top of page

תודה על ההרשמה

  • תמונת הסופר/תAvihay Shaked

הר עצמון ויודפת העתיקה - חצבים, פריחה, נוף והיסטוריה

עודכן: 29 באוג׳ 2021

אני לא חושב שיש הרבה מקומות בארץ שיש בהם שילוב כזה מוצלח של טיול שיש בו גם פריחה עונתית ייחודית, גם נופים מרהיבים וגם סיפור היסטורי מרתק. הטיול ליודפת העתיקה והר עצמון הוא בדיוק טיול כזה. אם תגיעו אליו במהלך חודש ספטמבר תגלו פריחה מרהיבה של אלפי חצבים על המורדות המקיפים את שרידי העיר העתיקה. אם תחליטו להגיע דווקא בחודשי החורף והאביב, יחכה לכם המסלול לפסגת הר עצמון וממנו הנוף הפנורמי מהים התיכון עד ים הכנרת לצד פריחה עונתית של כלניות, רקפות, סחלבים ועוד הפתעות.

אז בעצם את הפוסט הזה אחלק לשניים כי מעבר לחצבי ספטמבר העונה המומלצת לטיול שכולל גם את הר עצמון היא באמת בחורף ובאביב.

פריחת החצבים בתל יודפת בגליל
חצבי יודפת - שיא הפריחה בחודש ספטמבר

אבל לפני שנצא קצת רקע על המקום. העיר העתיקה יודפת היתה בעבר עיר מרכזית בישוב היהודי בגליל בשנות המרד הגדול ברומאים (שנות ה-60 לספירה) כ-6000 תושבים מנתה העיר. בשל המיקום שלה במרכז הגליל והמבנה הטופוגרפי של התל שמוגן כמעט מכל הכיוונים התפתחה במקום עיר גדולה ושוקקת. עם פרוץ המרד הגדול בוצרה העיר על ידי יוסף בן מתיתיהו שהיה סוג של אלוף פיקוד צפון של המרד הגדול. העיר עמדה במצור ארוך של הרומאים אך לאחר חודש וחצי של מצור בשנת 67 נפלה העיר לאחר שהרומאים חטפו את הקריזה והפעילו את הארסנל המשוכלל שלהם באותה תקופה לכיבוש העיר. תושבי העיר שעמדו מול עשרות אלפי חיילי הלגיון הרומאי וחטפו אלפי אבני בליסטראות על הראש ואלפי חיצי ברזל בכינון ישיר נכנעו לבסוף כשחלקם נטבחים ע"י הצבא הרומאי וחלקם מתאבדים בשיטת מספרי המוות הידועה מאותה תקופה. אמאמה... זוכרים את אלוף פיקוד הצפון יוסף בן מתיתיהו? איך שהוא הוא נשאר אחרון במספרי המוות ואיך שהוא יצא ככה שבסופו של דבר הוא הסגיר את עצמו לרומאים ומיוסף בן מתיתיהו הוא הפך ליוספוס פלביוס ולהיסטוריון המרכזי של אותה תקופה. בזכות הספרים שכתב אנחנו יודעים היום מה קרה באותה תקופה בארץ ישראל (כולל את הסיפור שסיפרתי לכם ממש עכשיו).

והחצבים מה איתם? לא ברור לי אישית למה דווקא הגבעה שעליה שרידי יודפת העתיקה זכה לפריחה משוגעת כזו של חצבים על מדרונות התל, אולי סוג של אנדרטה טבעית לקרב הגדול שהתחולל שם. החצב כשמו כן הוא, חוצב את דרכו באדמת הקיץ היבשה והוא הפרח הראשון שפורח לקראת הסתיו. יש שאומרים שניתן לחזות את עוצמת החורף לפי פריחת החצבים אך למעשה היא מושפעת דווקא מהחורף הקודם ולא מזה שיבוא. אם תגיעו לתל יודפת בחודש ספטמבר תגלו את אלפי החצבים פורחים על מדרונות התל ולמעשה זו גם הסיבה היחידה להגיע למקום בספטמבר כי המקום לא מוצל ועדיין חם.

