top of page

תודה על ההרשמה

  • תמונת הסופר/תAvihay Shaked

נחל ג'ילבון - והמפל הקסום

עודכן: 31 במאי 2021

יש משפט כזה שאומר שאם הייתי יודע פעם מה שאני יודע היום אז מצבי היה טוב יותר. שנת 1998 סחבק קצין הנדסה בבסיס חומה ברמת הגולן מגרז זחל של פומה (כן זה משפט הגיוני) וממהר לעוד תדריך אצל המג"ד, אחרי אימון ארוך בשטחי רמת הגולן הקשוחים והיפים. אם הייתי יודע אז כמה הייתי קרוב לאחד הנחלים היפים ברמת הגולן, אולי מצבי היה טוב יותר והיה לי לאן לברוח בשבתות הארוכות והמשמימות בבסיס.

רמת הגולן מחזירה אותי תמיד לשנים האלה של הצבא, התאהבתי אז ברמת הגולן זו הקשוחה אבל גם זו שמפנקת אותך טוב טוב. היא קשוחה בחורף - בוצית וקרה אבל מפנקת אותך באווירה מסתורית בואכה איסלנד. היא קשוחה בקיץ מחממת מלמעלה ומלמטה כמו בתנור לוהט בפיצריה אבל מפנקת בשלל מעיינות ובריכות קרות שמרעננות את הנפש. באביב היא פורחת ויפה כמו כלה בליל כלולותיה אבל אם לא תשים לב תטבע בתוך האדמה הבוצית שנשארה מימי החורף.

נחל גילבון מסלול מים ברמת הגולן
מבט אל המפל רגע לפני שמגיעים

כשכתבתי על המסלול ביהודיה, הזכרתי שכדי לטייל ברמת הגולן חייב המטייל להתאמץ ולהזיע כדי לזכות באמונה של הרמה. או אז... היא תפתח בפני המטייל את ליבה ותגלה לו את צפונותיה וסודותיה. מסלע הבזלת הקשוח ברמת הגולן הביא לכך שנחלי הרמה חצבו את נתיבם בקניונים עמוקים וצרים אשר מצד אחד יצרו זרימות אדירות ויפות אבל מצד שני הפכו את המסלולים ברמת הגולן לכאלה שבד"כ יורידו את המטייל עמוק לקניון רק כדי שיצטרך לעלות חזרה בעליה מייגעת בסוף הטיול.

גם נחל הג'ילבון הוא כזה, זורם עמוק בתוך קניון מתפתל בין סלעי הבזלת ומייצר בסופו מפל עצום ומרשים אך גם עליה לא קלה חזרה למעלה. המסלול בנחל הגילבון מתאים גם למשפחות עם ילדים, אבל לדעתי מתאים לילדים מעל גיל 5 אם הם כאלה שיודעים ללכת טוב ואם אתם מורגלים בטיולים.

נחל גילבון מסלול מים ברמת הגולן
נוף הגילבון באביב

כדי להגיע נכוון את הוויז ל"תחילת מסלול נחל גילבון", מדובר בשמורה פתוחה ואין צורך לשלם בכניסה או להזמין מקום בימי הקורונה. אם ברשותכם שני רכבים, עדיף להקפיץ רכב לחניון הסיום של המסלול - "חניון תחתון נחל גילבון". כעקרון המסלול מוגדר כמעגלי ואם אין לכם רכב שני תאלצו לחזור מהחניון התחתון לנקודת ההתחלה על שביל עפר חשוף לשמש שאורכו כקילומטר וחצי. אורך המסלול הכולל אגב (כולל החזרה ברגל) הוא כארבע קילומטרים. עוד דבר שחשוב לדעת הוא שהמסלול בנחל הגילבון הוא לא מסלול מים קלאסי, כלומר השביל פוגש מדי פעם בנחל אבל אין בו קטעים של הליכה רצופה במים.

מחניון ההתחלה נתחיל בהליכה על שביל מסומן באדום. תחילתו בכפר נטוש ולאחר שנצא מבין הבתים ההרוסים נהנה מנוף מרהיב של נתיב הנחל כשברקע עמק החולה. באביב הנוף מסביבכם ירוק ופורח ובקיץ צהוב ויבש, אך בשתי העונות הנוף יפה ומרשים.

נחל גילבון מסלול מים ברמת הגולן
וככה הוא נראה בקיץ

השביל האדום יורד מול הנוף אל ערוץ הנחל ובמפגש השביל עם הנחל נאלץ לחצות אותו תוך דילוג על סלעים ונסיונות (לא מוצלחים בד"כ) שלא להרטב. חשוב לציין שבחורף ובתחילת האביב הזרימה בנחל חזקה מאוד ויתכן שלא יהיה ניתן לחצות את הנחל משיקולי בטיחות.

