top of page

תודה על ההרשמה

  • תמונת הסופר/תAvihay Shaked

טיול סנפלינג בנקיק השחור - נחל זויתן

עודכן: 13 ביולי 2023


"בגולן צריך ללכת, מי שאינו הולך בו אינו רואה אותו" כתב פעם עמוס קינן. והמשפט הזה כל כך נכון, כי חמוקיה של רמת הגולן אינם חשופים לכל, אולי בחורף שכשהיא שוצפת וקוצפת ומזכירה בקצת את איסלנד הרחוקה ואפשר סתם לעמוד עם האוטו ליד מפלון מזדמן ולעשות סלפי. אבל בקיץ החם והיוקד, על המטייל ברמת הגולן להתאמץ כדי לזכות באהבתה. עליו להזיע ולצעוד על גבי סלעי הבזלת השחורים והחמים עד שיגיע אל מפלט בבריכה קרירה או תחת מפל אדיר הנופל מגובה רב.

סנפלינג בנקיק השחור בזויתן
מפל ראשון בנקיק השחור, כיף מושלם בקיץ

בעבר כתבתי על המסלול המשפחתי בנחל יהודיה, שהוא באמת מסלול מצויין למשפחות מיטיבות לכת שרוצות להנות ממנעמי הגולן.

לאחרונה הוזמנתי על ידי תיירות גולן וחברת "שבילי קמה" לטיול סנפלינג אתגרי בנקיק השחור של נחל הזויתן. הנחל אשר מתחיל את מסעו באזור קצרין ומסתיים אי שם בואכה כנרת אחרי שמתחבר עם נחל משושים, מחולק למספר מקטעים. חלק ממנו ניתן לעשות ברגל במסלול ברמת קושי בינונית, אך את החלק המכונה הנקיק השחור ניתן לעשות אך ורק באמצעות סנפלינג עם מדריך מוסמך. אל תנסו להגיע לשם ללא מדריך, זה גם מסוכן וגם תקבלו קנס מפקח שיושב בתחילת המסלול ומוודא שהקבוצות שנכנסות למסלול מצויידות בכל האישורים הנדרשים.

הנקיק הזה, כשמו כן הוא... שחור משחור, חריץ עמוק באדמת הבזלת ובו זורמים כל ימות השנה מים קרים וטובים. ובקטע הזה נשפכים המים בשלושה מפלים אל תוך בריכות עמוקות מוקפות במצוקי סלע.

את המסלול מתחילים בד"כ בשעת בוקר מוקדמת קצת אחרי פתיחת השמורה בשעה 7:00 והוא מסתיים בדרך כלל בשעות הצהריים. זה מאוד תלוי ברמת העומס של הקבוצות בנקיק ובגודל הקבוצה שאתם מטיילים במסגרתה.

סנפלינג בנקיק השחור בזויתן
כבר אמרתי שהנוף פשוט מושלם?

אורך המסלול כשבעה קילומטרים והוא מתאים בעקרון לילדים מגיל 10 ומעלה אבל מחייב ידיעת שחיה וכושר הליכה טוב. בין הבריכות וקטעי הסנפלינג קטעי הליכה שמצריכים התגברות על בולדרים, מעט דרגיות סלע ובסוף גם עליה עצבנית חזרה לחניון כשאתם חשופים לשמש.

תחילת המסלול בדרך אופיינית לרמת הגולן - שביל אדמה חומה משובצת בזלת לצד כפרים נטושים ובהם בתי אבן בצל אקליפטוס. לאחר כשני קילומטרים בשמש של שעת בוקר מוקדמת בגולן הגענו לנקיק. הנוף משתנה בלי התראה מוקדמת. ממרחבי סוואנה פתוחים תמצאו את עצמכם בין שני קירות בזלת עצומים, בין בריכות מים לצד פרחי ההרדוף הוורודים שפורחים בעונת הקיץ, אז פתוח המסלול למטיילים.

בריכה בטיול בנקיק השחור בזויתן
הבריכות מקסימות, אבל לא בשביל זה באנו

לאחר תדריך מפורט ויסודי (בכלל, כל נושא הבטיחות היה לעילא ולעילא) התחיל הכיף.

המפל הראשון הוא בשביל החימום. כחמישה מטרים של ירידה במים שוצפים אל תוך צמד בריכות עמוקות כשרק רצועת סלע צרה מפרידה בינהן.

משם, לאחר הליכה בין בריכות קסומות ומפלונים נפלאים הגענו למפל השני שהוא כבר בוננזה אמיתית. עשרים מטרים טבין ותקילין של מפל שוצף גם הוא איך לא, הישר לתוך בריכה עמוקה ומרעננת. הירידה במפל מופלאה, מלמטה הבריכה ומלמעלה זרם המים. בשלב מסויים נגמר הקיר וכל מה שנשאר הוא פשוט לרדת בכיף כשאני תלוי על חבל בין שמיים למים.

חשוב לי להגיד שחלק מהמסלול עובר בהמתנה לשאר חברי הקבוצה שיורדים בחבל, אין מה לעשות זה חלק מהעניין. ההמלצה שלי היא לרדת בין הראשונים וככה להנות מהבריכות בזמן שהשאר מחכים לתור שלהם לרדת.

סנפלינג בנקיק השחור בזויתן
עוד מפל ועוד בריכה... חבל שיש רק שלושה כאלה

במפל השלישי, גובהו קצת פחות מעשרים מטרים יורדים בסוג של מדרגות סלע חצי תלולות ממש בתוך המפל.

אחרי עוד המתנה נעימה לצד עוד בריכה, מסתיים למעשה החלק האתגרי של הטיול ומתחיל החלק הקשה שלו. מהבריכה האחרונה כל שנותר הוא להמשיך מעט בערוץ הנחל בשביל לא קל להליכה וממנו לטפס חזרה אל החום המוגזם של יולי ברמת הגולן. הקטע הזה של ההליכה עד לחניה לוקח בערך שעה של הליכה מהירה ומאומצת - וזהו. נגמר. למרות שבילינו בנקיק השחור כמה שעות טובות, הזמן די עף לנו כי הרי ככה זה כשנהנים ובעיקר כשהחברה האנושית נעימה.

כמה פרטים טכניים לסיכום:

הטיול מתאים למיטיבי לכת בעלי כושר בסיסי ולילדים מיטיבי לכת מגיל עשר ומעלה - חובה לדעת לשחות.

אורך הטיול בקילומטרים - 7 ק"מ אבל בגלל אופי הטיול שמצריך המתנות רבות במהלך הירידה במפלים הוא מתחיל מוקדם בבוקר ומסתיים סביב השעה שלוש בצהריים.

הכל נרטב - הכל! אין מה לקחת חפצים לא חיוניים שיכולים לההרס. חשוב לקחת המון מים (שלושה ליטר לאדם), פירות וצ'ופרים להמתנות. פלאפונים ושאר הפתעות יש לאטום היטב.

ההליכה בנעליים סגורות בלבד, ובאמת שיש שם כמה קטעים לא פשוטים להליכה.

לבירור פרטים ותיאום טיול צרו קשר עם סתיו מ"שבילי קמה" ותגידו לו שילדטבע שלח אתכם - 0525706995


הגעתם עד לפה ואהבתם את הפוסט? יופי, בואו גם לאינסטגרם כי שמח וכיף שם כל השנה. אתם גם יכולים להרשם בראש העמוד ולקבל את הפוסט הבא ישירות למייל.


2,993 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page