top of page

תודה על ההרשמה

  • תמונת הסופר/תAvihay Shaked

מסלול פריחה אל מפלי רז ברמות מנשה

אזור רמות מנשה אשר נמצא מדרום למחלף אליקים ועד לקיבוץ גלעד הופך בסוף החורף בואכה אביב לאחד המקומות היפים בארץ וכזה שבאמת שווה ביקור. האזור גבעי ולא דרמתי מלא בנביעות טבעיות ערוצי נחל ופלגי מים אשר זורמים בעדינות לאחר הגשמים בין השדות המוריקים של קיבוצי האזור. הפריחה באזור רמות מנשה החל מחודש פברואר ועד אפריל היא אחת המגוונות והמרהיבות בארץ. תוכלו למצוא באזור מרבדי כלניות שנותנים פייט רציני לפסטיבל דרום אדום הכה ממוסחר. יערות אורנים ואלונים מפוצצים בשטיחים של רקפות, וגם מרבדי תורמוס הרים סגול ובוהק. ובין לבין שאר מני סחלבים, אירוס צהרון (אשר נפתח בשעות הצהריים) ובמהלך חודש מרץ גם פריחה של צבעוני ההרים.

טיול פריחה ברמות מנשה מפלי רז
פריחה ומים במאגר רז

בקיצור - חגיגה אמיתית ששווה טיול. כבר כתבתי כאן על מסלול פריחה מהמם בסמוך לבת שלמה, לא רחוק מלב רמות מנשה אבל זה מסלול טיפה מאתגר מבחינת ניווט. המסלול שעליו אספר לכם מיד הוא מסלול קל להליכה ולניווט, מתאים באמת לכל גיל בתנאי אחד...

התנאי קשור לזה שמאחר ובתקופת אחרי הגשמים עסקינן, שבילי ההליכה במסלול אל מפלי רז מלאים בבוץ ומצריכים קצת אילתור של מעקפים, נעליים קשוחות ואופי צברי שלא פוחד מבוץ בנעליים.

אני אולי יורה לעצמי ברגל פה וכבר אומר שאפשר להגיע אל מפלי רז עם וויז בנסיעה ברכב דרך גבעת הרקפות המוכרת ליד קיבוץ גלעד ("מפלי נחל רז תנינים" בוויז). אבל זו דרך משעממת להגיע למפלים שנמצאים בלב האזור היפה הזה ואשר זורמים אחרי גשמים חזקים.

אורך המסלול שתכף תכירו כ-3 ק"מ הוא קווי (הלוך חזור) עם גיוון קל בדרך חזור והוא אינו מסומן אלא מסתמך על שבילים שקיימים בשטח ועל קצת... ממש קצת חוש התמצאות. אני חייב לומר שלצערי האזור הופך בשבתות יפות למערב פרוע של רכבי שטח שונים ומשונים כך שכדאי מאוד להגיע למסלול בימי אמצע השבוע, שישי או מוקדם בבוקר בשבת.

טיול פריחה ברמות מנשה מפלי רז
מאגר רז והבריכה הטבעית, משמאל השבילים עליהם נלך

טוב חלאס חפירה, בואו נתחיל לטייל (והנה לינק למסלול ע"ג מפה):

תחילת וסיום המסלול בחניון שאני לא יודע את שמו ונמצא בנקודה הזו על הכביש בין קיבוץ דליה וגלעד. כבר בחניון תבחינו במרבדי רקפות בין העצים והוא תחליף נהדר לגבעת הרקפות המפורסמת בהמשך הכביש. מהחניון יוצא שביל עפר רחב ומיד פיצול, נבחר באופציה השמאלית של הפיצול שעולה במתינות לאורך הגבעה כשמשני צדכם פריחה מהממת של רקפות וכלניות בחודשים פברואר ומרץ. בשלב מסויים השביל יוצא מהיער אל אחו ירוק ויפה ומימינכם תוכלו לראות שני אגמים. האגם השמאלי נקרא מאגר רז והוא "אוגם" (אני מת על המילה הזו ולא יודע אם היא קיימת בכלל בלשון העברית) מי גשמים ומי קולחין (יעני מים לא נקיים) לצורך השקיית שדות קיבוץ דליה. מימין מאגר טבעי שמתמלא במהלך החורף ובו תוכלו לראות עופות מים מסוגים שונים. בחלק מהאתרים נכתב שניתן להכנס לאגם הטבעי, אבל אני חושב שהמים שלו לא מזמינים במיוחד והתועלת שבכניסה למאגר נמוכה מאשר ההפרעה לחי ולצומח וזה גם די מסוכן. לכן ההמלצה שלי היא להנות מהמאגר בלי להכנס אליו (ובכלל לא חייבים להכנס לכל מאגר מים שקיים עלי אדמות). בצמוד לשני המאגרים תבחינו בתעלה/ערוץ נחל רז. השביל ממשיך יחד עם כיוון הזרימה של הנחל עד שנגיע אל מפלי רז המפורסמים אשר נשפכים במדרגות הסלע ומתחברים במורד לנחל תנינים. רק לשם תאום הציפיות - אני שוב אומר (או כותב) המפלים זורמים אחרי גשמים חזקים.

טיול פריחת רקפות ברמות מנשה מפלי רז
פריחת רקפות לאורך המסלול

מהמפלים נחזור בשביל אחר, הפעם זה שביל שצמוד לשני המאגרים. כשהנחל זורם יש צורך בחציה שלו ויש כמה מקומות "מסודרים" שניתן לעשות את זה בלי בעיה בדילוג קל על כמה סלעים. אם הגעתם בשיא החורף או בסופו (וזו ההמלצה) חלקים מהשביל יהיו מוצפים ואת הקטעים האלו תוכלו לעקוף בשבילים צרים מאולתרים שיש בשטח...

טיול פריחה ברמות מנשה מפלי רז
הבריכה הטבעית זו שאני לא בעד להכנס אליה

כן כן כבר כתבתי, המסלול לא מסומן ומצריך קצת אלתור אבל הוא באמת לא קשה או מסובך ולא יצריך מכם כישורי השרדות מיוחדים. השביל לאורך המאגרים יחזיר אותנו לחניון ולרכב. כמה טיפים למי שהגיע עד לכאן:

  1. העונה הכי טובה לטיול הזה היא החל מסוף חודש פברואר ועד אמצע אפריל.

  2. מעבר לכביש, במהלך חודש פברואר יש מרבדי כלניות היסטריים!! שווה להתקדם קצת בכביש ולמצוא נקודת כניסה לשדה הכלניות המטורף הזה. קחו בחשבון שפריחה זה לא מדע מדוייק ויש שינויים משנה לשנה בכמות ועיתוי הפריחה.

  3. אם הגעתם עם ילדים קטנים למסלול, רצוי לנעול להם מגפי בוץ ולהשאיר ברכב נעליים וגרביים נקיות כדי שלכולם יהיה כיף ונעים אחרי הטיול.

  4. תורמוסים ניתן לראות בסוף פברואר ותחילת מרץ בכניסה לקיבוץ רמות מנשה או בסמוך למטווחים של בסיס אלייקים בסופי שבוע בלבד כי מדובר בשטח אש (בש.ג ימינה לכיוון המטווחים, מרבד התורמוסים מצד שמאל לדרך העפר)


אם עדיין לא עשיתם את זה, אתם מוזמנים לעקוב אחרי גם באינסטגרם כי שם הכל קורה... וגם להרשם לבלוג בראש העמוד כדי לקבל את הפוסט הבא ישירות למייל בלי להתאמץ.

18,485 צפיות6 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page