top of page

תודה על ההרשמה

• תמונת הסופר/תAvihay Shaked

נחל משמר - גבים וסולמות ליד ים המלח

++אזהרה - אין לטייל במסלול בזמן התרעת שטפונות במדבר יהודה וים המלח++ עדכון: נכון לאפריל 2024, מרבית הגבים בנחל ריקים או במצב לא טוב (אבל עדיין יפה לטייל בו)

נחל משמר ליד ים המלח הוא טיול פשוט מושלם לחובבי אתגרים והרפתקאות. אחרי שטפונות באזור, המסלול בנחל משמר עובר שדרוג ומספר רב של גבים לאורך תוואי המסלול מתמלאים במים והופכים את הטיול בו ללונה פארק אמיתי. חלק מהגבים מחייבים שחיה, מחלקם תצאו באמצעות טיפוס בסולמות ובכל מקרה תרטבו כמו שצריך אם באמת הגעתם אחרי שטפונות. גם כשהגבים ריקים המסלול מאתגר וכולל טיפוס ומעבר בין בולדרים עצומים, מעברים שונים בנקיק וגם סולמות (שבתכלס הם החלק הקל).

נחל משמר טיול עם סולמות ליד ים המלח
מעבר יבש מעל גב בנחל

לצערי כשטיילתי בנחל משמר הגענו בעיתוי קצת מאוחר מדי ומרבית הגבים היו יבשים או במצב לא סימפטי. אמנם מעט התאכזבנו כי הגענו במיוחד מחיפה ויצאנו ממש מוקדם בבוקר. בדרך חזרה כשדיברנו ביננו אחרי שהבעסה ירדה קצת הבנו שטיילנו באמת במסלול מרהיב ביופיו ושהיה לנו אחלה טיול.

מבחינה טכנית, הטיול באורך 10-12 ק"מ והוא מסלול מעגלי שמאפשר טיול ברכב אחד. העונה הטובה ביותר לטייל בנחל משמר היא במהלך החורף ועד חודש אפריל, אז הטמפרטורות באזור מתחילות לעלות והטיול לפחות לדעתי פחות מומלץ - בכל מקרה לא מומלץ לטייל בנחל בימי שרב אביביים. כמו שכבר כתבתי - אם הגעתם למסלול אחרי שטפונות, תתכוננו להרטב ותכינו מראש ציוד אטום בתיק לפלאפונים, מפתחות וכו...

טיפ חשוב נוסף - כדאי מאוד להגיע מוקדם מאוד לתחילת המסלול כדי לא להתקע אחרי קבוצות במעברים הקשים וההכרחיים בנחל. בכל מקרה כדאי לפנות יום שלם למסלול ולא להתחיל אותו מאוחר כי הוא יקח לכם זמן יותר מטיולים אחרים באורך הזה.

נחל משמר טיול עם סולמות ליד ים המלח
הנוף בכניסה לנחל

איך מטיילים בנחל משמר? (לינק למסלול על גבי מפה)

נקודת ההתחלה והסיום של המסלול היא בחניון עפר כעשר דקות דרומית לעין גדי. בוויז - "חניון לילה נחל משמר". אם יש לכם רכב גבוה תוכלו להתקדם עוד קילומטר פנימה לחניון פנימי יותר. בשני המקרים מומלץ לא להשאיר חפצים יקרי ערך ברכב מחשש לפריצות. כשהגעתי לטייל אני במסלול, חששתי מהנושא הזה אבל החניה היתה מלאה ברכבים ובסופו של דבר לא היתה בעיה. אני מניח שזה קצת עניין של מזל אבל תמיד כדאי ללכת על בטוח ולא להשאיר מתנות ברכב.

נחל משמר טיול עם סולמות וגבים ליד ים המלח
הוא הצליח אני עברתי בג'יפה

מהחניון נצא על דרך עפר נוחה ומסומנת בסימון אדום. נלך בעליה מאוד מתונה וכמעט לא מורגשת כשמולינו מצוק ההעתקים של ים המלח. נעבור את אותו חניון פנימי שמתאים לרכבים גבוהים ומהנקודה הזו השביל יהפוך לשביל להולכי רגל. נצעד בתוואי הנחל בקטע קצת מסריח להליכה, יש בו סלעים ובולדרים והוא לא שטוח... אבל היי, באנו לעבוד לא? אחרי קצת יותר מ - 2.5 ק"מ של הליכה על הסימון האדום נכנס סוף סוף לאזור קניוני בנחל ונזהה פיצול שבילים - ימינה כחול, ישר אדום. אנחנו נבחר להמשיך ישר בסימון האדום. מכאן מתחיל קטע הליכה מאתגר וכזה שמפעיל את כל הגוף. נעבור בין בולדרים עצומים שהתמוטטו מהמצוקים, על חלקם נטפס עם הידיים או באמצעות דרגיות ואת חלקם נעקוף. בתוך הקניון נדלג בין בורות וגבים, אם הם מלאים כמובן שנכנס אליהם ונרטב טוב טוב. נטפס בסלומות ודרגיות סלע וכמעט שלא יהיה קטע הליכה "שגרתי". אני מאוד אוהב מסלולים מאתגרים כאלה שהם סוג של הרפתקאה.

מבסוט שמצאתי גב אחד נורמלי

הקטע הזה של הנחל הוא בערך 2.5 ק"מ ויכול לקחת לא מעט זמן במיוחד אם הנחל עמוס באנשים מאחר ויש לא מעט צווארי בקבוק שמאטים את הקצב. אחרי 2.5 ק"מ נצא מהקניון מול המצוקים המרשימים שיקיפו אותנו.

ביציאה מהקניון שתי אפשרויות - הראשונה, להמשיך עם הסימון האדום (שהופך בהמשך לשחור) בערך עוד קילומטר עד לעין משמר. המעיין נובע מקיר המצוק אומרים שהוא יפה אבל אני לא הגעתי אליו. ממנו נחזור באותה דרך חזרה לנקודה שממנה הגענו.

השניה, לעלות על השביל הכחול שנמצא ביציאה מהקניון. השביל הכחול יקח אותנו מעל הקניון של נחל משמר מול הנוף הדרמטי והיפה של האזור, חזרה לחיבור עם האדום ומשם לרכב בדרך שממנה הגענו. ההליכה במסלול הכחול נוחה ולא קשה והיא במגמת ירידה מתונה.

לסיכום, הטיול בנחל משמר הוא בהחלט טיול יפה ומיוחד. הוא מאתגר וכולל המון אלמנטיים שהופכים אותו למגוון ומיוחד. אם הגעתם אחרי שטפונות הרווח כולו שלכם ואז גם תהנו ממים בשלל גבים לאורך המסלול.

לעוד המלצות ותוכן על טיולים, בואו לעקוב אחרי גם באינסטגרם.