top of page

תודה על ההרשמה

  • תמונת הסופר/תAvihay Shaked

בין הטיפות - מסע בין יורקשייר דיילס ואזור האגמים באנגליה

עודכן: 29 באוג׳ 2023

במשך יותר משנתיים חיכינו לטיול הזה. במקור עוד לפני הקורונה תכננו להגיע לאזור האגמים האנגלי "הלייק דיסטריקט" ולשלב אותו עם לונדון. השנים חלפו והנסיבות השתנו ובאוגוסט 23 הגענו סוף סוף למסע קסום בין עמקים וגבעות, נחלים ושדות ירוקים, כבשים ופרות היילנדס בשני אזורים קסומים בצפון אנגליה. ההרכב שלנו נכון לאוגוסט 23 היה שני הורים אוהבים טיולים ושני מתבגרים שגם הם, אוהבים מאוד לטייל.

מדובר בשני אזורים שונים לחלוטין אחד מהשני במראות ובנופים. את הטיול שילבנו עם ביקור בעיר ליברפול שהיתה סופר מדליקה וכיפית ואתם יכולים לקרוא עליה כאן.

היורקשייר דיילס מלא בגבעות ירוקות בהן רועות כבשים מגזעים שונים. בין הגבעות עמקים רחבים (אלו הם ה"דיילס" באנגלית) ובהם נחלים זורמים ומפלים. האזור משופע גם בתופעות טבע גאולוגיות מיוחדות ובכפרים קטנים וציוריים. בכפרים תוכלו להנות משווקים קטנים ומגבינות תוצרת מקומית שהן סוג של גאוות חקלאי האזור.

הלייק דיסטריקט (אזור האגמים) אמנם ירוק ומלא בכבשים ופרות כמו בדיילס, אבל כאן הנוף דרמטי יותר. זה האזור הגבוה ביותר באנגליה ופסגותיו מגיעות ל-900 מטרים. נכון זה לא גבוה בהשוואה לאלפים אבל הנוף עדיין דרמטי מאוד. ההרים קרחים מעצים ומכוסים באבן צפחה שחורה שמקנה להם מראה מיוחד שלא דומה לנופים המוכרים ממרכז אירופה. וכמובן, האגמים... עשרות אגמים בגדלים ומאפיינים שונים פזורים ברחבי הלייקדיסטריקט, במרביתם ניתן לטבול או לצאת לשיט סאפ.

היורקשייר דיילס באנגליה זרימות כבשים וגבעות ירוקות
נוף טיפוסי ביורקשייר דיילס

שני האזורים נמצאים במרחק נסיעה לא ארוך ממנצ'סטר (כשעה וחצי לדיילס וכשעתיים לאזור האגמים) ככה שמדובר ביעדים נוחים מאוד להגעה. שני האזורים קלאסיים לטיול כוכב והנסיעות בהם לא ארוכות במיוחד.

בפוסט הזה אכתוב בכמה מילים על סוגיות לוגיסטיות וכלליות שמשותפות ללייק דיסטריקט וליורקשייר דיילס ובהמשך אפרט על מסלולי הטיול והמקומות שבהם ביקרנו.

היורקשייר דיילס ואזור האגמים, סוגיות כלליות:

מזג אוויר - מדובר בשני אזורים גשומים מאוד, גם בקיץ. בנוסף מזג האוויר הפכפך ויום שמשי יכול להתפתח לגשום בעוד שיום שמתחיל בגשם יכול להפוך ליום מדהים לטיולים. לכן, חשוב מאוד לעקוב אחר מזג האוויר ורצוי לעשות זאת ממש בערב לפני ובבוקר מוקדם כי העסק הפכפך כמו שכבר כתבתי. עזבו אתכם ממזג אוויר בגוגל, אם אתם רוצים להתעדכן בצורה הטובה ביותר - אתר השירות המטאורולוגי האנגלי היה מדוייק תמיד. שימו לב שגם בימים ללא גשם יתכנו רוחות חזקות בעיקר בפסגות ובשטחים הפתוחים.

