top of page

תודה על ההרשמה

  • תמונת הסופר/תAvihay Shaked

מעיינות ברמת הגולן - עושים סדר בבלגן

עודכן: 3 באפר׳

אני לא מתיימר להיות חוקר או גיאולוג, אבל זה די ידוע למי שקצת קרא והתעניין (מודה באשמה...) שרמת הגולן היא גן עדן לחובבי מעיינות. ברמת הגולן יש שילוב מנצח של ריבוי משקעים בחורף עם קרקע שלא מקבלת בברכה מים, וכשהיא כבר מקבלת אותם היא ממהרת לפלוט אותם החוצה בהזדמנות הראשונה. השילוב הזה מייצר בסופו של דבר נביעות מים שחלקן עונתיות וחלקן נובעות כל השנה.

צרפו ליופי הזה היסטוריה עשירה של עמים ושבטים שחיו ברמת הגולן וניצלו את המים לטובתם ותקבלו שפע של מעיינות מסוגים שונים. היו אלו הצ'רקסים עם בריכות האבן העגולות והסורים עם בריכות הקצינים וכמובן הישראלים עם בריכות לחבר'ה מהישוב או לזכר חללי צה"ל שהפכו את המעיינות האלו למשהו שאפשר למצוא בו נחמה צוננת ביום חם (או קר, תלוי בכם).

כבר כתבתי בכמה פוסטים נפרדים על כמה מעיינות נהדרים ברמת הגולן אבל יש לי תחושה שבתור מעריץ שרוף של רמת הגולן אני צריך לכתוב גם פוסט אחד מסודר ומתעדכן על כל מעיינות רמת הגולן שביקרתי בהם (אני תמיד כותב רק על מקומות שביקרתי בהם). אז הנה לפניכם הפוסט המרוכז והאינפורמטיבי על מעיינות ברמת הגולן. הפוסט בנוי מצפון רמת הגולן לדרומה, ובאמת שאנסה לחפור כמה שפחות ולתת לכם את המידע הפרקטי ביותר שאפשר. בכל פעם שאגיע למעיין חדש אעדכן את הפוסט וכמובן שגם אתכם.

בבקשה שימרו על כל המעיינות שבפוסט (וגם אלו שלא) נקיים כדי שכולם יוכלו להנות מהם.

מעיינות בצפון רמת הגולן

עין פית (להרחבה על המעיין - ליחצו כאן)

אחד המעיינות היפים והמיוחדים ברמת הגולן נובע בתוך בית אבן עתיק בלב כפר צ'רקסי נטוש בצפון רמת הגולן לא רחוק מהכביש שעולה למפל סער. המעיין נובע לאורך כל ימות השנה המים בו צלולים וקרים וסביבו פינות צל וזולות על פלגי המים שזורמים מסביב. בנוסף באחד הבתים הנטושים הסמוכים מרפסת שצופה על נופי עמק החולה.

איך מגיעים? וויז לעין פית, נכנס עם הרכב בדרך העפר עד כמה שאנחנו שומרים על הרכב ונמשיך עם דרך העפר עד למעיין. רכבי 4X4 או רכבים גבוהים יכולים להגיע עד למעיין עצמו.

חשוב לדעת - באמצע השבוע מדובר בגבול שטח אש, והכניסה אסורה. בנוסף בקיץ יתכנו דבורים סביב המעיין.

עין פית מעיין בצפון רמת הגולן
עין פית - מים צלולים בתוך מבנה עתיק

עין מוקש (להרחבה על המעיין - ליחצו כאן)

עד לפני כמה שנים הגישה אל הבריכה העגולה והגדולה לא רחוק מעין זיוון היתה כרוכה בהליכה בין שדות מוקשים ומכאן השם. מדובר בבריכה עמוקה מאוד שנמצאת גם היא בין שרידי כפר צ'רקסי נטוש. הבריכה מלאה כל השנה וגובה המים משתנה בכפוף לעונות השנה, ובכל מקרה היא תמיד עמוקה מאוד.

