top of page

תודה על ההרשמה

  • תמונת הסופר/תAvihay Shaked

טיול קיאקים בכנרת - וריח המלוח על המים

כבר שנים שאני לא ממש נמשך לכנרת. זכרונות הילדות שלי מחופשות מאושרות באגם הלאומי נמהלו כבר מזמן מדיווחי חדשות על חופים סגורים עקב עומס, על מוזיקה רועשת ותיגרות בין "מבלים" ששתו יותר מדי. הכנרת מבחינתי כבר הפכה מזמן למקום שלא גורם לי הנאה בחודשי הקיץ.

סיור קיאקים בצפון הכנרת
רק אנחנו והכנרת השקטה

אבל שילוב של כמה חורפים גשומים במיוחד הביאו לכך שסוג בילוי חדש ישן צץ בכנרת - סיור קיאקים בחלקה הצפוני המכונה הבטיחה (בקעת בית צידה). מדובר באזור שמתחיל בשפך הירדן לכנרת ומזרחה לאזור שפך הנחלים יהודיה, דליות ומשושים אל הכנרת. המבנה הטופוגרפי של האזור המאופיין במדרונות מתונים יחסית (לעומת אלו ממערב לכנרת) גורם לכך שבשנים גשומות מאוד מוצפים חלקים נרחבים מאוד ונוצר תא שטח ייחודי בנוף ובחי. מדובר בהיווצרותן של לגונות המציפות את עצי האשל כך שרק צמרתם בולטת מעל פני המים. עם הזמן מצטרפים לשמחה עופות מים שונים, ובעלי חיים כמו חזירי בר ואחרים אשר הופכים את אזור הבטיחה לייחודי ופראי. והנה בלי שנרגיש, אותה כנרת שפחות עושה לי את זה מייצרת פינה שדווקא מאוד מאוד משמחת אותי, מלאה בטבע פראי ובתולי. תוסיפו לכך שיתכן וכמה שנות בצורת עלולות ליבש מחדש את האזור ולמעשה להעלים את היופי הזה, ותקבלו הזדמנות פז לסיור מיוחד בכנרת כמו שאני לפחות רוצה לראות אותה.

אפשר להגיע עצמאית לאזור במידה ואתם מצויידים בקיאק או סאפ אבל אני חושב שאזור כזה שווה סיור מודרך, כזה שיעשיר את הידע על מה רואים ויאפשר להגיע לפינות נסתרות ומיוחדות בין הלגונות.

לסיור הוזמנתי על ידי מדריך טיולים בשם דוד אפיק. את דוד פגשתי בטיול אל ההר הגבוה והלבן בחורף והבנתי שמדובר באוהב טבע אמיתי כזה שכיף לטייל תחת הדרכתו. הוא גם יודע סינית וחי בסין מספר שנים ואפילו מייצר תרמילים וציוד טיולים בעצמו.

סיור קיאקים בצפון הכנרת
הכל רגוע ושקט מסביב

הסיור מתחיל ליד מבנה שנקרא בית הבק על גדות הכנרת. המבנה שימש בעבר בעל אדמות כורדי עשיר שהתגורר במקום (וכנראה היה חסין לעקיצות יתושים). בתחילת המאה ה-20 התיישבו במקום כמה עולים יהודים מאוקראינה אשר עבדו עבור הבק בעיבוד אדמות. אבל הם היו פחות חסינים ליתושים, ונטשו את המקום אחרי כמה שנים. הבניין המרשים הבנוי מאבני בזלת קיים עד היום ומתגורר בו כיום יהודי בעל עדרי בקר ברמת הגולן שגידר את המקום ומונע כניסה לבניין היפה (הוא מתגורר במקום כחוק ולא מדובר בהשתלטות).

אחרי הסבר קצר אך מקיף על האזור ומאפייניו עם תה ועוגיות עברנו תדריך בטיחות וקפצנו עם הקיאקים למים.

