top of page

תודה על ההרשמה

• תמונת הסופר/תAvihay Shaked

מה הסיפור עם אמסטרדם? חופשה בעיר הרמונית

אז מה הסיפור של אמסטרדם? בירת הולנד, זו שגרים בה בסה"כ 850000 איש (שזה פחות מירושלים) מושכת אליה מליוני תיירים בשנה והיא ללא ספק עיר מיוחדת. אמסטרדם נתפסת כעיר של חופש, של סובלנות ושל "חוקים גמישים"... כך נקרא לזה. איך קרה שבעיר שנמצאת בכלל על שטח שהיה פעם ים (כמו בערך שליש מהולנד של היום) יש חנויות שמוכרות גראס למרות שזה לא חוקי ויש רובע שלם שם נמכרים שירותי מין תחת פיקוח המדינה. יש בעיר הזו המון מיעוטים ודתות ואמונות וצבעים... הוווו כמה צבעים. צבעים של אנשים, צבעים של פרחים, של בגדים, של עצים של מה לא בעצם? לכל השאלות האלו יש הסברים היסטוריים מבוססים שהם בעצם סיפור המעשה של איך נולדה והתבססה הולנד כמעצמת מסחר לפני 500-600 שנה. אבל ההסבר שלי הוא פשוט יותר ובמילה אחת "הרמוניה". האסימון נפל לי כשישבתי בנחת על גדתה של אחת התעלות בעיר וצפיתי 10 דקות תמימות בתנועת הסירות שבתעלה. ראיתי איך סירה גדולה לא מנצלת את העוצמה שלה כדי להדחף לפני הקטנה, ואיך הסקיפר נע באיטיות כדי לא לנענע את המים ולהפוך סאפ שעבר לא רחוק משם. ראיתי איך במעבר צר בגשר בעלי הסירות מחכים ומפרגנים אחד לשני ככה שכל אחד מחכה קצת לתורו ואף אחד לא מתפרץ. תנועת הסירות בתעלות התנהלה באופן הרמוני, בדיוק כמו ההרמוניה בין כל מה שתיארתי כמה שורות למעלה כשניסיתי לספר קצת על הניגודים והגוונים שיש באמסטרדם.

תעלות מים ופרחים באמסטרדם
אמסטרדם, הצעת הגשה

את הטיול שלנו לאמסטרדם עשינו כטיול זוגי ראשון אחרי שנתיים וחצי של קורונה והציפיות מחופשה רגועה ומהנה היו בשמיים, אעשה לכם ספוילר - החופשה באמסטרדם עלתה על הציפיות. ניסיתי להפוך אותה למגוונת ולכזו שפחות תתמקד באטרקציות הכה מפורסמות של העיר ו"באתרי החובה" שאני כל כך לא מחבב (וכאן תוכלו לקרוא איך). כשאני חושב על זה, היתה לנו חופשה הרמונית נהדרת בעיר הרמונית נהדרת (אגב, כאן תוכלו לקרוא על החופשה המשפחתית שלנו בהולנד שלא כללה את אמסטרדם).

אמסטרדם - פרטים טכניים חשובים אמסטרדם היא עיר מישורית יש בה אמנם מערכת תחבורה ציבורית מצויינת עם כרטיסים יומיים, תלת יומיים ושאר קומבינציות, אבל אנחנו ניצלנו את המישוריות שבה והלכנו אותו לאורכה ולרוחבה. העיר בנויה כמעין חצי מעגל שמרכז הקוטר שלו הוא המרכז הישן של העיר. סביב המרכז מספר שורות של תעלות רוחב שבינהן שמקושרות בתעלות אורך. מזג האוויר באמסטרדם קשוח בחורף והעונה הטובה ביותר לבקר בה היא באביב כמובן. תקופת הקיץ מאופיינת בימים ארוכים מאוד (מחשיך בעשר... כן כן) ובלא מעט ימי גשם, קחו את זה בחשבון ותבדקו תחזית לפני הטיסה. כלי התחבורה העיקרי בעיר הוא אופניים (לכל הולנדי 2.7 זוגות אופניים בממוצע), הם נוסעים בנתיבים משלהם שהם ממש כמו כבישים עבורם ולכן - הם לא יעצרו וגם לא יצלצלו לכם אם תנסו לחצות את הנתיב. הם נוסעים מהר ומדוייק, כשחוצים כביש חשוב לבדוק טוב שאתם לא עומדים לחטוף רוכב אופניים הולנדי חסון ישר לצלעות.