כבישים - הכבישים צרים מאוד. מאוד. מאוד. מאוד. זת'אמרת לא כל הכבישים, אבל ברגע שנכנסים ממש לעומק השטח הכפרי זה המצב. מצד שני ככל שהכבישים צרים יותר הם יפים יותר. העובדה שהנהגים האנגליים אדיבים מאוד, הפכה את הנסיעה גם בכבישים הצרים לנעימה ולא לחוצה בכלל. בכל כמה מאות מטרים יש שטח בצד שמאפשר לרכב אחד לרדת הצידה ולשני לעבור. מה שכן, קחו בחשבון שגם נסיעות קצרות עלולות לקחת זמן כי אי אפשר לנסוע מהר בכבישים הצרים. הקטע הזה שמוותרים אחד לשני בכביש ממש נחמד, חבל שבישראל לא מאמצים אותו יותר.

fountains abbey מנזרים באנגליה
פאונטנז אבי, לא צריך לדמיין כלום

קליטה סלולארית - בכמה אזורים בעיקר בשטח אבל גם בכבישים היו קטעים ללא קליטה. ולכן כדאי מאוד להוריד מפות אופליין בגוגל מאפס ולא להסתמך על וויז (שעבד מעולה כל עוד היתה קליטה). לטיולים הורדתי את מפות האופליין של mapy.cz שהיתה כרגיל מעולה לניווט בשטח.

מסלולי טיול באופן כללי - שני האזורים הם פנטזיה לכל חובב טבע. השבילים בשפע, הטבע מקסים ונקי, ויש גם קטע כזה באנגליה שאפשר ללכת בכל מקום שלא כתוב שהוא פרטי וזה משאיר ימבה שטח לטייל בו. מה שכן, אין סימון שבילים מהסוג שאנחנו מכירים בצבעים אלא שילוט כתוב בחלק מהמקומות. זה אומר שדי חובה לצאת לטיולים עם מפה או אפליקציית ניווט אופליין (שוב ממליץ על mapy.cz).

גבעות וכבשים ביורקשייר דיילס באנגליה
נוף בדיילס... כמו שומר מסך רק במציאות

חניונים - כלל החניונים בתחילת המסלולים באנגליה הם בתשלום, ככה זה וצריך להתרגל. התשלום נוח וניתן להעשות בכרטיס אשראי במכונה או במטבעות. אם לא תשלמו אתם מסתכנים בקנס של 100 פאונד. מה שכן, שמנו לב שבחלק מהמקומות היה אפשר להחנות בחינם בצד הדרך ובמקומות שהמקומיים עשו ככה פשוט חיקינו אותם.

מה עשינו ביורקשייר דיילס?

כמו שציינתי קודם האזור כפרי ורגוע, אותנטי מאוד ללא תחושה תיירותית מעיקה. הכפרים קטנים יחסית ללא אטרקציות מיוחדות והתושבים המקומיים נחמדים ואדיבים מאוד. זה אזור שגאוותו היא מוצרי החלב שלו ואכן הגבינות המקומיות התגלו כמעדן אמיתי. היורקשייר דיילס הוא פארק לאומי אנגלי ושטח די נרחב מבחינת גודל עם מספר נקודות "אסטרטגיות" להתמקם בהן. אני חושב שזה אזור שיהיה נהדר גם לזוגות שמחפשים חופשה רומנטית רגועה באזור ירוק וזורם.

אני בחרתי להתמקם בעיירה הקטנה settle שם מצאתי דירת אירבנב טובה ומומלצת מאוד. בעיירה גם סופר גדול יחסית וכמה בתי קפה וברים ככה.

