top of page

תודה על ההרשמה

  • תמונת הסופר/תAvihay Shaked

נחל בוסתן - מסלול קווי ליד עין הוד

מה שיפה בכרמל זה שגם כשאתה חושב שאתה מכיר את כל השבילים בו, תמיד צץ לו איזה מסלול או נתיב שזכור לך שהלכת בו פעם ואתה אומר לעצמך "ואללה... מזמן לא הייתי שם". טוב ככה זה לפחות אצלי בראש כשאני יושב בזמני החופשי מול מפה ובוהה בה כדי לנסות לגוון קצת בטיולים וללכת למקומות שלא הייתי בהם עדיין או שעבר זמן רב מאז הפעם האחרונה שטיילתי בהם.

נחל בוסתן הוא בדיוק מסלול כזה שישב לי במאחורה של הראש בסבלנות עד שבאחת השבתות נזקקתי באופן דחוף למסלול מוצל ולא קשה בכרמל. הנחל מתחיל את הדרך שלו למעשה באזור הר שוקף בכרמל (אחד האזורים היפים של הכרמל בחודשי האביב) ולאט לאט נכנס לתוך נתיב צר יחסית, עובר בסמוך לניר עציון ועין הוד ומתחבר בסופו של דבר לנחל אורן שהוא אחד הנחלים הראשיים במערב הכרמל.

נחל בוסתן מסלול קווי משפחתי בכרמל
הירידה לנחל בוסתן מניר עציון

אורך המסלול בנחל בוסתן בין 3.5 ל 4 ק"מ תלוי מאיפה מתחילים (תכף נעשה סדר לא לדאוג) והוא מסלול קווי שמצריך שני רכבים עם הקפצת רכב קצרה ממש לנקודת הסיום. המסלול כמעט כולו מוצל ונעים להליכה גם כשהדבר הצהוב והחם תלוי בשמיים והוא גם בד"כ לא עמוס במטיילים שזה יתרון משמעותי במיוחד בשבתות וחגים. אני לא חושב שאפשר להגיד שהמסלול מאתגר במיוחד אבל יש בו כמה קטעים של הליכה בין בולדרים גדולים שיכולה לאתגר ילדים קטנים אבל במידה הנכונה. חשוב לי גם לציין שאחרי הגשמים קטעים מהמסלול יכולים להיות חלקלקים אז קחו את זה בחשבון.

מי מכם שרוצה לטייל באופציה מעגלית ארוכה יותר של בְְערך 8 ק"מ יוכל לקרוא על כך בפוסט הנהדר בבלוג הטיולים "מסוף כרמלית" בלינק הזה. באופציה המעגלית חלק מהמסלול חשוף לשמש והוא מומלץ בעיקר בחודשי החורף והאביב מאחר שעובר גם בחלקים שבהם פריחה אביבית נהדרת.

נקודת הסיום של המסלול נמצאת בחניון פתחת נחל אורן, שזה החניון הגדול שרואים בתחילת העליה לכרמל אם הגעתם מאזור המרכז ליד איפה שהיה פעם כלא 6 (או במילים אחרות - "חניון נחל אורן" בוויז).

מסלול נחל בוסתן בכרמל
ארבעה כיווני צל בנחל בוסתן

למסלול שתי נקודות התחלה אפשריות:

הראשונה - מאתיים מטר אחרי הכניסה למושב ניר עציון בצד שמאל של הדרך נזהה חניון עפר קטן וממנו סימון שבילים שחור, אורך המסלול עד לסיום מנקודה זו הוא קצת פחות מ 3.5 ק"מ.

השניה - נמשיך עם הכביש עוד בערך קילומטר מניר עציון ואחרי הפניה ימינה לכיוון הכפר עין חוד, נמשיך ישר נזהה סימון שבילים כחול מצד שמאל (הינה לינק לנקודה על גבי המפה). אורך המסלול מנקודה זו הוא קצת פחות מארבעה קילומטרים.

את המסלול הלכתי בפעם האחרונה מהנקודה הראשונה ולכן זה גם יהיה ההסבר לאיך מטיילים והנה גם לינק למסלול על גבי מפה. מהחניה נרד עם השביל השחור שבהתחלה חשוף לשמש אבל מהר מאוד נכנס לצל מפנק של עצי אורן על המדרון. כבר במהלך הירידה נוכל לראות מולינו על השלוחה את נזקי השריפה הגדולה של שנת 2010. האש הגיעה ממש לפאתי ניר עציון ולבתים הקיצוניים של כפר האומנים עין הוד. במהלך השנים השתקם הטבע ובמקום עצי האורן שדי חנקו את הצמחיה על ההר, פורצים מדי שנה במהלך האביב שלל פרחים מבין גבעולי העשב הירוק וצובעים את מדרונות הכרמל בשלל צבעים. ועדיין, את שרידי העצים השרופים נוכל לראות לאורך כל הטיול בעיקר על המדרון שמימין לנו.

מסלול נחל בוסתן בכרמל
כמה בולדרים לא הרגו אף אחד

אחרי בערך 500 מטר הליכה, נגיע לפיצול עם שביל כחול בו נפנה שמאלה ובכך נכנס אל ערוץ נחל בוסתן. הערוץ המוצל והנעים כל ימות השנה מלא בעצי אלון ואלה ובעצי קטלב אדומי גזע אשר מלאים בפרי אדום וטעים בחודשים אוקטובר ונובמבר (אבל מומלץ לטעום רק אם אתם בטוחים שזה העץ הנכון).

מכאן ההליכה היא במגמת ירידה מתונה כשמדי פעם נגיע לקטע מבולדר או למדרגת סלע שנצטרך לעבור בזהירות אבל ללא יותר מדי מאמץ. לאחר בערך 2.5 ק"מ של הליכה בתוך הערוץ נגיע לפיצול שבילים עם שביל שחור. בפיצול נפנה ימינה ונגיע חיש מהר (ואני לא מאמין שהשתמשתי בביטוי הזה הרגע) לחניון שם מחכה לנו הרכב בנקודת הסיום.

למי שרוצה עוד קצת כרמל לווריד מומלץ לפנות שמאלה עם הסימון השחור ולצאת לסיבוב של כשני קילומטרים ברכס מערת אצבע מול הנוף היפה של הים ולצד פריחה נהדרת בחודשי החורף והאביב.


הגעתם עד לכאן? נהדר, אתם מוזמנים להרשם לבלוג בראש העמוד ולקבל פוסטים חדשים וניוזלטר מדי חודש ישירות למייל. אתם גם יותר ממוזמנים לעקוב אחרי באינסטגרם כדי לגלות עוד לא מעט המלצות לטיולים.

17,731 צפיות6 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page