איך מגיעים? וויז לעין מוקש. חונים בחניה המסודרת וממנה הליכה קצרה של כמה דקות על שביל נוח ורחב עד למעיין.

חשוב לדעת: אין צל סביב המעיין ולכן רצוי להגיע בשעות אחר הצהריים או להצטייד באמצעי צל במידה ומתכננים שהיה ארוכה. בנוסף יתכנו רוחות חזקות באזור במהלך חודשי האביב.

עין מוקש מעיין גדול ברמת הגולן
עין מוקש - תמיד צונן ומלא

ה"חם קר" במאגר בנטל (הג'קוזי של מאגר בנטל)

מאגר בנטל הוא אחד ממספר מאגרים המשמשים לחקלאות ברמת הגולן ע"י איגום מי הגשמים הרבים היורדים באזור במהלך החורף. אין ספק שהוא גם אחד היפים מבין המאגרים עם נוף מרהיב (במיוחד בחורף) של הר בנטל ומרחבי רמת הגולן. בצידו המערבי צינור מים אשר לעיתים פולט מים המגיעים מקידוח בעמק החולה בכלל (ליד קיבוץ שמיר) שזה קטע מטורף אבל לא נכנס לזה כרגע. אם הגעתם בעיתוי הנכון תוכלו לזכות למקלחת חמה תחת הצינור ופלגי המים המלאכותיים שהוא יוצר. ניתן לשבת תחת זרם המים החמים או באחת מהבריכות הקטנות שנוצרות במורד הזרם. לעיתים מדובר בזרם מים קר ואם הגעתם בקיץ ניתן להנות מהמים הקרים הנפלטים מהצינור.

איך מגיעים? וויז ל"מאגר בנטל באב אל הווה", חונים בחניית עפר קטנה שסמוכה לצינור.

חשוב לדעת - לא תמיד יש הזרמת מים בצינור רצוי לבדוק לפני שמגיעים. בסביבה הקרובה שלל מקומות לפיקניק אבל אין צל אז קחו את זה בחשבון. הרחצה במאגר עצמו אסורה מחשש לטביעה.

הגקוזי במאגר בנטל החם קר במאגר בנטל
החם קר במאגר בנטל

מעיינות במרכז רמת הגולן

עין עלמיין בריכת קצינים נהדרת לא רחוק מקצרין ומצומת בית המכס. פעם זה היה מעיין הבית שלנו לעל האש במילואים ובצדק. מדובר בבריכה מוצלת עם משטחי בטון סביבה וגישה נוחה מאוד עם רכב כמעט עד למים. המים בבריכה עמוקים עד גובה חזה של אדם מבוגר ואפשר למצוא אותם שם כל השנה. איך מגיעים? וויז לעין עלמיין. חונים את הרכב ויורדים במדרגות הבטון אל הבריכה. חשוב לדעת - המקום נוטה להיות עמוס מאוד בשבתות וחגים.

עין עלמיין בריכת קצינים ברמת הגולן
עין עלמיין - בסופ"ש עלול להיות עמוס

עין אקליפטוס/עין אמפי (להרחבה על המעיין ליחצו כאן) אם המעיין הקודם היה מעיין הבית שלנו במילואים, אז עין אמפי היה המעיין הסודי שלנו במילואים עוד הרבה לפני עידן הסמארטפונים והוויז. מדובר בבריכה עגולה שבדפנותיה מדרגות דמויות אמפיתיאטרון. המים צלולים וקרים וגובהם משתנה במהלך השנה. בקיץ הם יכולים להגיע עד לגובה חזה של אדם מבוגר ובחורף הם רדודים יותר. הבריכה מוצלת ושוחים בה דגים שעושים נעים ברגלים.

איך מגיעים? וויז לעין אקליפטוס, הדרך משובשת מעט אבל עבירה גם לפרייבט, מהחניה הליכה קצרה של מספר דקות עד לחורשת האקליפטוסים שמצלים על הבריכה.

