top of page

תודה על ההרשמה

  • תמונת הסופר/תAvihay Shaked

סובב הר הילל - נוף, אדמוניות ופריחה במסלול מעגלי בגליל העליון

+++בתקופת מלחמת "חרבות ברזל" האזור מוגדר כאזור ירוק ע"י פיקוד העורף, יש להתעדכן במצב טרם היציאה לטיול+++

כל האזור שסובב את הר מירון הוא אזור אהוב עלי במיוחד. יש בו המון אופציות לטיולים טובים מלאים בנוף ופריחה אם מגיעים בעונה. המרחב הדרומי של הר מירון זה שגובל בכפר הדרוזי בית ג'אן בדרך לא מאוד מטוייל וגם הוא מלא באופציות לטיולים. הר הילל (שסביבו המסלול הזה) נמצא מערבית לכפר בית ג'אן ומתנשא לגובה של מעל 1000 מטרים, אני מציין את זה כי זו הסיבה לאפשרות לפגוש פריחה במסלול גם בימים המאוחרים יחסית של האביב כשבעמקים הכל כבר צהוב. אפשר להגדיר את המסלול כמסלול פריחה מעגלי אבל יש בו הרבה יותר מזה. יש בו נופים, ותוואי מגוון של השביל ובעיקר הרבה שקט ומיעוט של מטיילים בד"כ.

עין הזקן הר הילל מסלול מעגלי בגליל העליון
פריחה אביבית בעין הזקן

מלכת הפריחה של האזור היא כמובן האדמונית. זה פרח מרשים, גדול ואדום שמכונה ע"י בני האזור "כף הדוב" והוא נדיר מאוד ופורח בהר הילל למשך שבועיים בלבד בד"כ בתחילת חודש אפריל. האזור שלנו הוא הגבול הדרומי לפריחת האדמונית בעולם ומדי שנה השביל שמוביל אל מוקד הפריחה הוא סוג של מוקד עליה לרגל של אנשים מוזרים (כמוני למשל) שאוהבים מאוד את הפרח הזה.

המסלול בפוסט הזה הוא מסלול מעגלי של בערך 8 ק"מ שמקיף את הר הילל, עובר במוקד פריחת האדמונית ובתוואי שטח מגוון מאוד של חורש, אחו פתוח ונוף צפוני ודרומי - בקיצור כל מה שצריך מטיול טוב בגליל.

הזמן הטוב ביותר לטייל בטיול הזה שקראתי לו "סובב הר הילל" הוא החל מהגשמים הרשונים אז אפשר לפגוש במסלול סתווניות וכרכומים ועד לסוף חודש אפריל, סיום הפריחה האביבית. את פריחת האדמונית כפי שכתבתי אפשר לפגוש בתחילת חודש אפריל למשך שבועיים בלבד.

המסלול הסובב את הר הילל פשוט לניווט מסומן טוב. אבל מאחר והוא לא מטוייל מאוד מצריך ערנות לגבי הסימונים לאורך השביל כדי לא להתבלבל כי חלקם מכוסים בצמחיה. אנסה להסביר בצורה הכי ברורה איך ללכת ממש עכשיו.

אדמונית החורש בהר הילל
אדמונית החורש היפה

איך הולכים בסובב הר הילל? הנה הלינק למפה כדי שיהיה ברור לכולם

נקודת ההתחלה של המסלול היא חניון האדמוניות שנמצא מערבית לבית ג'אן. בוויז אפשר לכתוב "אדמוניות, הר הלל" או בגוגל מאפס הנקודה הזו. אבל מאחר ואני כותב את הפוסט הזה בתקופת מלחמת חרבות ברזל הארורה יש שיבושי GPS רצוי להבין לאן להגיע לפני שיוצאים ומקסימום לשאול את התושבים הנחמדים בכפר איך מגיעים.