מפלים ביורקשייר דיילס באנגליה ingleton falls
מפלי אינגלטון בשיא הזרימה אחרי גשמים חזקים

ואלו הטיולים שלנו ביורקשייר דיילס: מפלי אינגלטון (ingleton falls) - זה היה אחד המקומות הבודדים בהם היינו צריכים לשלם כדי לטייל. מדובר במסלול מקסים שעובר בסמוך לערוץ נחל שוצף מלא במפלים ובגשרי עץ מעל הנחל. השביל יוצא מאזור הנחל עולה לשטח הפתוח והירוק ושוב חוזר לערוץ נחל מקביל. מדובר במסלול מעגלי לא קשה של כשבעה ק"מ. יש גם אופציה למסלול קצר יותר, הלוך חזור. לאורך המסלול בולי עץ בהם המקומיים תוקעים מטבעות כסגולה למזל...

פאונטיינז אבי (fountains abbey) - זו היתה הנסיעה הארוכה ביותר שלנו באזור היורקשייר דיילס. זו גם היתה נסיעה מקסימה ויפה והאתר עצמו מהיפים שביקרתי בהם. מדובר בשרידי כפר נזירים בן כ-700 שנים כשהשיא הוא שרידי מנזר עצום ומרשים. וכשאני אומר שרידים אז אני מתכוון שאין צורך להשתמש בדמיון כדי להבין מה היה שם פעם, הכל מול העיניים. סביב האתר פארק גדול מלא בדשא, מפלים וכמה אגמים. הכניסה גם פה בתשלום עם אפשרות לכרטיס משפחתי שמוזיל קצת את העסק. לצערי גשם שירד כל היום מנע מאיתנו למצות את המקום אבל האווירה ביום גשום היתה מיוחדת לכשעצמה.

gordale scar מפלים ביורקשייר דיילס באנגליה
גודרייל סקאר המהמם והזורם אחרי כמה ימים גשומים

מלהאם קוב וגורדייל סקאר (malham cove & gordail scar) - אחד המסלולים היפים של הטיולים שלנו ביורקשייר דיילס. מדובר במסלול מעגלי של כשמונה קילומטרים ברמת קושי די קלה. השביל ברובו נוח מאוד להליכה וגם הניווט. מדובר במסלול די פופולארי באזור והוא היה מלא במשפחות. לאורך המסלול עוברים במפל מקסים, נקיק צר ובו מספר מפלים דרמטיים ותצפית יפה על העמק בנקודה שבה צולמה סצנה מאחד מסרטי הארי פוטר. זו נקודה עם תופעה גאולוגית של חריצים בסלע זכר להמסת קרחונים באזור בעידן הקרח. המסלול מתחיל ומסתיים בעיירה malham שבה אפשר למצוא גם כמה מסעדות.

מסלול מעגלי לגאפינג גיל (gaping gil) מסלול מס. 3 בלינק - עוד מסלול מהמם ומיוחד שיצא לנו ללכת בו. המסלול נמצא בפארק שיכול לכלול גם כניסה למערת נטיפים ובה נחל זורם (ingleborough cave) אנחנו ויתרנו על הכניסה למערה. גם פה הכניסה לשביל בתשלום (תשלום נוסף עבור המערה). אורך המסלול הוא כחמישה וחצי ק"מ והוא מעגלי. בתחילה ההליכה היא לצד הערוץ היפה אבל בהמשך עלינו לשטחים הפתוחים היפים עד למפל שזורם לתוך מערה תחת קרקעית בעומק 100 מטר. לא ניתן לראות את תחתית הבור אליו נופל המפל וסביבתו חלקה מאוד - נא לשים לב. בהמשך ניתן לראות בכמה מהפסגות הגבוהות של האזור והחזרה לרכב דרך השטחים הפתוחים היפים.

פרות היילנדס ביורקשייר דיילס אנגליה
פרת היילנדס אחת מני כמה מקסימות שפגשנו

מסלולון קצר למפל קאטריג' פורס (catrigg force) - זה מסלול קצר ופשוט מהעיירה stainforth בערך קמ וחצי הליכה הלוך ואז חזור. השביל יוצא מהחלק הצפוני של העיירה ופשוט עולה בקו ישר (עליה) עד לשלט למפל. המפל עצמו יפה ומרשים (באנו אחרי כמה ימים גשומים).

