top of page

תודה על ההרשמה

  • תמונת הסופר/תAvihay Shaked

נחל נשר - מסלול שקט גם ביום עמוס

עודכן: 3 במרץ

+אחרי הגשמים המסלול חלק ובוצי, רצוי להגיע עם נעלי טיולים טובות ועם מטיילים שיציבים בהליכתם. במידה והולכים במסלול אחרי הגשמים מומלץ לעשות זאת מלמעלה למטה++

הר הכרמל הוא החצר האחורית שלי אני מכיר אותו מצויין וממש גדלתי על המסלולים שלו. בעבר המסלולים והשבילים היפים שלו היו שמורים לתושבי חיפה והצפון. אבל בשנים האחרונות הפך ההר למוקד טיולים גם לתושבי הבועה בגוש דן (וזה מצויין, לרגע אל תפרשו אותי לא נכון). אם תעלו בשבת ממוצעת לכרמל תגלו את חניוני ההר מלאים כמעט עד אפס מקום ואת שביליו עמוסים במטיילים מכל הסוגים והמינים.

נחל נשר בכרמל מסלול הליכה נוח ומוצל
שביל נוח ופתוח בתחילת המסלול - לא מרמז על הבאות

מה שקורה בד"כ הוא עומס פחות או יותר באותם שבילים מוכרים - מחניון האגם לעין אלון, מצומת דמון לבקעת אלון וכמובן בשוויצריה הקטנה בצניר המופלא. בשבת הראשונה אחרי הסגר האלוהים יודע איזה, עלינו לכרמל וכמובן שכבר בתשע בבוקר קיבלו את פנינו חניונים מתמלאים ומשפחות ממתינות לחברים שבטח מתעכבים בדרך בגלל סיבה שהיה אפשר לפתור מראש. אבל לנו לא היו תכניות ללכת עם ההמונים, פנינו היו מועדות לנחל נשר הלא מוכר בואכה ממש סודי (למרות שאני מסתייג מההגדרה הזו... הכל נמצא במפות).

יצא ככה שרוב האתרים והבלוגים מציעים לטייל פחות או יותר באותם נחלים ודווקא נחל נשר, שתכף נעמוד על יתרונותיו נשאר קצת בצד.

אז בואו נראה למה כדאי לכם לטייל בנחל נשר? רוב הנחל מוצל, הוא במגמת ירידה ויחסית לא קשה מדי (למעט כמה מפלונים שתכף נדבר עליהם), אורכו קצת פחות משלושה קילומטרים ככה שהוא יתאים כמעט לכל משפחה מטיילת והכי חשוב כמו שכבר ציינתי - רוב הסיכוי שתהיו בו לבד. בעונת האביב סביבת הנחל מתמלאת בפריחה יפה של כלניות, סחלבים ורקפות ותוואי הנחל מלא בטחב ואווירה מיוחדת של יער לח וירוק.

המסלול הקלאסי בנחל (שיתואר ממש עוד מעט) הוא מסלול קווי שמצריך שני רכבים. עם זאת, יש אופציה גם למסלול מעגלי שאורכו בערך 6 ק"מ הוא כולל הליכה על שבילים לא מסומנים וסינגלים (שבילי אופניים). אני מצרף פה לינק למסלול המעגלי על גבי המפה למי שזה רלוונטי עבורו. כדי ללכת במסלול המעגלי רצוי מאוד להצטייד באפליקציית ניווט אופליין כדי לא להתברבר. המסלול המעגלי מקסים, מתמלא בסתווניות וכרכומים בחודש נובמבר/דצמבר ובפריחת אביב וחורף בהמשך השנה. תיאור המסלול המעגלי: מתחילים בצומת דמון, חוצים את הכביש עם הסימון האדום. אחרי קצת פחות מקילומטר השביל האדום נכנס שמאלה לתוואי הנחל אבל אנחנו נמשיך על דרך עפר רחבה. נלך בדרך הרחבה ונעבור ליד נביעה קטנה בצד הדרך - עין נשר. מיד אחרי הנביעה נכנס שמאלה על שביל צר, זהו סינגל לרוכבי אופניים. אחרי בערך 600 מטר הסינגל מתעקל ימינה ואנחנו נמצא את התוואי על סינגל אחר שמאלה - במגמת ירידה. נלך עד שנגיע לחניון היערנים ושם נחבור לסימון האדום בנחל איתו נעלה חזרה עד לרכב.