חשוב לדעת - סביב הבריכה שדות מוקשים אין לחצות גדרות ולרדת מהשביל. בקיץ עלולות להיות סביב הבריכה דבורים והוא נוטה להיות עמוס בשבתות וחגים. בנוסף לעיתים המעיין רדוד מאוד בקיץ וכמעט מתרוקן.

עין אקליפטוס מעיין צלול ברמת הגולן
עין אקליפטוס כשהיה עוד לא מוכר לכולם

עין צנובר (נקרא גם עין ראובן)

שנים שהמקום היה סגור מאחר ויצא ככה שהוא סמוך לבונקרים לבסיס הצבאי הסמוך. לאחרונה נפתח סוף סוף השער שמוביל למקום וניתן להגיע עד לבריכה עם רכב פרטי ללא כל בעיה. השם עין צנובר על שם בסיס צנובר הסמוך, ועין ראובן ע"ש ראובן גליימר, חייל צה"ל אשר שירת בבסיס הסמוך ונהרג בתאונת דרכים בשנת 1986.

במקום בריכה ענקית תחת צל עצי אקליפטוס גדולים. המים קרירים ונעימים כל השנה ושוחים בהם דגים רבים. עומק המים יכול להגיע עד לכמטר וחצי והקרקעית מכוסה לסירוגין בקרקע בוצית המשובצת בסלעים גדולים.

איך מגיעים? כמאתיים מטרים מזרחית לצומת בית המכס, פניה בכביש דרומה (ימינה לאלו שמגיעים ממערב). נוסעים כמעט שני קילומטרים עד שמגיעים למסגד נטוש. לפני המסגד נפנה ימינה ומיד אחרי מאה מטרים שוב ימינה עד לחניה ממש בסמוך לבריכה.

חשוב לדעת - לעיתים יש דיווחים על דבורים רבות במקום. בנוסף השמועה אומרת שבקרוב המקום יהפך לגן לאומי בתשלום.

עין צנובר עין ראובן מעיין ברמת הגולן
עין צנובר - עין ראובן, גן עדן חבוי ליד בסיס צבאי

עין תות (נקראת גם בריכת אניעם או עין אניעם)

בריכה גדולה ועמוקה בצל חורשת אקליפטוסים שמשרה צל ואווירה נעימה מסביב לבריכה. לעיתים הבריכה מתרוקנת כי מישהו פותח את הסכר שבעצם אוגם את המים בבריכה. כשהיא מלאה במים טובים זו אחת הבריכות השוות בגולן. סביב הבריכה שטח מוצל די גדול ככה שהמקום מתאים גם לקבוצות גדולות יחסית. המקום יזכר לדראון עולם כמקום בו פרצו לי לרכב למרות שהחניה היא לא יותר ממאה מטר מהמעיין על כביש ראשי, לך תבין...

איך מגיעים? המעיין נמצא בערך 400 מטרים מצפון לכניסה לישוב אניעם על כביש 808 שמוביל לצומת המפלים. נכוון וויז ל"עין תות" (ונשים לב שלא נגיע בטעות למחלף עין תות על כביש 6 ליד יקנעם). חונים בזהירות במפרצון בצד הכביש והולכים בשביל חשוף לשמש בערך 100 מטרים עד לבריכה. חשוב לדעת - רצוי לא להשאיר חפצים יקרי ערך ברכב, וכדאי לוודא לפני ההגעה שהבריכה מלאה.

עין תות בריכת אניעם ברמת הגולן
יש מספיק צל לכולם

עין אורחה (הג'וחדר)

בריכה עמוקה עד גובה חזה של אדם מבוגר בצל חורשת אקליפטוסים באחד מאזורי הקרבות המפורסמים של מלחמת יום כיפור ברמת הגולן. באזור הזה התרחשו קרבות הבלימה של הסורים בגזרה הדרומית ולמעשה נמנעה הגעתם של הסורים עד הכנרת. הבריכה מלאה כל השנה המים בה נקיים אבל לא צלולים (יעני חומים). סביב הבריכה שטח מוצל לפיקניק או פק"ל קפה.