ביום המעבר בין היורקשייר דיילס ללייק דיסטריקט עצרנו באחוזת סיזרג' שנמצאת ממש באמצע הדרך. מדובר באחוזה עתיקה עם גנים מקסימים סביבה ואזורי פיקניק. ניתן לבקר בתוך המבנה שבו ריהוט עתיק וגם סיפור מעניין (טוב נו... לא כולם יסכימו איתי) על ההיסטוריה של המקום. הכניסה בתשלום אבל זו היתה הפוגה נחמדה באמצע הנסיעה.

sizergh castle טירה וגן באנגליה
אחוזת סייזרג' והגנים שסביבה

מה עשינו בלייק דיסטריקט?

המעבר ללייק דיסטריקט היה מורגש היטב. הנוף השתנה והפך לדרמטי יותר, כמות האנשים סביבנו גם היא עלתה והכפרים ובכלל האזור היה לתיירותי יותר מאשר ביורקשייר דיילס. כאן כבר אפשר למצוא יותר "אטרקציות" דוגמת שיט, פארקי חבלים, נסיעה ברכבת קיטור ישנה ועוד... אנחנו פנינו כמובן לשבילים ולהרים. הלייק דיסטריקט הוא הוא האזור הגשום ביותר באנגליה (חצי מחודש אוגוסט גשום בד"כ) והגבוה ביותר באנגליה הוא משופע באגמים (כמה עשרות). אני כותב את זה שוב כדי שתבינו למה זה אחד מאזורי הנופש המרכזיים של האנגלים מבחינת תיירות פנים. ועדיין, ברגע שמתרחקים מהאגמים הגדולים והעיירות המרכזיות אפשר למצוא בו המון שקט ושלווה וטבע נהדר.

old man coniston פסגות באזור האגמים באנגליה
נוף מטמטם מפסגת אולד מן קוניסטון

האזור נמצא כשעתיים נסיעה ממנצ'סטר והעיירה המרכזית בו היא אמבלסייד שם גם התמקמנו. זה אפשר לנו טיול כוכב עם נסיעות יחסית קצרות. ככל שמתרחקים מאמבלסייד צפונה ההרים והנוף נהיה פראי יותר ופחות תיירותי (גם מערבה ומזרחה זה יכול לעבוד לא רע). אמבלסייד עצמה שוכנת ליד האגם הגדול באנגליה - אגם ווינדרמיר עליו ניתן גם לצאת לשיט עם ירידה במספר תחנות וגם לשלב הליכה. יש פרטים על העסק הזה באתר של העיירה עצמה (כמו גם ערימות של המלצות לטיולים באזור). עיירה חמודה נוספת באזור - קסוויק. יש בה שוק חקלאים בימי חמישי ושבת ובלי קשר אהבתי בה את המדרחוב שמלא בחנויות לציוד טיולים שאני מחבב עד מאוד.

נוף הרים וכבשים באזור האגמים באנגליה buttermere
קסם של נוף סביב אגם באטרמיר

כל האזור מרושת בקווי אוטובוס שמגיעים באמת לכל מקום ולהמון מסלולי טיול, ראינו המון מקומיים שמשתמשים בתחבורה ציבורית וזה בהחלט רלוונטי אם אתם מגיעים ללא רכב לאזור. ואלו הטיולים שלנו בלייקדיסטריקט:

בלאק מוס פוט (black moss pot) - או בעברית צחה נקיק הטחב השחור. מסלול הלוך חזור של כשבעה ק"מ, ברמת קושי קלה. המסלול מוכר בעיקר למקומיים והגעתי אליו דרך שיטוט וחיפוש בבלוגי טיולים אנגליים. ההליכה לאורך נחל זורם ומקסים, בהמשך לתוך עמק מהמם שאפשר ללכת בו עוד ועוד ועוד... נקודה העצירה היא אותו נקיק מים שחור שכמובן נוצל היטב לרחצה למרות מזג האוויר הקר והרוחות החזקות באותו יום.