נחל נשר מסלול משפחתי קל בכרמל
ההליכה בערוץ המוצל מצריכה מדי פעם לרדת מפלונים

מתאים לכם? יאללה, ככה הולכים בנחל נשר:

נקודת ההתחלה של המסלול הקווי נמצאת בחניון הצמוד לצומת דמון (וויז מכיר) ממש אחרי הכיכר מצד ימין לכיוון עספיא. לפני שנצא לדרך נקפיץ רכב לנקודת הסיום בחניון יער היערנים (וויז מכיר) - מדובר בחניון שנמצא בתחילת דרך נוף כרמל ויש בו גם שולחנות פיקניק וצל. סה"כ מדובר בהקפצת רכב קצרה של כעשר דקות המתנה.

אחרי שסיימנו עם הלוגיסטיקה המעיקה של הקפצת הרכב סוף סוף מתחילים ללכת. המסלול בנחל נשר מסומן בצבע אדום מתחילתו ועד סופו. נצא מהחניון לכיוון הכביש ונזהה ממש על אבני השפה של ההפרדה בין הנתיבים סימון שבילים אדום (אני מודה שזה מקום מוזר לסמן שביל). בכל מקרה, נעבור את הכביש בזהירות רבה מאוד ונכנס לשביל ממש בצידו השני.

נחל נשר מסלול הליכה משפחתי בכרמל
בחורף העסק נהיה בוצי וחלקלק

החלק הראשון של המסלול חשוף לשמש בחלקים ממנו, בערך קילומטר של הליכה בשביל נוח בלי יותר מדי מה לספר לחבר'ה. בסתיו השביל מתחיל להתמלא בפריחה יפה של סתווניות ובמהלך החורף כלניות ובאביב פורחים שיחי הלוטם בצבעי סגול ולבן. אחרי בערך קילומטר של הליכה לוקח אותנו השביל הנוח בשטח הפתוח יחסית אל ערוץ הנחל המוצל והטחוב.

זה המקום להזכיר למי שלא מכיר, שנחלי הכרמל הם נחלים אכזבים. אפשר למצוא בהם זרימות חזקות רק בימי גשם חזקים ושטפונות אבל מרבית השנה הם יבשים. ועדיין, הם נקראים נחלים - ככה זה בארץ ישראל קוראים לך נחל גם אם אתה יבש.

נמשיך, עם הירידה לערוץ הנחל (היבש כן...) הופכת ההליכה לטיפה יותר מאתגרת בעיקר אם אתם עם ילדים קטנים. מפעם לפעם תאלצו לדלג מעל מפלוני סלע ומדרגות סלע. לא מדובר במשהו קשה או מסוכן שמצריך סולמות או חבלים. אני חושב שילדים בני שש ומעלה יוכלו להסתדר וקטנים יותר יזדקקו לעזרה והשגחה של מבוגרים. חשוב מאוד לדעת, שבתקופת החורף ואחרי גשמים חלקים מהשביל עלולים להיות בוציים ומדרגות הסלע חלקלקות, קחו את זה בחשבון.

אני אוהב קטעי הליכה כאלו, מכל עבר יעטפו אתכם עצי היער הירוקים מטובלים בקטלבים אדומי גזע. על הסלעים שכבת טחב ירוקה ובחודשי הסתיו תתפלאו... אבל יש בנחל שלכת ישראלית יפה וצנועה. כמובן שיש בנחל המון פינות נהדרות ושקטות לעצירה. אני אוהב לנצל את העצירות האלו לכמה דקות של שקט להקשיב לקולות היער. ציפור מצייצת, ענף נשבר והרוח הנושבת בצמרות - אלו לא קלישאות, הקשיבו לקולות האלו ותגלו עולם ומלואו.

נחל נשר מסלול הליכה משפחתי בכרמל
הגשר הפוטוגני שמסמן את סוף המסלול

בשלב מסויים ממש כשתתחילו לשמוע את קולות הרכבים על הכביש זה הסימן שסוף הטיול מתקרב. כשתזהו מולכם גשר שמצטלם נהדר ומזכיר קצת את יוון תבחינו מימין בסימון האדום שיוציא אתכם מהערוץ לכיוון חניון היערנים שם מחכה לכם הרכב. ההליכה מהנחל לחניון אורכת מספר דקות והיא בשטח פתוח ובשביל נוח.

בחניון היערנים תוכלו לערוך פיקניק ולהמשיך להרפתקאה אחרת בכרמל.

אגב, אם אהבתם את הפוסט אתם מוזמנים להרשם בראש העמוד ולקבל את הפוסט הבא ישירות למייל, וגם אשמח מאוד אם תעקבו אחרי באינסטגרם שמלא בהצעות שונות ומשונות לטיולים ועוד הפתעות שיש רק שם.


18,598 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page