top of page

תודה על ההרשמה

  • תמונת הסופר/תAvihay Shaked

מצודת הבמה בכרמל - מסלול מעגלי ושקט

עודכן: 1 באפר׳

אני מחשיב את עצמי כאיש הכרמל. קשה להפתיע אותי במקום או נקודה ייחודית על ההר הירוק כל השנה. יצא לי ללכת כמעט בכל הנתיבים שעל ההר על הקומבינציות השונות שאפשר לעשות בינהם. אני כבר יודע להגיד מתי יזרמו הנחלים האכזבים שעל ההר, מתי מתחילות לבצבץ הרקפות בחורשת הארבעים ומתי כבר מריחים את סוף האביב ובוא הקיץ רק לפי סוג הפרחים שעל הכרמל.

ועדיין אני מזכיר לעצמי להשאר צנוע מול הטבע ומול הר הכרמל כי תמיד אפשר ללמוד דברים חדשים מאנשים שמבינים יותר ממני. בזכות האינסטגרם שלי (מוזמנים לעקוב), גיליתי מדריך טיולים מקומי תושב דליית אל כרמל - אלון מקלאדה שמו. והאלון הזה עם השם הכל כך כרמלי פרסם באחד הימים מסלול נחבא ואינטימי למקום שנקרא מצודת הבמה. מעולם לא שמעתי את צמד המילים המסתורי הזה "מצודת הבמה" ובטח לא בהקשרי הכרמל. פניתי לאלון כדי לקבל עוד קצת פרטים על המסלול המעניין הזה שלא הכרתי עד לאחרונה והבנתי שזה מקום שעלי לצאת אליו בדחיפות עם המשפחה.

דרך נוף כרמל - נוף של הרים ופרחים
הנוף מדרך נוף כרמל - הגלבוע, הר תבור וגבעת המורה

מדובר במסלול מעגלי של כשישה קילומטרים ברמת קושי בינונית עד קשה על הצד המזרחי של הכרמל. זה אותו מדרון תלול שפונה לכיוון קיבוץ יגור וטבעון. אותו צד בו עובר גם נחל יגור ועוד כמה שבילים חביבים.

העונה המומלצת לביקור במצודת הבמה הוא בחודשים פברואר עד מאי, אז הפריחה על הכרמל בשיאה. לי יצא לעשות את המסלול בתחילת חודש מרץ מוקף במרבדי כלניות, בסחלבים וצבעונים ביישנים וכמובן בין רקפות עדינות ונחבאות אל הכלים.

מאחר ומדובר באחד המסלולים הנידחים והנסתרים של הכרמל, הוא לא מטוייל מאוד ולכן בחלקים ממנו סימון השבילים דהוי או מוסתר מאחורי שיחים שצמחו במקום. לכן מומלץ מאוד להצטייד באפליקציית ניווט (אני עובד עם עמוד ענן) כדי לא ללכת לאיבוד בין השבילים ומרעולי החיות שעל ההר. בנוסף רצוי לא להגיע למסלול מיד אחרי הגשמים מחשש להחלקה.

רגע לפני שאספר על המסלול עצמו, שתי מילים על המצודה עצמה. על פי אחת ההערכות במקום הקדום הזה חיסל אליהו הנביא את נביאי הבעל שהעזו להגיד מילה נגד האלוהים שלנו. עדויות אחרות מספרות על קרב שארע במקום בשנת 1831 של מורדים דרוזים נגד צבא מצרי שלא ספר אותם יותר מדי ובכמה פגזי תותח הכניע את המורדים והחזיר אותם אל הכפרים במעלה הכרמל.

מצודת הבמה מסלול מעגלי בכרמל נוף של הר ועצים
לפעמים לא צריך יותר מדי - הנוף ממצודת הבמה

היום תוכלו למצוא במקום (שעוד שניה אגיע לאיך מטיילים בו) שרידים של חומה מאבנים גדולות בור מים עתיק ובו עץ תאנה מרשים ועוד מספר בורות מים פזורים בשטח שרצוי להזהר לא ליפול אליהם בטעות.

איך מגיעים למצודת הבמה? (כרגיל, לינק על מפה)

הערה: את המסלול אפשר גם לעשות הפוך מהתיאור שלי, עניין של נוחות.

המסלול מתחיל ומסתיים סמוך לחוות הרכיבה הטיפולית "הכרמים - חוות סוסים" נחנה בשטח עפר לצד הדרך בנקודה הזו במפות גוגל. בבקשה לא להחנות בחניית חוות הסוסים כדי לא לפגוע בפרנסת בעלי המקום. משם נרד עם הכביש לדרך נוף כרמל שנמצאת ממש מתחת לחווה.

נפנה שמאלה בדרך הנוף (מסומנת שחור) ונצעד על השביל הרחב והנוח כשמפעם לפעם נפתח הנוף לעמק זבולון מימין לנו ומשני צידי הדרך פריחה אביבית יפה. אחרי בערך קילומטר וחצי נבחין מימין לנו דרך עפר מקבילה לצינור מים וסימון שבילים ירוק, זה הסימון שלנו לפנות ימינה ולרדת עם הסימון הירוק. מכאן נהיה במגמת ירידה ברמת תלילות משתנה עד למצודה. בשלב מסויים נעזוב את השביל הרחב ימינה עם הסימון הירוק ונעבור לשביל צר שנכנס ויוצא לסירוגין מהחורש הצפוף. אהבתי את המשחק הזה בין הצל לשמש, בין הסבך הירוק לבין משטחי העשב הירוקים ופריחת הכלניות עליהם. כמעט שני קילומטרים אחרי תחילת הירידה נגיע למשטח רחב ידיים ומשמאלנו נבחין בהתרוממות הקרקע ומספר אבנים גדולות מסודרות זו על זו - זוהי מצודת הבמה. לצד שרידי החומה מספר עצים מרשימים שמתאימים ממש להפסקה. מומלץ להתקרב לקצה הבמה המשקיפה על כביש 6 החדש בין יגור ליקנעם על שלל מחלפיו מנהרותיו. הנה אתם לבדכם בטבע הירוק מוקפים בפרחים, ושם למטה התנועה סואנת גם בשבתות.

מצודת הבמה בכרמל
מצודת הבמה - פינה מושלמת לפק"ל קפה

אחרי שנמצה את המצודה, נמשיך עם השביל הירוק לכיוון לדרום (במקביל לכביש) ולאחר כ-800 מטרים יכנס השביל לערוץ נחל מוצל וטחוב - ואדי עלי א-דין. מכאן מצפה לנו עליה לא קלה של בערך קילומטר בין מדרגות סלע ומצוקונים. בתום העליה נצא חזרה לדרך הנוף בה התחלנו את המסלול, נפנה ימינה ומיד אחרי מאתיים מטרים נבחין בחוות הסוסים וברכב המפנק שמחכה לנו בחניה כמו סוס ממושמע.


אהבתם את ההמלצה? אתם מוזמנים להרשם בראש העמוד כדי לקבל את המסלול הבא ישירות למייל שלכם.

16,185 צפיות15 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page