top of page

תודה על ההרשמה

  • תמונת הסופר/תAvihay Shaked

נחל עמוד תחתון - אל המעיין

עודכן: 25 בינו׳ 2022

רבים מאיתנו מכירים את נחל עמוד עליון, אתר ירוק וזורם של רשות הטבע והגנים. אבל מעטים יחסית מכירים חלק אחר של נחל עמוד יפה ומיוחד לא פחות. מדובר על חלקו התחתון של הנחל, זה הזורם בין כביש 85 בין צומת כדרים לצומת עמיעד ועד לכנרת.

נחל עמוד תחתון - טיול ליד הכנרת
העמוד של נחל עמוד משקיף על הנוף

זהו חלק קניוני מרשים של הנחל ובו פלא הנדסי ציוני ייחודי ומעניין מעיין עם מים כחולים וצלולים וכן... גם העמוד שעל שמו נקרא הנחל נמצא בחלק זה של הערוץ. יש שתי דרכים ללכת בקטע זה של הערוץ. הראשונה כוללת הקפצת רכב ארוכה מאוד אל נקודת הסיום לא רחוק מחוקוק, כאשר נקודת ההתחלה היא על כביש 85 בנקודה הזו. אורך המסלול באופציה זו הוא כשישה קילומטרים והוא מוכר היטב לצועדי שביל ישראל או שביל מים אל ים.

בפוסט הזה אתאר את האופציה הקלה יותר שלא מצריכה הקפצת רכבים, ומיועדת למשפחות. חשוב לציין שהמסלול אינו מוצל ומומלץ להגיע אליו בימי האביב ולא בימים חמים.

נקודת ההתחלה של המסלול על כביש 8077 המוביל לקיבוץ חוקוק, בחניון משולט וברור בצד הדרך בנקודה הזו.

לאחר שחנינו בזהירות, נעבור את שער הבקר ונצעד במעלה הנחל על סימון השבילים השחור ולסירוגין שביל ישראל. מיד עם תחילת הצעידה נבחין בעמוד סלע גבוה ומרשים, זהו העמוד הרשמי של נחל עמוד. על שמו של עמוד סלע זה נקרא הנחל והוא נוצר כתוצאה מהתמוטטות הסלעים סביבו במהלך השנים. העמוד מזכיר מעט פסל ספינקס קדום ולחלקנו גם איבר זכרי מסויים. בכל מקרה, ממש מתחת לעמוד הסלע מסתתר לו מעיין עין עמוד.

מעיין עין עמוד הוא מעיין עונתי שבוקע בעונת האביב אחרי הגשמים ומתייבש בקיץ. בשנים בהן לא ירדו מספיק גשמים, סיכוי טוב שהמעיין לא יהיה מלא במים - שווה לברר לפני שמגיעים. ההליכה מהרכב עד למעיין אורכת מספר דקות בודדות לצד זרימת הנחל בחודשי האביב. אם תגיעו אל המעיין בחודשים אפריל עד מאי, תוכלו להנות מבריכת מים נהדרת שגובהה בערך עד גובה ברך של אדם מבוגר. סביב הבריכה מספר פינות חלקן מוצלות וחלקן לא. מעיין עין עמוד מיוחד מאוד בעיני מכיוון שהוא צמוד מצידו האחד לקיר סלע גבוה דבר שמשווה לו מראה ייחודי, לפחות לדעתי.

עין עמוד - מעיין ליד הכנרת
עין עמוד - תבואו באביב

אלו מכם שלא בא להם ללכת יותר מדי, שלא לומר עצלנים חס ושלום... יסתפקו בהנאה צרופה במי המעיין. אלו מכם הסקרנים, ימשיכו בערוץ הנחל בלב הקניון המרשים עוד כקילומטר וחצי עד לאתר הגיחון של המוביל הארצי. לאורך הדרך המובילה אל אותו אתר שתיכף אספר לכם עליו תוכלו להנות ממצוקי סלע אדירים ובהם תזהו מערות. חוקרים יפניים גילו במערות אלו לפני עשרות שנים שרידי אדם קדמון שהתגורר בהן (רק אני שואל את עצמי מה חיפשו חוקרים מיפן בנחל עמוד?). עם קצת מזל תוכלו לזהות בין מצוקי הסלע גם שפני סלע חביבים ועופות דורסים ממינים שונים המקננים במצוקי נחל עמוד.

המוביל הארצי בנחל עמוד תחתון ליד הכנרת
מדרגות לגן עדן אל תנסו בבית

לאחר כארבעים דקות הליכה תגיעו לנקודה בנחל בה משני צידי הערוץ על גבי המדרון התלול מאוד תזהו שני גרמי מדרגות ארוכיייייייייייייים ארוכייייייייייייייים. זהו אתר הגיחון של המוביל הארצי. צינורות המוביל הארצי החפורים מתחת לגרמי המדרגות, מורידים ומעלים את המים מן הערוץ ללא הפעלת מכונות או שאיבה אלא על ידי חוק הכלים השלובים בלבד. אורך הצינורות משני צידי הערוץ הוא כמאה וחמישים מטרים. זהו מיזם הנדסי מעניין מאוד לטעמי, ותוכלו לאתגר את הילדים בנקודה הזו כיצד עולים המים את כל המדרון ללא שאיבה או הפעלת מכונות. בנקודה הזו מומלץ להסתובב ולחזור לרכב, כמובן עם עצירה במעיין עין עמוד לשכשוך והתרעננות.

מעיין עין עמוד - מעיין ליד הכנרת
אין כמו שכשוך במעיין ביום אביבי חם
 

אני רק שאלה:

כמה הולכים? עד המעיין ממש כמה דקות, עד הגיחון כשני קילומטרים לכיוון (הנה לינק למסלול)

כמה קשה? ההליכה בערוץ לא קשה במיוחד, חלקה על חלוקי נחל.

מתי לבוא? המסלול מומלץ בחודשי החורף או האביב, בקיץ המעיין יבש. קחו בחשבון שבחורף תצטרכו לחצות את הערוץ במים מספר פעמים.

עוד משהו? כן, בבקשה שימרו על המקום נקי ואל תשאירו זבל בשטח. חוץ מזה, אני אשמח אם תעקבו אחרי גם באינסטגרם ותרשמו כדי לקבל את הפוסט הבא ישירות למייל שלכם.


22,242 צפיות2 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page