איך מגיעים? וויז לעין אורחה - ג'וחדר, רכבים פרטיים יחנו בחניה ליד הכביש אחרים יוכלו להתקדם לכיוון המעיין. בכל מקרה מהחניה לפרייבטים ההליכה קצרה על שביל נוח.

חשוב לדעת - לעיתים יש באזור רוחות חזקות, ואחרי גשמים חזקים הבריכה עלולה להיות בוצית ופחות מזמינה.

מעיין עין אורחה ברמת הגולן
עין אורחה - הג'וחדר (צילום:תיירות גולן)

עין ידידיה

מעיין יחסית לא מוכר אבל מקסים ממש, סמוך לישוב יונתן לא רחוק מאניעם. המעיין נבנה ע"י חבריו של ידידיה תור בן 18 אשר נהרג בתאונת טרקטור, ולמד בישיבה התיכונית בחיספין (בדרום הגולן). המעיין מקבל מים מנחל גמלא עליון באמצעות צינור וכמובן שהמים גם חוזרים אל הנחל. במקום בריכה של בערך 1.5 מטר על 2 מטרים בעומק 1.5-1.6, המון צל וכמה פינות ישיבה, שולחן ונדנדה. אין במקום בפחים וזה אומר שלא משאירים שם כלום אחרינו. הגעתי למעיין הזה ביום חורפי קר ומצאתי בו הרבה שקט ושלווה. איך מגיעים? בדרך הגישה לישוב יונתן שלט ברור שמורה לדרך עפר משובשת שמתאימה ל 4X4 בלבד. אם אתם עם רכב פרטי, חונים ליד או בש.ג של יונתן לא רחוק משם והולכים בערך 20 דקות ברגל בדרך ללא צל.

חשוב לדעת - אם הגעתם בחורף דרך העפר בוצית מאוד. בנוסף אין המון חניה ליד הירידה לדרך העפר.

עין ידידיה מעיינות בגולן
עין ידידיה - קסם אמיתי של מעיין

מעיינות עדן - עין סלוקיה

עין סלוקיה "התפרסם" כמעיין ממנו נשאבו המים עבור חברת מי עדן. במקום מספר בריכות מים רדודות צלולות וקרירות אשר בינהן תעלות ופלגי מים אשר זורמים כל השנה. המקום מלא בצל ובפינות של כיף ליד המים ובמפלונים שכיף לשבת תחתם ביום קיץ חם. המקום מושלם לדעתי למשפחות עם קטנטנים שמחפשים מקום שקל להגיע אליו והוא מספיק מרווח כדי לא להצטופף סביב בריכה אחת.

איך מגיעים? וויז למעיינות עדן. חונים בחניית העפר ונכנסים בשער אל השמורה. חשוב לדעת - המקום פתוח בשעות 8:00-16:00 ואסור לעשות בו על האש. בסמוך אליו נמצאת אנדרטת חטיבה 7 ובה מספר טנקים שילדים בד"כ אוהבים לטפס עליהם.

מעיינות עדן - עין סלוקיה מעיינות לילדים ברמת הגולן
מעיינות עדן - עין סלוקיה

עין פארס

בריכת מים במבנה בטון לא גדול במיוחד אבל מספיק עמוק לחצה רצינית. לעיתים המעיין מכוסה בירוקת אבל המים בו נקיים בד"כ והם מגיעים מהנביעה הסמוכה. סביבת המעיין לא מוצלת אז אם מגיעים כדאי שזה יהיה לא בימים חמים או בשעות אחר הצהריים. המעיין ממש צמוד לשביל הגולן במקטע 8 בין חניון דליות לעין דנניר (קרוב יותר לחניון דליות). ההגעה למעיין מצריכה הליכה של בערך 2 ק"מ לכל כיוון בדרך לא מוצלת.

איך מגיעים? (לינק למפה) חונים בחניון דליות או בסמוך למאגר דליות, ונצמדים לתוואי שביל הגולן לכיוון מזרח. תוואי השביל עובר את מאגר דליות ונצמד לערוץ נחל מעט ביצתי (אחד מהמסילים של נחל דליות). אחרי קצת פחות משני ק"מ הליכה נגיע לצומת עם שבילי ג'יפים, נפנה שמאלה ושוב שמאלה ונזהה משמאל את מתחם המעיין ואת הבריכה.

