top of page

תודה על ההרשמה

  • תמונת הסופר/תAvihay Shaked

נחל חזורי - מסלול מעגלי עונתי בין פלגי מים

המסלול המעגלי בנחל חזורי הוא מסלול ממזרי ומטעה. הוא אמנם מסלול קצר של שלושה קילומטרים סה"כ, וגם איך שהוא הכינוי "מעגלי" למסלול טיול הופך אותו אוטומטית לקל בראש של חלקנו אבל ממש לא כך הדבר. אם תגיעו בעונה הנכונה לנחל חזורי, כלומר איפה שהוא בין סוף מרץ למאי תקבלו טיול שיאתגר אתכם ויכניס אתכם לאחד המקומות המיוחדים בארץ בעונת האביב (בניגוד לנחל סער שם ההליכה קלה וללא דרמות). במהלך החורף ולאחר גשמים חזקים ההליכה בנחל מסוכנת ולא מומלצת.

זרימת מים בנחל חזורי מסלול מעגלי
מי רוצה מקלחת?

פתיתי השלג שמכסים את החרמון במהלך החורף נמסים עם פריצתו של האביב. בניגוד להרים באירופה שם גולשים מי הפשרת השלגים בנהרות ונחלים על גבי הסלע הקשה, אצלנו בארץ הקודש מחלחלים מי השלגים אל תוך הר החרמון בחסות סלע הגיר הרך ובשלב מסויים הם פוגשים בסלע קשה שמחייב אותם לפרוץ החוצה בנביעות שחלקן עונתיות וחלקן לא. הבניאס למשל הוא אחד מהמעיינות השופעים שנהנה ממי השלגים כל השנה, בעוד עינות שיאון נובעים רק באופן עונתי. וככה גם בסיפור שלנו היום על נחל חזורי... הזרימה בו היא עונתית והעוצמה שלה וגם המשך תלוי מאוד בכמה החורף בירך את החרמון בשלגים וגשמים בסביבת ההר.

המים הפורצים מהאדמה מתנקזים לערוץ נחל חזורי הקטן וזורמים בו בשלל מפלונים ובריכות קטנות. זו גם הסיבה שההליכה בנחל יכולה לאתגר ולא מתאימה לכל אחד. זו הליכה שמצריכה מעט ריכוז בדילוג בין הסלעים החלקים, קפיצה מעל בריכות ושיווי משקל על אבנים שנטועות באמצע הזרימה כדי לחצות את הנחל. השביל לא מחייב הליכה במים ואפשר לסיים את המסלול בלי להרטב במיוחד, רק כמו שכתבתי... ריכוז ותשומת לב.

המסלול לדעתי מחייב נעלי הליכה סגורות ונוחות (שורש לא יתפוס פה לדעתי), רובו מוצל כך שיתאים גם ליום אביבי חם.

מבצר נמרוד בצפון הגולן במסלול מעגלי בנחל חזורי
מבצר נמרוד ופריחה עונתית יפה לפני הירידה לנחל

איך הולכים בנחל חזורי?

קודם כל ולשם השפה המשותפת הנה לינק למסלול ע"ג המפה.

המסלול מתחיל ומסתיים בחניון נבי חזורי ("נבי חזורי" בוויז) בסמוך לקבר השייח עותמאן חזורי, מקום קדוש לדרוזים. ניתן לעשות את המסלול בשני כיוונים וברוב המקומות שקראתי על המסלול ההמלצה היא להתחיל בירידה בנחל דבר שמחייב עליה תלולה מאוד בסיום המסלול. אני ברשותכם אמליץ לכם על הכיוון ההפוך שחוסך עליה תלולה בסוף ולדעתי גם פשוט יותר בהליכה במעלה הנחל במפלונים החלקים.

זרימה בנחל חזורי במסלול המעגלי
הסלעים חלקים... שימו לב

מהחניון יוצא שביל אדום שעוקף את אתר הקבורה של נבי חזורי ומוביל במגמה צפונה ואז מערבה. אחרי מספר דקות עוברים בסמוך לאתר ההנצחה לנופלי סיירת אגו"ז, מקום מיוחד לדעתי ששווה להתעכב בו מעט. מסביבנו פריחת אביב נהדרת שנמשכת יותר מאשר בשאר חלקי הארץ בגלל מזג האוויר הנוח יחסית בגובה. השביל הופך לצר ומולכם תוכלו לראות את מבצר נמרוד המרשים ואת נופי עמק החולה וואדי גובתה העמוק והדרמטי. השביל האדום יורד למעין אוכף ולאחר 1.3 ק"מ מהחניה נגיע לפיצול שבילים עם סימון כחול - נפנה ימינה. השביל הכחול יוריד אותנו בתלילות אל נחל חזורי (זה הקטע שבו נחסכת לכם עליה תלולה בסוף המסלול).

אם הגענו בעונה הנכונה, כבר מאמצע הירידה נשמע את זרימת המים בנחל שמתחתינו ואחרי מספר דקות נגיע אל ערוץ הנחל ולפיצול שבילים - אנחנו נפנה ימינה עם הסימון הכחול (הפניה שמאלה עם השחור היא למסלול נחל גובתה שמגיע עד הבניאס אבל חסום בשנים האחרונות עקב ענייני בטיחות).

מסלול מעגלי בנחל חזורי
נוף הערוץ הדרמטי בחזרה לרכב

אחרי הפניה ימינה עם הסימון הכחול מתחיל הכיף... מפלונים, בריכות שכשוך, קפיצות, טיפוסים וכל דבר שמוסיף לכיף בטיול. השביל עובר לפעמים לצד הנחל ומאפשר ללכת בצורה "נורמלית" ולהרגע קצת מהדילוגים. המים בנחל קרים מאוד מאוד מאוד, ועדיין מצאתי את עצמי באחת הבריכות לכמה שניות עד שאיבדתי תחושה ברגליים ונמלטתי החוצה. קטע ההליכה בנחל הוא בסה"כ סביב הקילומטר הליכה, אבל כמו שכבר כתבתי זה מסלול ממזרי והקילומטר הזה לא יעבור מהר. בשלב מסויים עולה השביל מהערוץ כשמאחורינו הנוף הדרמטי של הערוץ, מספר דקות הליכה וחזרנו לרכב.


אהבתם את הפוסט? יאללה להרשם לבלוג כדי לקבל את הפוסט הבא ישירות למייל, ובוא לעקוב אחרי גם באינסטוש... כיף שם!


24,902 צפיות12 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page