top of page

תודה על ההרשמה

  • תמונת הסופר/תAvihay Shaked

נחל תבור וקניון הבזלת - מסלול מעגלי למיטיבי לכת

עודכן: 20 בינו׳ 2023

הארץ שלנו מלאה במקומות יפים לטיול, בזה אין ספק. אבל מעט מקומות מספקים חוויה שלמה של נוף עוצר נשימה, מרחבים ירוקים, פריחה לא נורמלית וזרימת מים.

פריחת התורמוסים בנחל תבור
פריחת התורמוסים בנחל תבור

יש מקום אחד שמתעורר לחיים בחודשים ינואר עד אפריל והוא פשוט חוויה אדירה של טיול. בנחל תבור ליד הקיבוץ גזית ששוכן בקצה של כביש יפהפה בעמק יזרעאל, מתרחש בתקופה הזו של סוף החורף ותחילת האביב קונצרט טבע אמיתי.

כשתגיעו לתצפית המרהיבה בתחילת המסלול יקבל אתכם נוף מופלא של גבעות צבועות בירוק עז ששמור לנופים לא של הארץ הזו. ערוץ הנחל מתפתל כנחש בעמק הירוק שלפניכם, ובגדת הערוץ שמולכם תבחינו בשקדיות לבנות שנראות כמו כתמי מכחול על המדרונות הירוקים.

עם תחילת ההליכה יקיפו אתכם שלל פרחי החורף והאביב בתערובת מופלאה וצבעונית. מאות רקפות בין סלעי הבזלת לצד כלניות אדומות ולבנות באחו הירוק. והחל מתחילת פברואר מרבדים כחולים סגולים של תורמוסים שחביבים עלי במיוחד.

ואם כל זה לא מספיק, ערוץ הנחל זורם בחודשי החורף והאביב ומספק חוויה מושלמת לטיול משפחתי.

כדי להנות מכל היופי הזה כדאי לזכור שמדובר במסלול מעגלי אמנם, אך ארוך יחסית - כשבעה ק"מ אורכו והוא כולל עליה אחת משמעותית בסופו (לנוחיותכם הנה לינק למסלול המלא על גבי מפה)

אז שנתחיל?

כדי להגיע אל תחילת המסלול פשוט כוונו את וויז אל קיבוץ גזית בעמק יזרעאל אשר הדרך אליו יפה במיוחד. שדות ומטעי עצי שקד מסביב וברקע הר תבור הבולט בלב העמק (לי הוא מזכיר חלק בגוף האישה, אבל כל אחד והאסוציאציות שלו) - אין ספק שמדובר בתפאורה מושלמת לטיול שכזה.

עם ההגעה לקיבוץ סעו על פי השילוט אל נחל תבור עד לחניון המסודר.

את המסלול המעגלי נתחיל מהחניון וההסבר שמיד תקראו כולל ירידה תלולה בתחילתו ועליה מתונה אך ארוכה בסופו. ניתן גם לעשות את המסלול הפוך ולקנח בעליה התלולה בתום הטיול, הכל עניין של העדפות...

נוף נהדר בטיול פריחה בנחל תבור
נוף מרהיב רגע לפני שיורדים אל הנחל

מהחניון נצא בשביל רחב ונוח מסומן בצבע אדום שהוא בעצם המשך לדרך שאיתה הגענו מהקיבוץ. השביל עובר משמאל למאגר מים ומיד לאחר מכן מטעי עצי שקד שפריחתם מרהיבה בתחילת חודש פברואר.

לאחר כחצי קילומטר של הליכה נעבור לקטע קצר בשביל מסומן שחור ומיד נפנה ימינה בשביל המסומן בצבע כחול. השביל הכחול עובר באחו פתוח בו רועות פרות והנוף מזכיר באופן קצת מוזר את הרי האלפים. אחרי קילומטר של הליכה נוחה על השביל הכחול נגיע למצפור לזכרו של אורן לפשיץ ז"ל, בן גזית, לוחם פלחה"ן צנחנים, אשר נהרג במלחמת לבנון השניה בקרב בבינת ג'בל.

התצפית בנקודה זו עוצרת נשימה ודרמתית. אם הגעתם למקום בתחילת פברואר תזכו לראות את מרבדי התורמוסים ועצי השקד שפורחים בתקופה הזו של השנה.

לאחר ששבענו מהנוף נמשיך בהליכה בשביל הכחול שהופך לצר ומהר מאוד הופך לירידה תלולה אל הנחל. גם במהלך הירידה יקיפו אתכם בעונה מרבדי תורמוסים ושלל רקפות לבנות וורודות בין סלעי הבזלת.

נוף בירידה לנחל תבור בטיול פריחה
מזכיר את שוויץ?

את הקטע הזה של השביל חשוב ללכת בזהירות במיוחד אחרי ימי גשם אז השביל בוצי וחלק. עם ההגעה אל ערוץ הנחל נפנה ימינה עם השביל הכחול.

מנקודה זו ולאורך השניים וחצי קילומרטים הבאים נצעד לצד ערוץ הנחל בתוך קניון בזלת שמזכיר את נחלי רמת הגולן. לאורך הנחל מספר נקודות עצירה וגם בריכה ומפלון נחמד.

ההמלצה שלי היא להנות משכשוך קל במים ולא להכנס לשחיה מאחר שהמים הזורמים בנחל אינם נקיים, במיוחד ככל שמתקרבים לסוף האביב.

ההליכה לצד הנחל הזורם אינה קשה במיוחד ובמספר נקודות נצטרך לחצות את הנחל בזהירות במיוחד אחרי ימי גשם אז הזרימה חזקה יחסית.

טיול פריחה ומים בנחל תבור, אחת הבריכות בנחל
אחת הבריכות בנחל, המים טובים בעיקר אחרי הגשמים

לאחר כשניים וחצי קילומטרים יתחיל הערוץ להתרחב ומהר מאוד נגיע אל חסימת סלעים על השביל ולידה חניון רכבים. מימיננו נבחין בעליה ארוכהההה ארוכהההה מסומנת בצבע אדום, זו הדרך שלנו חזרה אל הרכב.

העליה ארוכה ולכן אין מה למהר בה. לאורך העליה ילווה אתכם נוף ערוץ הנחל ההולך ונשפך מזרחה אל בקעת הירדן... קחו את הזמן נוף כזה לא תמצאו בשום מקום אחר.

לאחר שנסיים את העליה נמשיך ללכת עוד מספר דקות בשביל המסומן אדום עד שנבחין בחניון בו התחלנו את המסלול.

 

אני רק שאלה-

אז המסלול קשה? כן, העליות בסופו לא קלות והמסלול מומלץ למשפחות מיטיבות לכת.

כמה הולכים? כשבעה ק"מ

מתי להגיע? העונה המומלצת היא החל מסוף ינואר ועד אפריל. כדאי לא להגיע למקום מיד אחרי הגשם מחשש לבוץ רב והחלקות.

יש צל? אין צל! ולכן המסלול לא מתאים לקיץ

עוד משהו? כן, יש להגיע עם נעליים מתאימות להליכה ארוכה, כובעים ומספיק מים לכולם (3 ליטר לאדם מבוגר)

אהבתם את הפוסט? אתם מוזמנים להרשם לקבלת ניוזלטר (לא יותר מפעם בחודש) בראש העמוד

אני גם מאוד מאוד אשמח לפגוש אתכם באינסטגרם ואתם מוזמנים לעקוב אחרי גם שם.

10,051 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page