נקיק עם מים באזור האגמים באנגליה black moss pot
הנקיק של בלאק מוס פוט

אולד מן קוניסטון (old man coniston) - ה-מסלול מבחנתי לאורך כל הטיול. מדובר בטיפוס קשה ומאתגר לאחת הפסגות המפורסמות של האזור בגובה קצת מעל 800 מטרים. המסלול הוא מעגלי באורך של כשישה ק"מ עם הפרשי גבהים של 600 מטרים. הטיפוס קשה אבל הנופים מהפסגה מטריפים. מצד אחד אגם קוניסטון וחוף הים הצפון מערבי של אנגליה ומצד שני פסגות הלייק דיסטריקט. בירידה עוברים דרך אגם קרחוני שאפשר לרחוץ בו ובמחצבה נטושה. אל תצאו למסלול הזה בלי אפליקציית ניווט אופליין כי יש שם המון שבילים וצריך להבין בדיוק לאן הולכים. השם המוזר של הפסגה הוא שיבוש של שם בנורדית עתיקה (זכר לשליטת הויקינגים באזור) ומשמעותי - "הסלע הגבוה בחוות המלך".

פסגת הר ופריחה באזור האגמים באנגליה
שומר מסך גרסת הלייקדיסטריקט

סובב אגם באטרמיר (buttermere) - אגם באטרמיר הוא אחד מהאגמים היפים בלייק דיסטריקט. עיקר היופי מגיע מההרים המקיפים אותו ועם התאורה הנכונה ההשתקפויות במים פשוט מרהיבות. הפסגות סביב האגם קיבלו גוון סגול במהלך הטיול שלנו שם כתוצאה מפריחת מרבדים סגולים בפסגות. זה מסלול מעגלי קל באורך שבעה ק"מ חלק ממנו נגיש גם לעגלות והוא מלא בנקודות לכניסה למים. פשוט מגיעים לעיירה הקטנטנה באטרמיר ומקיפים את האגם על פי השילוט.

טיפוס לפסגת הר באזור האגמים באנגליה
זה אמנם נקרא אזור האגמים אבל אנחנו בעיקר טיפסנו על הרים

איירה פורס ופסגת גואובארו (aira force & gowbarrow) - אחד המסלולים היפים והמפתיעים שעשינו באזור. את איירה פורס כמעט כל מי שמגיע ללייק דיקסטריקט מכיר, זה "עוד" שביל שעובר ליד נחל עם מפלים יפים ובריכות. התוספת של ההעפלה לפסגה הפכה את הטיול הזה למיוחד ממש. הנוף מפסגת הgowbarrow פשוט מטורף. אגם אולסווטר פרוס מתחת, ובהמשך עוד פסגות ורכסים. זוכרים את הסגולים שעיטרו את הפסגות מעל באטרמיר? אז כאן הלכנו ממש בתוכם. תפסנו פינה מול השמש והנוף ופשוט שכבנו שם נהנים מהשקט והשלווה על ההר היפה. המסלול מעגלי באורך של כשבעה ק"מ והוא לא קשה למעט העליה לפסגה. כטיפ אני יכול להציע לכם להתחיל (ולסיים) את המסלול מהחניה העליונה של איירה פורס ולא מהחניה התחתונה.

נוף של אגם אולסווטר באזור האגמים באנגליה ullswater
נוף אגם אולסווטר ואדם בשלוות עולמים

אם אני ככה מנסה לסכם בכמה מילים את הטיול שלנו בלייק דיסטריקט וביורקשייר דיילס אז באמת אין ספק שמדובר באזורים שונים לחלוטין ממה שבד"כ רואים במרכז ומערב אירופה. השלווה והרוגע היו דומיננטיים מאוד גם במקומות עמוסים באופן יחסי לא היתה אווירת לחץ או תורים. אלו אזורים אידיאליים לחובבי טבע עם מזג אוויר נעים גם בקיץ והם בהחלט מומלצים לזוגות או משפחות מטיילות.

מוזמנים לעקוב אחרי גם באינסטגרם שם אני מעלה המון תוכן איכותי על טיולים וטרקים בארץ ובחו"ל.

2,504 צפיות4 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page