החנויות נפתחות סביב השעה 11:00 ונסגרות ב 18:00-19:00, בתי הקפה נסגרים גם בשעה הזו... יודעים לחיות שם.

אהה... ויש את עניין הקופי שופס של העיניים האדומות ובתי הקפה הרגילים, אלו עם הקפה והמאפה. איך מבדילים? זה קל ממש. בית קפה רגיל הוא cafe וקופי שופ הוא cofee shop בדרך כלל בליווי של ציורים זרחניים פסיכודלים, חששתי להתבלבל (סאחי גאה אנוכי) אבל זה באמת היה די פשוט.

אז מה עושים באמסטרם? כמו שכבר כתבתי, ניסינו להמנע מאתרי החובה שמלווים בד"כ בתורים ארוכים.

תעלת מים ואופניים באמסטרדם
תעלה טיפוסית באמסטרדם

שוטטנו באמסטרדם... הווו כמה הלכנו והלכנו והלכנו וגמענו את העיר והתעלות והגינות וחזיתות הבתים ובתי הקפה ו... ו... ביום הראשון, וזו המלצה ממש חמה לקחנו סיור חינמי (כזה שמשלמים טיפ בסופו) במרכז העיר. זה סיור שדי סגר לנו את ההיסטוריה של עיר וכלל הסברים על למה אמסטרדם. זה משהו שאנחנו תמיד עושים בעיר זרה וזה תמיד מוכיח את עצמו. בשאר הזמן פשוט הלכנו ממקום למקום. גילינו שהרחובות המרוחקים יותר ממרכז העיר הם הרחובות המעניינים והיפים יותר. מרכז העיר סואן ומלא באדם וככל שהתרחקנו פגשנו את התושבים המקומיים, את בתי הקפה האינטמיים ואת השקט והשלווה ההולנדיים. הרבה פעמים לא הלכנו עם מטרה או יעד מסויים אלא פשוט הסתובבנו לנו בכיף בין הרחובות והתעלות היפות. בהכנה לטיול מצאתי את הפוסט הזה בבלוג טיולים נהדר ושם קראתי על החצרות הפנימיים שבחלקם אפשר לבקר - אם אתם בעניין כנסו ללינק וסמנו את החצרות במפה שלכם. החצרות האלו נקראים hofje רובם סגורים לקהל אבל בפוסט שמצאתי יש הסבר איך להגיע לכמה מהם שפתוחים וניתן להציץ בהם (רק קחו בחשבון שאנשים גרים סביב החצרות היפות).

ביקרנו בשני מוזיאונים באמסטרדם...

העיר משופעת במוזיאונים שחלקם נחשבים "אתרי חובה". שווה לשאול את עצמכם מה באמת מעניין אתכם ולשם תלכו. אנחנו בחרנו בבית אנה פרנק כמובן שאליו הזמנו כרטיסים מראש (המכירה נפתחת בכל יום שלישי הראשון עבור החודש העוקב). המוזיאון מרגש וממחיש בצורה מעניינת את הסיפור. בנוסף ביקרנו במוזיאון moco. זה מוזיאון אמנות קטן שמציג אומנות מודרנית עכשווית סופר מעניינת (כרטיסים הוזמנו מראש באתר). המוצגים צבעוניים והמסרים חדים ועכשוויים, המוזיאון נמצא לא רחוק ממוזיאון הרייק הלאומי אליו לא הלכנו. הביקור במוזיאון לא ארוך והוא יקח לכם בערך שעתיים ככה שאפשר לשלב אותו עם דברים נוספים (כמו פארק וולדנפארק שבהמשך אספר גם עליו).

פרחים ותעלה באמסטרדם
כשמתרחקים קצת מהמרכז מוצאים שקט

שטנו בתעלות...

אני חייב לומר שהסתייגתי מאוד מהפעילות הזו, אבל דווקא ביום האחרון שלנו באמסטרדם הגענו די במקרה לשיט בסירות קטנות יחסית עם שתיה חופשית ואווירה נחמדה ולא המונית. הזמנו דרך החברה הזו כמה שעות לפני, עלות השיט היתה 22 יורו לסיור של שעה. נהננו מאוד לראות את העיר מזווית אחרת (ובעיקר במצב מנוחה) ולקבל עוד הסברים מהמדריך הצעיר והסקיפר. הרציף ממנו יוצא השיט נמצא ליד מוזיאון הרמיטאז' לא רחוק מהרובע היהודי.

ביקרנו בשווקים...

גם פה אמסטרם לא פראיירית בכלל ויש בה כמה שווקים שממש שווה לבקר בהם.