טיול מעגלי להר עצמון בגליל
הדרך המובילה אל הר עצמון

אוקיי, אז איך ומתי מטיילים בתל יודפת והר עצמון?

אופציה ראשונה - קצרה, קלה ומעגלית כוללת את שרידי יודפת העתיקה בלבד (הכניסה חינם).

נכוון את וויז ל"תל יודפת" ונחנה בחניה המסודרת שבמקום. השביל הנוח יקח אותנו לסיבוב מעגלי בין שרידי העיר ואל תוך הסיפור ההיסטורי המרתק של המקום. לאורך השביל נעבור בין שרידי המבנים של העיר העתיקה, נחזה בשרידי החומות, בורות המים ומחילות המסתור של התושבים. בנקודה מסויימת נוכל לראות את שרידי חיצי הברזל ואבני הבליסטראות שהומטרו על העיר. השביל מלווה בשלטי הסבר ובהמחשות ודגמים של כלי המלחמה הרומאים והוא מומלץ מאוד עם ילדים קטנים שאוהבים קצת היסטוריה.

כאמור זה סיבוב מעגלי של פחות מקילומטר, קל מאוד להליכה. וחלקו מונגש לעגלות.

נוף מפסגת הר עצמון בגליל
הנוף הנשקף מפסגת הר עצמון

אופציה שניה - כחמישה ק"מ, מעגלי ברמת קושי בינונית כמעט ללא צל וכוללת את הר עצמון ותל יודפת.

וויז לתל יודפת, וחניה בחניון המסודר למרגלות התל משם נצא לדרך (אפשר כמובן לעשות את המסלול הפוך מהתיאור שלי, אבל כתבתי את התיאור לפי הסדר ההגיוני יותר שלו לדעתי). כדי שיהיה לכם נוח לעקוב אני מצרף לינק עם המסלול על גבי מפה.

מהחניון נצעד מערבה על סימון שבילים אדום בשביל רחב שמתאים גם לרכבי 4X4. מימינכם על הגבעה הישוב יודפת ומשמאלכם בשלב מסויים תזהו את פסגת הר עצמון אליו תגיעו בהמשך. לאחר בערך הליכה של ק"מ נפנה שמאלה עם סימון שבילים שחור ולאחר בערך 300 מטר נפנה ימינה עם שביל כחול שיעלה אותנו אל פסגת הר עצמון. אורך העליה כחמש מאות מטרים היא לא תלולה במיוחד אבל סביר שתגיעו אל הפסגה מתנשפים. על הפסגה יש לא מעט נקודות למנוחה עם פק"ל קפה מול הנוף המרהיב. למרגלות ההר בקעת בית נטופה שמוצפת כמעט כולה בחורפים הטובים. ביום טוב תוכלו לראות מצד אחד את הים התיכון וממזרח לכם את מצוק הארבל והכנרת. זה נוף פנורמי מדהים שמעטים כמותו בארץ. לאחר שמיצינו את הפסגה, נחזור על השביל הכחול באותה דרך אל מרגלות ההר כשהפעם אנחנו נצמדים לסימון השבילים הכחול. השביל יוריד אותנו בערוץ חצי מוצל ובו תוכלו לגלות שלל סחלבים בחודשים מרץ-אפריל. בשלב מסויים תבחינו בתל יודפת ממש מולכם ולאחר טיפוס קצר אל התל תוכלו לפנות ימינה עם הסימון השחור על מנת להשלים את הטיול בסיור בתל יודפת כפי שתיארתי קודם לכן.


אני מקווה שאהבתם את הפוסט ואם בא לכם אתם מוזמנים להרשם בראש העמוד כדי לקבל את הפוסט הבא ישירות למייל, אני גם אשמח לראות אתכם עוקבים אחרי באינסטגרם שם אני מעלה המון תוכן שקשור לטיולים אבל לא רק.

6,327 צפיות8 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page