מכאן ממשיך השביל כשהוא חוצה לסירוגין את ערוץ הנחל ומביא אותנו לפינות מוצלות ויפות אך בשום אופן לא מדובר במסלול שמוצל לכל אורכו ויש להערך לכך בהתאם במיוחד בקיץ.

בשלב מסויים נזהה פיצול בשביל לשביל מסומן בצבע כחול אשר עולה אל חרבת דבורה. מעולם לא עליתי לשם, אומרים שיש שם עתיקות מעניינות - אם עליתם, ספרו לי אם היה שווה. מיד אחרי הפיצול נזהה בנחל את הבריכה הראשונה במסלול - בריכת דבורה שנמצאת תחת מפל דבורה. אפשר להגיע אל הבריכה דרך דרגיות הקבועות בסלעים ולשחות בה. אל תבזבזו יותר מדי כוחות כי השיא עוד לפניכם.

נחל גילבון מסלול מים ברמת הגולן
מדי פעם נחצה את הנחל בפינות כמו זו

ממשיכים בשביל האדום, עוד כקילומטר ומתעלמים מהפניה שמאלה לעליה לחניון התחתון, אלא ממשיכים לפי השילוט אל מפל הג'ילבון. המסלול כאילו בונה את המתח לקראת המפגש עם המפל המרשים הזה.

תחילה תעברו בתצפית יפה אל המפל עם יופי של מקום לכמה תמונות. השביל לוקח אתכם באיגוף רחב במגמת ירידה כך שתוכלו לראות את המפל מכמה זוויות ולהתחיל להבין מה מחכה לכם למטה. עוד חציה של הנחל ודילוג בין הסלעים ובום! בין שיחי ההרדוף שפורחים בורוד מרשים בימות הקיץ מתגלה המפל העצום והיפה.

מים אדירים נופלים מגובה 40 מטרים בין סלעי הבזלת השחורים ומייצרים משב רוח ורסס נעים גם לאלו שבוחרים משום מה שלא להכנס לבריכה הגדולה.

מפל הגילבון בנחל הגילבון ברמת הגולן
מפל הגילבון - כל מילה מיותרת

זה המקום לקחת את הזמן, להתבונן במפל העצום ובעוצמות שהטבע מייצר. המים בבריכה קרים בקטע טוב והשחיה בה מומלצת מאוד בימות הקיץ. קחו בחשבון שהבריכה גם עמוקה מאוד וככל שתתקרבו אל המפל תצטרכו להתאמץ יותר כדי להגיע ממש ממש אל מתחת לטיפות המים שיכו בכם בחוזקה ויגרמו לכם להבין מי כאן הבעל בית.

קחו את הזמן, איגרו אנרגיות כי מהמפל מחכה לכם עליה תלולה יחסית אל החניון התחתון. אם אתם מורגלים בהליכה תגמעו את העליה בלי בעיות, אבל אלו מכם שקצת מתקשים יצטרכו לעלות אותה לאט לאט לנצל את כמה העצים המצלים שבמעלה. ניתן גם להאריך את המסלול בעוד שלושה וחצי קילומטרים ולעבור דרך הג'ילבון התחתון ועין ג'ילבון כמו שכתבתי כאן (האופציה מומלצת באביב ובחורף בלבד ולא בקיץ).

כשתגיעו למעלה ותסדירו נשימה אם השארתם רכב בחניון התחתון הרווחתם, אם לא עליכם לצעוד לפי השילוט אל חניון ההתחלה שם מחכה לכם הרכב (אפשר גם לנסות לתפוס טרמפ עם אחד המטיילים, סיכויי ההצלחה גבוהים).

לעוד על אטרקציות, מסעדות, מסלולים ולינה בגולן - כנסו לאתר תיירות גולן.

 

אני רק שאלה:

מתי כדי להגיע? בחורף המסלול כמעט ואינו עביר כך שכדאי להגיע באביב בקיץ או בסתיו.

בתכלס מה רמת הקושי? הייתי מגדיר אותו בינוני, ואם אתם עם ילדים אז כדאי שיהיו מורגלים בהליכות.

כמה אמרת שהולכים? בערך 4 קילומטרים סה"כ.

עוד משהו? כן, בקיץ קחו אתכם המון מים כדי להמנע מתקלות. בבקשה השאירו את המסלול נקי לבאים אחריכם. וכמובן כמו תמיד אתם מוזמנים לעקוב אחרי באינסטגרם ולהרשם לניוזלטר כדי לקבל את הפוסט הבא ישירות למייל שלכם.



5,765 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page