השוק שנהננו בו ביותר הוא שוק noordermarkt שנמצא בשכונת יורדאן הסופר מגניבה וכייפית שמלאה בחנויות בגדים יד שניה, וינטאג' והמון בתי קפה ומסעדות קטנות. זה שוק שיש בו הכל מהכל מאוכל ועד מוצרי יד שניה ושמונצעס והוא פתוח ביום שבת בלבד. כמובן שקנינו בו פירות יער טריים וגם פנקייקים הולנדיים קטנים שנקראים "פופרצ'ס - poffertjes". מכינים אותם על המקום ומגישים אותם חמים עם המון חמאה ואבקת סוכר.

שוק נוסף ודי מפורסם הוא שוק albert kaup שנמצא בשכונת הפייפ שגם היא שיקית ומגניבה. בשוק תמצאו אוכל רחוב מכל העולם וגם דוכני מזון, בגדים ומזכרות. השוק פתוח כל השבוע למעט יום ראשון. לא רחוק מהשוק נמצא פארק sarphatipark, זה פארק לא גדול אבל יפה ממש ואפשר להגיע אליו עם מטעמים מהשוק ולאכול על הדשא בפיקניק קטן.

השוק השלישי שביקרנו בו הוא שוק woterlooplein שנמצא לא רחוק מהרובע היהודי של אמסטרדם. זה שוק פשפשים גדול עם מבחר עצום של בגדי יד שניה וגם דוכני מזכרות (אוכל זה פחות הצד החזק שלו) והוא פתוח כל יום למעט יום ראשון.

אכלנו באמסטדרם...

אמסטרדם היא עיר עם היסטוריה של סוחרים ושל אנשים מכל העולם שהיגרו אליה עם השנים. זה כמובן, הופך אותה למגוונת מאוד מבחינה קולינארית. מומלץ מאוד מאוד לנצל את המגוון להנות משלל המטבחים והטעמים שיש בעיר. חלק מהמסעדות שאכלנו בהם הוזמנו מראש עוד מהארץ ואת חלקן מצאנו תוך כדי שיטוט וקריאת ביקורות בגוגל.

בית קפה - lanskroon bakery, בית קפה קטן וותיק ששוכן על גדת תעלה יפה. בית הקפה מגיש מאפים טריים טריים ומתמחה גם בהכנת סטרופוופל (שזה... עזבו, פשוט תבקשו). האווירה בו אינטימית והוא מושלם לקפה ומאפה של בוקר לפני שהעיר מתעוררת.

ביסטרו - balthazars keuken, ביסטרו משפחתי קטנטן עם תפריט שמשתנה מדי שבוע ומכיל ארוחה מלאה עם מחיר "פיקס". הארוחה כוללת 6 מנות פתיחה קטנות, מנת דג או בשר וקינוח. התענוג עולה 40 יורו לאדם לא כולל שתיה כמובן. הטעמים בארוחה הזו השתוללו לנו בפה, הבשר היה מושלם והשירות היה נהדר. מומלץ מאוד להזמין מקום מראש מבעוד מועד.

אוכל מקסיקני באמסטרדם
טאקוס נהדרים במסעדה מקסיקנית

באסקית - sagardi amsterdam, מסעדה באסקית שמתמחה בבשר ובמאכלים באסקיים מסורתיים. ואכן הבשר שם היה ברמת דיוק מושלמת אבל עוגת הגבינה הבאסקית שהגיעה בקינוח כמעט גרמה לי לקום ולשיר מאושר. גם פה, די חובה להזמין מקום מראש מבעוד מועד.

איטלקית - Quattro Gatti - Ristorante e Pasticceria, איטלקית קטנה מאוד בשכונת יורדאן שנפלנו עליה די במקרה. חוץ מהמון קינוחים ומאפים נהדרים יש בה את אחת הפסטות הטובות שאכלתי. הפסטה טרייה ונעשית רק לאחר לקיחת ההזמנה ומידת העשייה שלה אל דנטה מדוייק. ישבנו באחד משני השולחנות שברחוב ונהננו לצפות בקהל העוברים והשבים תוך אכילת פסטה טובה וכוס יין ביום שמש נעים.

סושי - Tomo sushi, לא הגישו לנו שם סכו"ם... יש רק מקלות אז תתכוננו לזה. חוץ מזה יש שם סושי מצויין ולא מפונפן מדגים ופירות ים טריים, וגם שאר מנות יפניות כמו שיפודי סאקה ומרקים. רצוי מאוד להזמין מקום מראש.