אחרי שחנינו בשעה טובה אחרי כמה בירבורים בכפר (כן כן גם לי זה קרה), נתחיל לטייל. מהחניה נלך על שביל לרכבים מסומן ירוק, נוח מאוד להליכה בערך קילומטר עד לפיצול עם שביל מסומן שחור. הסימון השחור יכניס אותנו אל החורש היפה של הר הילל בעליה תלולה עד לשיא הגובה של ההר. בחודשים אפריל ומרץ תוכלו למצוא במקטע הזה פריחת חורש מגוונת שכוללת אוכלוסיית סחלבים מרשימה. נצא עם השביל מהחורש עוד מרחק קצר על דרך עפר ואז ימינה ושוב שמאלה חזרה לחורש. רגע לפני שנכנס חזרה לחורש נוכל להנות מהנוף צפונה - בקעת דלתון, לבנון וביום טוב גם החרמון היפה והלבן או לבן חלקית תלוי מתי אתם מטיילים במסלול.

הערה חשובה: כשיוצאים מהחורש בשיא הגובה, לא לקחת מיד ימינה (לבסיס הצבאי) אלא קצת להמשיך בדרך עפר ואז ימינה עם הסימון השחור.

נוף לחרמון מהר הילל מסלול מעגלי בגליל
הנוף צפונה מפסגת הר הילל

עכשיו אנחנו יורדים עם הסימן השחור שוב בחורש וזה האזור שבו כדאי לחפש את האדמוניות אם באתם בזמן המתאים. אל תצפו לפריחה המונית אלא לכמה פרטים בודדים של הפרח היפה והמרשים הזה.

אחרי ירידה בחורש נגיע שוב לדרך עפר, ובה נפנה ימינה עם סימון כחול. אחרי כמה דקות הליכה נגיע לאחו רחב ולמעיין - עין הזקן כשמולנו פסגת הר מירון היפה. המעיין שופע בשנים גשומות במיוחד אבל אין בו אפשרות כניסה למים. בימי חורף גשומים יתכן ותמצאו שם את הסלמנדרה - דו חי נדיר ורגיש מאוד בצבעים שחור וצהוב שממש נדיר לפגוש בטבע הישראלי. אם פגשתם בה תרגישו באמת ברי מזל ובבקשה לא להטריד ובטח לא לגעת בה. האחו הירוק של עין הזקן הוא גם נקודה נהדרת להפסקת אוכל.

אכלנו שתינו ונחנו, הגיע הזמן להמשיך.

מאחורי עין הזקן תבחינו במעין מצוק סלע קטן ומימין לו דרך עפר לא מסומנת. נעלה עליה ונלך בה בעליה מתונה מספר דקות עד למפגש עם סימון שחור. נפנה ימינה עם הסימון השחור שיקח אותנו דרומה מרחק קצר ואז ישבור בחדות מזרחה (שמאלה), שימו לב לא לאבד כאן את הסימון. מכאן מצפה לנו ירידה נוחה של בערך קילומטר על שביל רחב ונוח מול נופי הכנרת, הגליל התחתון, הר תבור ודרום רמת הגולן.

נוף בגליל במסלול מעגלי בהר הילל ליד בית ג'אן
הנוף לכיוון הר מירון

כשנגיע לפיצול עם סימון שבילים ירוק נפנה שמאלה ונעלה עליו. למעשה מכאן ועד החזרה לרכב יש לנו הליכה של בערך 3 ק"מ כולם על הסימון הירוק. זה מקטע יפה מאוד לדעתי ומגוון מאוד. חלקו עובר בחורש צפוף מלא בקטלבים. חלקו עובר באחו ירוק ואפילו ליד מעיין קטן בשם עין סמוכה - השביל עובר משמאל למעיין ולא מעליו. בהמשך אפשר לראות את המדרונות הדרמטיים של הרכס שעליו אנחנו הולכים אל בקעת בית הכרם - זו הבקעה שמבדילה בין הגליל העליון לתחתון ובה נמצאת גם בין השאר כרמיאל.

השביל הירוק יוצא בערך אחרי שני קילומטרים מהחורש והופך שוב לשביל עפר רחב ונוח והוא יחזיר אותנו חזרה לרכב. הטיול הסובב את הר הילל הוא באמת טיול מגוון ומלא פריחה. היתרון שלו הוא העובדה שאפשר לטייל בו בניחותא וכמעט ללא אנשים גם בחגים ושבתות ואפשר להנות בו מפריחה טובה גם בסוף האביב. אם אהבתם את הפוסט אתם מוזמנים גם לעקוב אחרי באינסטגרם כדי לקבל רעיונות נוספים לטיולים.

683 צפיות2 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page