top of page

תודה על ההרשמה

  • תמונת הסופר/תAvihay Shaked

ואדי אל ג'ורם - מסלול פריחה ונוף מעגלי ליד הכנרת

עודכן: 24 במרץ

כמה כיף לגלות טיול חדש באזור שכמעט לא טיילתי בו... לפני כמה שבועות, אלון חבר טוב מהצפון שהוא גם ידען רציני וטייל מדהים הסתובב בואדי אל ג'ורם ליד מנחמיה וזרק לי ככה "בואנה אתה תאהב פה ממש". לי ולו יש כבר היכרות טובה אחד עם השני ואנחנו יודעים בדיוק מה כל אחד אוהב בטיולים. כשהוא זרק לי את המשפט הזה ועוד כמה סטוריז באינסטגרם זה הספיק לי כי לשים "צלב על" ולחכות להזמנות להגיע לטיול הזה.

אז מה יש לנו שם בטיול הזה? מדובר באזור שמדרום לכנרת צפונית לרמת סירין ודרומית לרמת יבניאל באזור בו השבר הסורי אפריקאי יצר העתקים משמעותיים והתרוממויות דרמטיות יחסית ממערב וממזרח לירדן. הרמות הבזלתיות האלו (יחד עם אזור נחל תבור) מלאות בקניוני בזלת מרשימים, זכר לפעילות הגעשית שהתרחשה באזור לפני מליוני שנים. היה גם ים קדום שכיסה את האזור ועוד הרבה על מה לספר ולחפור אבל אסתפק בזה.

מסלול מעגלי ליד הכנרת מנחמיה נוף ופריחה
נוף נהדר אחרי עליה קשה

אם תגיעו בעונה הנכונה, כלומר בין פברואר לתחילת מאי תהנו מפריחה נהדרת בין גבעות ירוקות ומזג אוויר מושלם מאחר ומדובר באזור חמים יחסית. אחרי אפריל האזור מתחיל להתחמם ולטעמי פחות מתאים למסלול הזה שהוא גם בכלל לא מוצל ואף מאתגר. אחרי תקופות גשומות חלקים מהמסלול יכולים להיות בוציים או חלקים... קחו זאת בחשבון.

הבונוס של הטיול (בעיקר אם אתם עם ילדים) הוא מספר לא מבוטל של סולמות בחלקו הראשון בתוך קניון הבזלת. מהנסיון שלי ילדים מתים על סולמות כאלה וההורים נלחצים בצד בשקט... ולא תמיד בגלל סיבה אמיתית ללחץ.

מעבר לזה שהמסלול מאתגר וכולל עליה רצינית בחצי הראשון שלו, אורכו כ-8.5 ק"מ באופציה המעגלית ובערך 6 ק"מ אם תגיעו בשני רכבים ותקפיצו רכב לנקודת הסיום.

שכנעתי? הנה איך הולכים במסלול (והנה לינק למפה לאופציה המעגלית)

נקודת ההתחלה של המסלול (ונקודת הסיום לאופציה המעגלית) נמצאת מחוץ למושבה מנחמיה אשר נמצאת בערך 10 דקות נסיעה דרומה מצומת צמח ליד הכנרת. במושבה ניסע לפינת החי, לידה השער האחורי של המושבה סמוך לחורשת הנופלים. שם נפנה שמאלה על דרך מסומנת בסימון אדום ונצא מהשער האחורי של המושבה. ניסע ממש עוד 300 מטר עם הדרך ונחנה בנקודה שבה היא לוקחת ימינה חזק ומצד שמאל נזהה את הסימון הכחול.

טיול פריחה ונוף מעגלי ליד הכנרת מנחמיה
וככה זה נראה מלמטה

אם הגעתם בשני רכבים כדי להקפיץ רכב לנקודת הסיום סעו בדרך הנוף המסומנת אדום ומתאימה לכל סוג רכב עד לחניון האלות כעשר דקות נסיעה משם (זה חניון פיקניקים מסודר עם חניות ושולחנות לא תפספסו).

טוב יאללה, הולכים סוף סוף. מתחילים ללכת במסלול הכחול ומדי פעם רואים סימונים כתומים. אלו סימונים של שביל עמק המעיינות. לאורך המסלול לפעמים הסימון הכחול נעלם בגלל צמחיה, תהיו ערניים כפרה עליכם לא לאבד את השביל. לפנינו הליכה של 3.5 ק"מ במגמת עליה. לפעמים היא תהיה מתונה ולפעמים קשוחה ובכל מקרה בחלקה הראשון היא תהיה בכלל בתוך קניון בזלת נהדר כשמדי פעם נעבור באמצעות סולמות את המפלונים שבקניון. ככל שנעלה יותר ככה נצא מהקניון והנוף הירוק והיפה יפתח לפנינו עם פריחה יפה והמון המון המון המון שקט. לאורך העליה הזו יש מליון מקומות להתחרדן בכיף בשמש על הדשא הירוק ולאכול איזה תפוז טוב. בשלב מסויים נצא מהקניון ונגיע לקטע תלול ממש אבל לא ארוך ומיד אחריו השביל ישבור צפונה ויעבור במישור יחסי דרך נביעה קטנה.

מסלול מעגלי ליד הכנרת פריחה ונוף מנחמיה
אין סוף נקודות לצ'יל מול הנוף

מרחק קצר מהנביעה נגיע לאחד המקומות הסוריאליסטים שיצא לי לראות בטיולים בארץ. מדובר במערום עצום של סלעי בזלת ענקיים, לצד עצים מתים מכוסים בצמחיה מטפסת. אין ספק מדובר בנקודה מיוחדת ויפה שאין כמוה במקומות אחרים באזור. עוד מאמץ קטן ונגיע לסוף העליה ולתצפית מרהיבה על האזור. אם הגעתם ביום של ראות טובה תוכלו לראות עד החרמון בצפון ובכל מקרה הכנרת ובקעת הירדן יהיו פרוסים לפניכם.

אחרי הפסקה מתבקשת בתצפית הפסיכית הזו, נמשיך צפונה על שביל שחור משולב עם שביל ישראל עד למפגש עם דרך הנוף שמסומנת באדום. נפנה ימינה ונתחיל לרדת בהליכה נוחה על הדרך הנוחה עד שמתישהו... בסוף הירידה... נגיע חזרה לרכב. גם בירידה לא מעט מקומות לעצירה בתוך הירוק הירוק הזה וגם כמה שבילי קיצור.

מסלול מעגלי ליד הכנרת מנחמיה פריחה ונוף
מערום הבזלת הסוריאליסטי ורמת הגולן באופק

סה"כ המסלול בואדי אל ג'ורם נותן חוויה טובה של מסלול לא קל, נוף ופריחה מרהיבים והמון שקט. זה מסלול לא מטוייל בד"כ והגעה אליו בעיתוי הנכון תהפוך אותו לטיול מושלם ביום שמש חורפי.

בבקשה תשמרו נקי!!

זהו, אם אהבתם את הפוסט בואו לאינסטגרם שלי... כיף ומעניין שם כל השנה אפילו בקיץ.


29,973 צפיות17 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page