מקסיקנית - Tacos & Tequila, לא רחוק ממוזיאון הרייק מצאנו מסעדה מקסיקנית עם טאקוס שעושים שמח בפה. הזמנה שתי מנות טאקוס של דגים ושרימפס עם בירה קטנה בצד וחייכנו לעולם.

אינדונזית - Sampurna, המקומיים אמרו לנו שחובה לטעום אוכל אינדונזי באמסטרדם... אז טעמנו. מומלץ להזמין את הארוחה המסורתית שלהם שכוללת אורז והמון מנות קטנות בצד. הטעמים שונים מהאוכל התאילנדי שאנחנו מכירים למרות שזה טיפה מזכיר. כדאי מאוד להזמין מקום מראש.

תאילנדית - Bangkok, שם סטנדרטי למסעדה תאילנדית שהיא לא ברמה של גורמה אבל היינו בה פעמיים וזה אומר הכל. השירות היה ממש טוב והאוכל היה מצויין וטרי, אל תוותרו על הסטיקי רייס מנגו לקינוח אם אתם חובבי הז'אנר.

טעמנו כמובן גם מההרינג שנמכר בדוכנים ברכבי העיר בלחמניה עם בצל ומללפון חמוץ, אהבתי ממש את הקונספט ואני מאמין שאשכלל אותו פה בארץ בסנדביץ שאכין לעצמי לארוחת ערב בבית.

הורדנו את האוכל עם רכיבה על אופניים...

בלב אמסטרדם נמצא פארק וונדלפארק - vondelpark. זה פארק ענקי מלא בבריכות מים ומזרקות ואפילו גינת וורדים ריחנית בטירוף. את הפארק הכרנו תוך כדי רכיבה על אופניים שאותם שכרנו דרך החברה הזו שנמצאת ממש לא רחוק מהפארק (מומלץ להזמין מראש כי לנו כמעט לא נשארו). שכרנו את האופניים שלנו לשלוש שעות וזה הספיק לנו לרכב סביב הפארק כמה פעמים וגם להתחרדן בשמש בכיף ולהנות מהשקט ומה.. הרמוניה.

רכיבה על אופניים בפארק וולדנפארק באמסטרדם
אופניים בפארק וולדנפארק, היה מושלם

יצאנו מאמסטרדם...

אם הגעתם לעיר ליותר מארבעה ימים, רצוי ומומלץ לצאת ממנה. יש שלל אופציות לסיפור הזה ואנחנו בחרנו בעיר הארלם (זו שהשכונה בניו יורק נקראת על שמה). הארלם היא בירת המחוז הצפוני של הולנד והיא נמצאת בסה"כ 15 דקות נסיעה ברכבת מאמסטרדם. ניתן להגיע מהארלם ברכיבה על אופניים אל חוף הים של הולנד אבל ויתרנו לטובת שיטוט (כן שוב המילה הזו) בסימטאות הנהדרות שלה. אם אמסטרדם היא עוגת קצפת אז הארלם היא מאפה מתוק וטעים. גם הארלם מלאה בחנויות ברחובות הראשיים שיוצאים מכיכר grote הכיכר המרכזית של העיר סמוך לקתדרלה (ויש גם גלידות מצויינות). מאחר והגענו להארלם בעשר שזה מוקדם מאוד בזמן של הולנדים והכל היה סגור, שמענו לבעל בית קפה מקומי והלכנו לפארק hertenkamp שנמצא בדרום העיר. זה פארק יחסית גדול עם מכלאה ענקית של איילים שמסתובבים בה חופשי. זה ללא ספק היה מחזה נהדר לראות פארק כל כך מטופח ושקט עם איילים יפים באמצע העיר. אם אתם עם ילדים ואפילו אם לא, זה מקום נהדר לפיקניק שקט של בוקר.

פארק איילים בהארלם פעילות עם ילדים בהארלם
נשבע לכם שזה באמצע העיר

ביקרנו גם בקתדרלה הענקית שבכיכר המרכזית, יש בה שלושה דגמים עתיקים של אניות מסחר וזכינו גם לשמוע את נגינת העוגב העצום שבנוי בה.

וזו חברים, היתה החופשה שלנו באמסטרדם. כשאני יושב ככה וקורא שוב את הפוסט זה נראה שכאילו לא עשינו כלום חוץ מללכת ולאכול... אבל בעצם עשינו כל כך הרבה ונהננו מאוד.

אם אהבתם את הפוסט אתם מוזמנים להרשם בראש העמוד לכדי לקבל את הפוסט הבא ישירות למייל, וכמובן גם לבוא ולעקוב אחרי באינסטגרם כדי לראות עוד תוכן מעולה על טיולים.