top of page

תודה על ההרשמה

  • תמונת הסופר/תAvihay Shaked

הסנפיר הקטן במכתש הגדול - טיול מעגלי

עודכן: 21 בנוב׳ 2023

אם אתם עוקבים אדוקים שלי אתם בטח יודעים שהסביבה הטבעית שלי היא אזור הצפון ולגבי המדבר יש לי עוד מה לעשות. ובכן, במסגרת הפרוייקט להשבת המדבר למודעות שלי ירדתי לטיול של יומיים במכתש הגדול עם חבורת ניו אייג' טרקינג, שיצא לי לטייל ולהנות איתם כבר כמה פעמים.

בעקרון ירדנו ללילה של מטר מטאורים וישנו בחניון הלילה עין ירקעם, אבל מבחינתי העיקר היה הטיולים ביום. כאוהד מכבי חיפה, אני רגיל לראות כוכבים נופלים כמעט מדי שבוע בשנים האחרונות כך שלא התרגשתי מדי מהמטר המיוחצן מדי לטעמי.

הסנפיר הקטן - מכתש חתירה המכתש הגדול
הנוף שמחכה לנו בטיול

הטיול שעליו מיד תקראו נמצא עשר דקות נסיעה מדימונה ומבחינתי זו היתה הפעם הראשונה שביקרתי במקום.

רגע לפני שאספר לכם על המסלול המעגלי שהלכנו בו עם השם המוזר "הסנפיר הקטן" רצוי רק לדעת שהמכתשים שלנו (המכתש הגדול, המכתש הקטן ומכתש רמון) הם תופעה גיאולוגית ייחודית לישראל ולא קיימת בשום מקום בעולם (טוב נו חוץ מבסיני). ולא, לא מדובר במכתש שנוצר מנפילה של מטאור הסיפור כאן אחר לגמרי. דמיינו הר קדמון שנוצר לפני מליוני שנים על קרקע חולית שהיתה מכוסה גם בים. ההר התרומם והתרומם וסדקים החלו להתבקע בו. אל תוך הסדקים החלו מחלחלים מים ורוחות ואלו כרסמו בקרקע החולית הרכה שמתחת לקרום החיצוני הקשה של ההר. ככל שהלכה הקרקע הרכה והתפוררה, כך החל ההר הקדמון להתמוטט לתוך עצמו עד שנוצר מכתש כפי שניתן לראות היום.

אם תסתכלו על דופן המכתש תזהו את תחילתו של ההר ותוכלו לדמיין בראש את המשך קו הרקיע הקדמון כלפי מעלה כך שבסופו של דבר תוכלו לראות בדמיון את אותו הר קדמון לפני שהתמוטט.

עד כאן חפירה... אז איך הולכים?

רגע לפני שיוצאים לדרך חשוב לדעת שהמסלול מומלץ בחודשי החורף/אביב ולא בחודשי הקיץ החמים כי אין בו טיפת צל. אם בכל זאת הגעתם לאזור בקיץ (כמוני) אפשר לטייל במסלול לקראת השקיעה ולהנות משקיעה מדברית קסומה.

אני אתאר בפוסט שתי אופציות לטיול מעגלי אל הסנפיר הגדול.

אופציה ראשונה - כארבעה קילומטרים הנה לינק למסלול

זה מסלול מעט מאתגר וחלקים ממנו מצריכים טיפוס לא קל יחסית ואנחנו הלכנו אותו באופן מעגלי כך שיצא לנו ללכת בערך 4 ק"מ.

תחילת המסלול בחניון עין ירקעם, ממנו מתחילה הליכה קצרה לעין ירקעם המלא במים אחרי שטפונות.

נחצה בזהירות את הכביש הצמוד ונעלה על תוואי המסומן כשביל ישראל וסימון שחור לסירוגין.

לאחר הליכה לא ארוכה מדי נגיע למנהרה מדליקה מתחת למסילת רכבת אותה נחצה מכופפים תוך זהירות על הראש.

הסנפיר הקטן במכתש חתירה המכתש הגדול
תחילת העליה לאחר המנהרה מתחת למסילת הברזל

היציאה מהמנהרה תביא אותנו ממש אל מחוץ לדופן המכתש, עליו מיד נתחיל לטפס. הטיפוס עצמו מתרחש על קטע הליכה צר וחד שמזכיר במראה שלו סנפיר, ומכאן השם - הסנפיר הקטן.