חשוב לדעת - ניתן לשלב את המעיין במסלול טיול יומי לרוגום אל הירי שנמצא בהמשך השביל.

עין פרס מעיין במרכז רמת הגולן
עין פרס ביום אביבי

מעיינות בדרום רמת הגולן

עין שוקו

בריכת מים לא גדולה במיוחד שאוגמת מספר נביעות קטנות אל מול נופי הכנרת ועמק הירדן. המעיין נמצא על מורדות הגולן מתחת לישוב מבוא חמה. המעיין מתאים בעיקר לזוגות וצעירים ופחות למשפחות מאחר ואין הרבה מקום סביב המעיין עצמו והבריכה קטנה יחסית. המעיין נקרא על שמו של "שוקו" מתן גדרי סמ"ר בפלס"ר נחל אשר נהרג בשנת 2003 מירי מחבלים בחברון.

איך מגיעים? וויז לעין שוקו, נחנה בחניה המסודרת מדרום למבוא חמה וממנה נצעד על השביל הרחב צפונה כשהנוף משמאלנו. לאחר שנעבור דרך שער ברזל השביל יתעקל שמאלה ולמטה. נרד עם השביל שיתעקל שוב צפונה (ימינה), נצעד עם השביל עד שנגיע למעיין. סה"כ הליכה עד למעיין כקילומטר וחצי והינה לינק למפה עם המסלול.

חשוב לדעת - החזור במגמת עליה לרכב. מומלץ מאוד להגיע לעין שוקו בשקיעה ולהנות מהנוף הרומנטי.

עין שוקו - מעיין ברמת הגולן
עין שוקו והנוף הנשקף ממנו (צולם ע"י אפרת מוסקוביץ)
עין כיף

מעיין קטן ולא מאוד מוכר, מלא בצל ובמרחק הליכה קצרה מהרכב ליד הישוב אבני איתן. המעיין הוא למעשה בריכה עם מים בגובה חזה של אדם מבוגר, אשר נובעים מנביעה סמוכה תחת העץ שמצל על הנקודה היפה. איך מגיעים? וויז לחניון המפלים באבני איתן (ממנו מתחיל גם השביל לנחל אלעל). בירידה עם הסימון האדום אחרי מרחק הליכה קצרה נראה פיצול לא מסומן ימינה לכיוון קבוצת עצים, נפנה במירעול נלך לכיוון העץ שתי דקות עד שנגלה את המעיין המקסים.

חשוב לדעת - המעיין לא מתאים לקבוצות גדולות, בשבתות שערי הישוב אבני איתן סגורים (מדובר בישוב דתי)


מעיין עין כיף ברמת הגולן
עין כיף ליד אבני איתן

עין נוב

מעיין רומנטי במיוחד שמתאים לזוגות או למתבודדים ונמצא מרחק הליכה קצר מחניון נחל אלעל באבני איתן. בני המושב אבני איתן מטפחים את הבריכה היפה ואפילו הציבו ספסלים סביב הבריכה. יש המון צל והבריכה די עמוקה (אני בקושי עמדתי).

איך מגיעים? וויז לחניון המפלים באבני איתן. משם נלך לכיוון הסימון האדום למפל השחור אבל מיד נפנה ימינה לדרך סלולה (זהו חלק מטיילת דרום הגולן). נלך עם השביל הסלול בערך 10 דקות עד שמשמאל נראה בנחל אקליפטוסים גדולים ושער. נעבור בשער ונרד עוד מספר דקות עם השביל עד למעיין.

