top of page

תודה על ההרשמה

  • תמונת הסופר/תAvihay Shaked

נחל אוג - מעגלי, חווייתי אבל לא קשה

עודכן: 5 בנוב׳ 2022

++אין לטייל במסלול בעת אזהרת שטפונות במדבר יהודה++

הגענו למסלול בנחל אוג באמצע השבוע, עצירת ביניים בדרך לצלילות באילת. החניה היתה ריקה ולא נצפו אוטובוסים עם קבוצות שזה מצויין, כי יש למסלול נטיה לפקקי תנועה כאשר מטיילות בו קבוצות גדולות (וגם בחול המועד).

נחל אוג מסלול מעגלי נוף מדברי
נוף מדברי מרשים בסיום המסלול

אבל כשהתקרבנו לקטע הצר שבמסלול זה עם הסולמות, כבר ממרחק שמענו צרחות של נערה מבוהלת. חיש מהר האצנו צעדים אני והשותף שלי לטיול שמה קרה משהו לנערה? אולי הנמר המיתולוגי של עין גדי הצפין דווקא לנחל אוג והסתער על הנערה. או שאולי בעת הטיפוס על אחד הסולמות הסתבך שרוך נעלה באחד השלבים והיא תלויה הפוכה עם הראש למטה ממתינה לחילוץ.

כשהתקרבנו גילינו מחזה מעט מוזר. על הסולם הראשון במסלול הגבוה מכולם (כתשעה מטרים) עומדת נערה אחת מתוך קבוצה של כמה עשרות בנות אולפנה וצורחת מפחד. העניין היה שהיא עמדה בסה"כ על השלב הראשון בסולם ממש סנטימרים ספורים מהאדמה. "אני נופלת הצילו הצילו" היא קראה, ומצד שני עודדו אותה חברותיה וקראו בשמה שוב ושוב כדי שתעלה לפחות עוד שלב אחד. בשלב מסויים הבנו שזה או שהיא מתחילה לטפס למעלה כמו מלאך בחלום יעקב, או שאנחנו נתקעים בפקק הזה לעד. וכך בעידוד קצת יותר אגרסיבי מאיתנו יחד עם המלווה החמוש והמסוקס הצלחנו להוביל את הנערה החביבה עד לראש הסולם, עקפנו אותה וברחנו הלאה מהרעש וההמולה אל המשך המסלול הנהדר הזה.

מסלול מעגלי בנחל אוג, קטע הליכה בקניון
רגע לפני שהנקיק סוגר עלינו

מסלול נחל אוג נמצא ממש מצפון לים המלח, ליד קיבוץ אלמוג. זה מסלול מעגלי שאורכו כשלושה קילומטרים, וזה יתרון אדיר. בשלושה קילומטריים מעגליים אפשר להנות מנופי מדבר פראי, מנקיק צר ומרשים וממספר סולמות הקבועים במפלונים שבנקיק אשר יוסיפו עניין בעיקר לילדים. מצד שני, לאורך כל ההליכה במסלול אין קטעים קשים במיוחד, עליות או ירידות תלולות כך שרק עניין הסולמות יכול להפריע לכאלו הסובלים מפחד גבהים או לילדים קטנים (נניח מתחת לגיל 5). בכל מקרה את קטעי הטיפוס בסולם רצוי מאוד לעשות עם השגחה הורית צמודה.

המסלול הקצר והמעגלי כאמור, מורכב מכמה סימוני שבילים ככה שצריך רק לשים לב שלא לוקחים פניה לא נכונה וממשיכים ללכת לישימון (הנפלא אמנם) של מדבר יהודה. כדי שהעסק יהיה פשוט למעקב שלכם הכנתי לכם לינק למפת המסלול - הנה כאן.

נקודת ההתחלה של המסלול בחניון עפר רחב ומסודר ממש לפני הכניסה לקיבוץ אלמוג, מרחק נסיעה של בערך חצי שעה מירושלים. עוד פרט מידע שמוסיף לאטרקטיביות של המסלול ככזה שאמנם נמצא במדבר אבל לא רחוק מדי מהמרכז.

קטע סולמות בנחל אוג מסלול מעגלי ליד ים המלח
אחד הסולמות במסלול

מפינת החניון הדרומית יוצא שביל רחב ונוח מסומן בצבע ירוק, נעלה עליו ונרד במורד המתון לכיוון פיתחת הנחל הרחבה. ממש בערוץ נפנה ימינה לשביל מסומן ירוק ונתחיל לצעוד מערבה על השביל הירוק כשלאט לאט יסגור ערוץ הנחל עלינו. מערוץ רחב יהפוך לנקיק צר, מוצל ומרשים מאוד. בקטע הנקיקי והמרשים שלושה סולמות שעליהם יש צורך לטפס בזהירות. כמו שכבר כתבתי, הסולם הגבוה ביותר הוא בערך בגובה של 9 מ' והשניים האחרים מעט נמוכים יותר. קחו בחשבון שאם מגיעים למסלול אחרי שטפונות, יתכן ובסמוך לסולמות תאלצו לעבור בתוך גב מים לא עמוק, ובכל מקרה כדאי לברר את המצב בנחל לפני שמגיעים.

לאחר הקטע הקצר של שלושת הסולמות נמשיך לצעוד בנקיק עד שממש כמו תינוק היוצא אל העולם (טוב אולי לא בדיוק...) נגיח אל נופי המדבר המרשימים מעל הנקיק. ממש בקטע הזה, נתקל בפיצול שבילים, נעזוב את השביל הירוק ונפנה ימינה לשביל רחב המסומן שחור. הליכה של כמה מאות מטרים על השביל השחור במגמת עליה מתונה, תביא אותנו לפיצול נוסף - הפעם כחול, בו נפנה שוב ימינה כמובן לא נשכח להסתכל על הנופים סביבנו. השביל הכחול יקח אותנו מרחק של כמעט קילומטר בהליכה נוחה חזרה אל נקודת ההתחלה שם מחכה לנו הרכב.

 

אני רק שאלה: באיזה עונה מומלץ להגיע לנחל אוג? עונת הסתיו החורף והאביב מושלמים, רק לשים לב לאזהרות משטפונות באזור. בימי הקיץ חם מאוד באזור ומומלץ לא ללכת במסלול בעונה הזו. בקיץ רצוי להגיע למסלול נחל ערוגות לא מאוד רחוק משם.

אפשר לטייל עם מנשא בנחל? אני חושב שכן, רק לשים לב בסולמות לעלות בזהירות.

עוד משהו שחשוב לדעת? מומלץ לא להגיע למסלול בחול המועד מחשש לעומסים ופקקים בצווארי הבקבוק שבסולמות. אם הגעתם עד לכאן, כנראה שאהבתם את הפוסט ולכן אני מזמין אתכם להרשם לניוזלטר בראש העמוד כדי לקבל את הפוסט הבא ישירות למייל, וגם לעקוב אחרי באינסטגרם כדי לקבל עוד המון רעיונות לטיולים.


13,612 צפיות3 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page