העליה לא קלה ולעיתים מצריכה לדלג מעל מדרגות סלע וקטעים צריך מעל למדרון תלול, בבקשה לכו בזהירות.

לאחר העליה הקשה מגיע התגמול הראוי. לפניכם יפרס המכתש הגדול בכל יופיו ועוצמתו. תוכלו להבחין בנקל בדפנות המכתש (מרגלותיו של אותו הר קדמון שהתמוטט) ותוכלו להנות מהשקט שמשרה המדבר.

הסנפיר הקטן במכתש חתירה המכתש הגדול
הטיפוס על הסנפיר הצר

אבא שלי פעם אמר לי שיש משהו מיוחד בשקיעה במדבר, ההפוגה בחום והרוגע שיורד על המדבר היא דבר ייחודי שאין אותו בשקיעות במקומות אחרים. את הטיול במקום עשיתי כאמור לקראת שקיעה ולא יכולתי שלא להתחבר לשלווה שמשרה השקיעה שהלכה והתרחשה ממש מולינו על המדבר שעטף אותנו מסביב.

נקודת התצפית הזו היא גם מקום מושלם לפרוס פק"ל קפה למרות הרוחות החזקות שיש לפעמים בנקודה.

לאחר שמיצינו את הנוף נמשיך ונרד מנקודת התצפית על שביל שחור עד לפיצול שבילים:

שמאלה על שביל ישראל - למסלול הסנפיר הגדול, שמתאים למיטיבי לכת.

ישר על שביל שחור- לחניון החולות הצבעוניית בירידה שמצריכה גם קצת שימוש בדרגיות ורלוונטית אם השארתם רכב בחניון חולות צבעוניים.

הסנפיר הקטן במכתש חתירה המכתש הגדול
שקיעה קסומה על המדבר

ימינה על שביל ירוק, כך אנחנו עשינו במורד עד לכביש שחוצה את המכתש הגדול. עם המפגש עם הכביש נחצה אותו בזהירות על ערוץ נחל חתירה, ונפנה ימינה חזרה לצומת בה נפנה ימינה לאורך הכביש עד שנחזור לנקודה שבה התחלנו סמוך לעין ירקעם.

אופציה שניה - כקילומטר הליכה, התחלה וסיום בחניון החולות הצבעוניים האופציה הזו מתאימה אם לא בא לכם ללכת יותר מדי והיא פשוטה מבחינת ניווט אבל גם היא מצריכה עליה תוך שימוש בקטע אחד בדרגיות. לא הייתי מגדיר את האופציה הזו כקשה, אבל היא כן כוללת עליה תלולה.

נחנה את הרכב בחניון החולות הצבעוניים במכתש הגדול (וויז מכיר) ונחצה את הכביש בזהירות על הסמ"ש השחור. נצעד על הסמ"ש השחור שעולה במתינות אל קו המצלעות של המכתש ובשלב מסויים הוא הופך לתלול יותר ומעלה אותנו אל שיא הגובה. במהלך העליה כדי לשים לב לכמה קירות סלע מלאים במאובנים, זכר לים הקדום שכיסה את כל הארץ שלנו לפני מאות מליוני שנים. עם ההגעה לשיא הגובה, נתפעל מהנוף המרשים ונתחבר לסמ"ש ירוק שיוריד אותנו במתינות לכביש. את הכביש נחצה בזהירות נפנה שמאלה ונחזור אל חניון החולות הצבעוניים שם מחכה לנו הרכב.

אני רק שאלה:

כמה קשה המסלול? מדובר במסלול קצר אך ממזרי בגלל העליה שיכולה להיות קשה לילדים קטנים, רמת הקושי לדעתי בינונית.

מה אורך המסלול? באופציה המעגלית שתיארתי כארבעה קילומטרים, האופציה השניה קצרה והיא כולה קילומטר אחד.

יש צל? המסלול לא מוצל בכלל, יש לקחת מספיק מים ואין לטייל במסלול בעונות החמות.

מה עוד באזור? חניון החולות הצבעוניים חביב ביותר, וגם מעיין עין ירקעם במידה ויש בו מים. אם אהבתם את הפוסט, ישמח אותי מאוד עם תעקבו אחרי גם באינסטגרם שלי וגם אם תרשמו בראש העמוד כדי לקבל את הפוסט הבא ישירות למייל.

13,560 צפיות8 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page