick market. שוק האוכל שלידו נפתח בשעות אחר הצהריים ויכולים להשלים בילוי כיפי במיוחד. המשולש הבלטי היה האזור שהכי נהניתי להסתובב בו בעיר.

אזור רציף אלברט גם הוא מלא בברים ומסעדות, ויכול להיות אחלה בילוי ערב באווירה שמחה וטובה.

מבנים ישנים בליברפול
בניה אדומה ויפה

איפה עושים שופינג בליברפול?

גבול גזרה דרומי hanover street. כל מה שנמצא מצפון לו אלו רחובות שמלאים בחנויות וברשתות (כן יש גם פריימרק). בנוסף בליברפול יש קניון בשם livepool one שנמצא גם באזור שציינתי הרגע. המיוחד בו שהוא נבנה כאזור קניות פתוח ברחובות ולא ממש רגישים שאתם בעצם בתוך קניון.

אמנות וגלריות בליברפול

יש שתי גלריות שאהבנו במיוחד. ה- walker art gallery שנמצאת ליד הספריה העירונית ומכילה תצוגות אמנות ואופנה מתקופות שונות בהיסטוריה. השניה היא ה blue coat gallery שנמצאת בלב אזור הקניות ויש בה גם בית קפה קטן וחצר רגועה ושקטה בלב כל ההמולה.

אשתי ביקרה גם במוזיאון הtate שנמצא ברציף אלברט ודיווחה שאפשר לוותר עליו.

יש לכם כוח לעוד?

הקתדרלה הגדולה של ליברפול - מבנה עצום באופן מוגזם שבנוי מאבן חול אדומה. הקתדרלה מחזיקה במספר תארים שכוללים את הביטוי "הכי גדול ב..." הכניסה לשם חינמית והיא באמת שווה ביקור. יש בעיר קתדרלה נוספת (המטרופוליטן) מודרנית ומעניינת גם היא.

אצטדיון אנפילד - אם אתם אוהדי הקבוצה ליברפול אז מן הסתם זה אתר חובה עבורכם. יש סיור באצטדיון האגדי, ביקור בחדרי ההלבשה והקיט הרגיל של ביקור באצטדיון. בהמשך עוברים גם במוזיאון ומסיימים בחנות היקרה להחריד. עם זאת אם אתם לא אוהדי הקבוצה הייתי מבקר כי המוזיאון מיושן יחסית (נגיד ביחס למוזיאון של ריאל מדריד).

גרפיטי של הביטלס בשכונת המשולש הבלטי בליברפול
עוד פעם ביטלס ודי

פארק השעשועים blackpool pleasure beach - מרחק של בערך שעה וחצי ברכבת נמצאת עיירת הנופש הדועכת בלקפול. בעיר יש פארק שעשועים גדול עם כמות מכובדת של מתקנים ורכבות הרים אקסטרימיות ושוות במיוחד. אם יש לכם יום ספייר, שווה לבקר בפארק ולהתכונן לעמידה ארוכה בתורים אם באתם בעיצומה של חופשת הקיץ. רצוי מאוד להזמין כרטיסים מראש כדי לחסוך תור בכניסה וגם כמה פאונדים על הדרך.

זהו... נראה לי שסיכמתי את עיקרי הדברים. באמת שהופתענו מכמה העיר הזו חיה ושמחה ופשוט כיפית גם לשוטטות חופשית ברחובות. זו עיר שנראית בהתחלה קצת כמו טלאי על טלאי בגלל הערבוב בין בניה חדשה לישנה אבל בשלב מסויים התחלתי לאהוב את הקטע הזה.

אני מקווה שאהבתם את הפוסט והוא היה מועיל, אתם מוזמנים לעקוב אחרי גם באינסטגרם לעוד תוכן איכותי על טיולים בארץ ובעולם.



588 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page