חשוב לדעת - המעיין לא מתאים לקבוצות גדולות, בשבתות שערי הישוב אבני איתן סגורים (מדובר בישוב דתי)

עין נוב מעיין רומנטי בדרום רמת הגולן עם ספסלים וצל
עין נוב ליד אבני איתן

עין פיק מעיין קטן וחמוד שמתאים מאוד גם למשפחות עם קטנטנים ונמצא לא רחוק מקיבוץ אפיק. המעיין נמצא בסמוך לכפר סורי נטוש שממנו נשקף נוף מקסים של מורדות רמת הגולן. המעיין עצמו אוגם נביעה קטנה ומיוחדת ממש מבין הסלעים, לבריכה לא גדולה ולא עמוקה מדי אבל קסומה ויפה.

איך מגיעים? וויז לעין פיק, ומהחניה נלך מספר דקות בשביל בין הבתים הנטושים ולאחר מכן נרד במדרגות עד אל בין עצי התאנה ולמעיין.

חשוב לדעת - המקום לא כל כך מתאים לקבוצות גדולות.

עין פיק מעיין בדרום רמת הגולן
עין פיק (באדיבות פז בן דוד מתיירות גולן)

עין שוירח (להרחבה על המעיין כולל הוראות הגעה מדוייקות ליחצו כאן)

בריכה גדולה ועמוקה יחסית אשר אוגמת מספר נביעות קטנות ושימשה עד לשנות ה-40 את בני הדת הבהאית שגרו באזור. המעיין אשר נמצא במורדות הגולן לכיוון הכנרת לא רחוק מנקודת ההתחלה הדרומית של שביל הגולן, שופץ על ידי ירח פארן סופר והיסטוריון מקיבוץ האון אשר נפטר לאחרונה. סביב הבריכה מספר עצי אקליפטוס ומשטח בטון ומקומות לפק"ל קפה מול הנוף המופלא של המקום.

איך מגיעים? וויז לעין שוירח. רכבי 4X4 גבוהים בלבד יוכלו להגיע לחניה שממנה הליכה של עשר דקות עד למעיין. רכבי פרייבט יגיעו עד לנקודה מרוחקת יותר אשר נמצאת 700 מטר הליכה מהמעיין ומחייבת הליכה בעליה תלולה ולא כיפית כל כך בחזור.

חשוב לדעת - לעיתים הבריכה מתרוקנת כי מישהו משחרר ממנה את כל המים, רצוי לברר מה מצבו לפני שמגיעים.

עין שוירח מעיין בריכה בדרום רמת הגולן
עין שוירח - קלאסי לפק"ל

עין אי"ה

אני חושב שזה המעיין הדרומי ביותר ברמת הגולן וללא ספק אחד המיוחדים שבין המעיינות שבה. המעיין נמצא על המורדות הדרומיים של הגולן וצופה אל נוף משולש הגבולות עם ירדן וסוריה, באזור מתוקן ונורמלי זה היה גן עדן תיירותי אבל אצלנו יש שם גדר גבול. במקום בריכה בינונית (בערך 4 על 4 מטרים) ומספר פינות צל ושולחנות קטנים. המעיין שנמצא תחת קיבוץ מיצר מנציח את זכרו של סמ"ר אילון יעקב הורביץ מהישוב הסמוך נוב, אשר נהרג בתאונת אימונים בשנת 2004.

איך מגיעים? וויז לעין אי"ה. הדרך המעט משובשת תביא אותנו לחניה אשר ממנה נצעד שתי דקות במעלה השביל הצר עד לבריכה.

חשוב לדעת - המים בבריכה לעיתים ירוקים ומלאים באצות, אבל הנוף תמיד יפה ומזמין.

עין אי"ה מעיין ובריכה בדרום רמת הגולן
עין אי"ה - נוף מושלם למשולש הגבולות

לעוד על אטרקציות, מסעדות, מסלולים ולינה בגולן - כנסו לאתר תיירות גולן.

עד כאן בנתיים, מבטיח לעדכן ברגע שאגיע למעיינות שעדיין לא ביקרתי בהם (יש עוד כמה). בנתיים אתם מוזמנים לעקוב אחרי גם באינסטגרם ולהרשם בראש העמוד לבלוג כדי לקבל את הפוסטים שלי ישירות למייל.

19,266 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page