מכאן עובר הסיור במספר נקודות באזור הלגונות. תחילה חתרנו לשפך הירדן אל הכנרת, ניתן להבחין ממש ברווח בין צמרות העצים במה שהיה עד לפני כמה שנים ערוץ נחל והיום אותו ערוץ קבור מספר מטרים מתחת לפני המים. הכל סביבנו שקט ושליו, השעה מוקדמת בבוקר והרעש היחידי הוא רעש מגע המשוטים במים השקטים וציוץ הציפורים - אני מקשיב למוזיקה ונהנה בלב.

אחרי חתירה נוספת בין צמחי המים כשמסביבנו קורמורנים ואנפות גדולות ומרשימות הגענו לפינה מקסימה בלב הלגונות באמצע שום מקום. הפינה מוקפת בצמחיה ירוקה ובלב הצמחיה הירוקה עץ אקליפטוס יבש ואפור. המראה מעט סוריאליסטי אבל הנקודה מושלמת לעצירת קפה. אחרי חילוץ עצמות והסברים נוספים על הצומח סביבנו, החלקנו את הקיאקים שוב אל המים לחתירה נוספת אל שפך נחל המג'רסה. אותה שמורה הומה אדם נראית אחרת לגמרי מהצד השני וזה נחמד לי. חתירה נוספת בין התעלות ואנחנו בשפך הזאכי אל הכנרת. כבר שנים שאני מנסה להגיע ולטייל בזאכי אבל התרעות על זיהום בנחל מונעות את זה ממני. והנה שוב, אנחנו מהצד השני של הנחל בלב לגונה שקטה. אחרי עצירה בנקודה נוחה לכניסה למים אני מממש גם את הרצון שלי לטבול בזאכי או לפחות במה שנשאר ממנו אחרי שכל האזור הוצף לכדי שטח מימי אחד רציף.

סיור קיאקים בצפון הכנרת
אחת הנקודות הקסומות במהלך הסיור

בעצירה הזו אנחנו פגשנו גם משפחה שהתמקמה בנקודה היפה לקמפינג של כמה ימים. "הגענו ללילה ונשארנו לשלושה" אומרת אחת הנשים במקום "אנחנו והכילה", כי הרי כבר הבנו שהיהודים פחות עמידים ליתושים.

אחרי שלוש וחצי שעות של חתירה שחלפו מהר מאוד חזרנו אל המאהל של דוד, שם נהננו מאבטיח טעים ומישיבה משותפת מול השלווה של הכנרת.

לקראת השעה 11 בבוקר, הגיעה סירת מנוע עם מוזיקה חזקה לאזור הלגונה הקרובה אלינו. דוד הבטיח שבארבע היא ושכמותיה יעלמו והשקט יחזור, אבל בשבילי זה היה הסימן להפרד יפה לשלום מדוד עד לטיול הבא.

פרטים טכניים על הסיור: משך הסיור- כשלוש וחצי עד ארבע שעות.

שעות הסיור- לאור מזג האוויר החם מצד אחד והרוחות החזקות בשעות הצהריים הסיורים מתקיימים בשעות המוקדמות של הבוקר (מתחילים בין 5 ל-7 בבוקר)

למי זה מתאים? בעיקר לקבוצות של כמה משפחות או מקום עבודה. הסיור רלוונטי לילדים מגיל 4 ומעלה הוא אינו מסוכן והקיאקים יציבים מאוד. כלל המשתתפים לבושים בחליפות ציפה שמספק דוד.

לפרטים נוספים ויצירת קשר כנסו לאתר של דוד בלינק הזה.


ואם הגעתם עד לכאן, אתם גם מוזמנים לעקוב אחרי באינסטגרם שלי שמלא בהמלצות לטיולים ולהרשם בראש העמוד כדי לקבל את הפוסט הבא ישירות למייל שלכם.



2,718 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page