top of page

תודה על ההרשמה

  • תמונת הסופר/תAvihay Shaked

טיול משפחות מעגלי במורדות הכרמל (יער עופר)

עודכן: 13 בינו׳ 2023

++קטעים מהמסלול יכולים להיות בוציים וחלקים אחרי גרמים חזקים - קחו זאת לתשומת לבכם++

איך נולד טיול? הכוונה לטיול כזה שלא היה קודם, שאין לו כותרת או שם. מן טיול כזה שצריך לחבר בו כמה שבילים ולרקום מהם מסלול חדש. לחבר אדום לירוק, לשביל ישראל ולחשוב איך אני מעגל את הריבוע וגם הופך אותו למעגלי. התשובה לשאלה הזו פשוטה - הוא נולד במפה.

אחד הדברים שאני הכי אוהב לעשות והוא אפילו די מרגיע אותי ומשכיח ממני את טרדות היום הוא פשוט לפתוח מפה, להתבונן בה ולחשוב איך אני יוצר לעצמי, למשפחה או לכם טיול חדש שלא היה קודם. והפוסט הזה מדבר בדיוק על טיול כזה. זה סוג הטיולים האהוב עלי, כי הבלעדיות עליו שייכת לי... אף אחד לא כתב עליו קודם וזו סוג של גאווה קטנה ששמורה לאוהבי טיולים אמיתיים.

מסלול מעגלי ביער עופר בכרמל
שביל טיפוסי ביער עופר היפה

טוב, חדל קשקשת ברשת בואו נדבר תכלס. הטיול שאספר לכם עליו הוא טיול מעגלי ומשפחתי ביער עופר אשר בשיפולים הדרומיים של הכרמל. אורך המסלול כארבעה קילומטרים והוא כולל כמה עליות וירידות שעלולות להיות חלקות במהלך החורף. האזור הזה של יער עופר לא זוכה לאותו פרסום לו זוכה הכרמל בחלקים המוכרים שלו כמו שוויצריה הקטנה לדוגמא. זה די חבל כי ביער עופר מסתתרים כמה שבילים נהדרים למשפחות או זוגות או סתם למי שרוצה לטייל ביער אורנים מוצל ומלא בפריחה נהדרת (חוץ מבקיץ הארור והיבש).

עוד דבר שנהדר במסלולי הטיול ביער עופר הוא שהפרשי הגבהים לא מאוד דרמטיים, כך שיוצא שאין יותר מדי עליות קשות או ירידות תלולות מדי, אמנם לא מדובר במישור מוחלט אבל תוואי ההליכה נוח יחסית לשאר השבילים בכרמל.

יער עופר ממוקם בצורה נוחה גם למטיילים שמגיעים מהמרכז, מרחק כמה דקות נסיעה מזכרון יעקב על כביש החוף הישן.

העונה המומלצת לביקור ביער עופר ובמסלול המעגלי שעליו מיד אספר לכם, היא החל מחודש נובמבר ועד לסוף האביב (מאי פחות או יותר). בתקופה הזו מתעורר היער והופך לצבעוני ומעלה ניחוחות של פרחים וטבע רענן. זה מתחיל בסוף נובמבר עם ראשוני הנרקיסים שממלאים את היער. עם ירידת הטמפרטורות מגיעות גם הרקפות והכלניות אל היער הירוק ויפה ובהמשך שאר פריחת האביב היפה והססגונית כולל פריחת צבעונים נהדרת במהלך חודש מרץ. כמובן שעם הגשמים תוכלו לגלות ביער פטריות מסוגים שונים, כשהמיוחדת מבין הפטריות נקראת "פטרת האצטרובל" וכשמה כן היא... צומחת ממש מתוך האצטרובלים שנושרים מעצי האורן אשר ביער (והיא רעילה).

פטרת האצטרובל במסלול מעגלי ביער עופר בכרמל
פטרת האצטרובל - תודו שזה מגניב

שכנעתי אתכם להגיע לטיול ביער עופר? אז יאללה, בואו נדבר תכלס... איך הולכים? (הנה לינק למסלול על גבי מפה למי שמעוניין) בהמשך אפרט על איך מאריכים את המסלול כך שיהיה בערך 7 וחצי ק"מ ומאתגר יותר.

הערה: חשוב לעקוב טוב אחרי ההוראות כי הן כוללות החלפה של כמה סימוני שבילים וחבל לטעות ולהאריך או לקצר את הטיול סתם.

כדי להגיע לנקודת ההתחלה שהיא גם נקודת הסיום של המסלול המעגלי נכוון את הוויז למרכז מירב לא רחוק ממושב כרם מהר"ל. ממש לפני הכניסה למתחם מרכז מירב, פניה שמאלה בכביש מסומן סימון ירוק אשר מתפתל ועולה על השלוחה שמעלינו. ממש בסוף העליה חניון כורכר מסודר בנקודה הזו שם נחנה את הרכב. החניון מתאים גם לפיקניקים לפני או אחרי הטיול.

פריחת נרקיסים ביער עופר בכרמל
נרקיסים ביער עופר, החל מסוף נובמבר אל תוך החורף

אם נסתכל מערבה (לכיוון הים) נבחין במגדל בולט - זהו מגדל ששייך לקק"ל ומשמש לתצפית בעת שריפה, אי אפשר לעלות עליו אבל הוא סימן הדרך הראשון שלנו. מהחניה נעלה על סימון שבילים שביל ישראל (משולב עם ירוק) ונלך הליכה קצרה אל המגדל. השביל עובר את המגדל מתלכד עם דרך עפר ומיד יורד ממנה שמאלה בין עצי האורן במורד לואדי (הירידה עלולה להיות חלקה אחרי הגשמים, שימו לב). בואדי אנחנו ממשיכים עם הסימון של שביל ישראל שמאלה חזק וימינה שוב במגמת עליה (כלומר חוצים את הואדי). אחרי עוד כמה דקות הליכה נגיע לנקודה נהדרת לארוחת בוקר ותצפית על חוף הכרמל, זהו קבר שייח עמיר ממנו נשקף נוף נהדר אל מורדות יער עופר ושדות מושבי חוף הכרמל. המקום הוא מקום קדוש אז מן הסתם יש לשמור עליו ולהשאיר שם נקי. אחרי שאכלנו והצטלמנו, נמשיך עם שביל ישראל צפונה ואז שוב במגמת ירידה לואדי נוסף. נחצה גם את הואדי הזה. מימין לנו נבחין במערת עטלפים ובהמשך שרידי התיישבות עתיקה ומספר שיחי סברס מלאים בפרי בסוף חודשי הקיץ ותחילת הסתיו.

קבר שייח עמיר ביער עופר
קבר שייח עמיר - תצפית מושלמת

ועכשיו ריכוז: כמאתיים מטרים אחרי העתיקות והסברסים, נפנה ימינה עם סימון שבילים שחור ונעזוב את שביל ישראל שממשיך צפונה לכיוון נחל מערות. השביל השחור במגמת עליה מתונה של בערך קילומטר על השלוחה. אחרי קילומטר נבחין באנדרטה לזכרו של רוכב אופניים שנפטר במהלך רכיבה בין שבילי היער. מיד אחרי האנדרטה, מפגש עם שביל בצבע אדום. במפגש נפנה ימינה עם השביל האדום שבעקרון מוביל אותנו עוד בערך קילומטר בין עצי היער עד לרכב. איפה שהוא בדרך נראה שילוט ל"שביל הבריחה" אשר הוסדר יחסית לאחרונה ומתאר את סיפור עלייתם ארצה של הילדים ניצולי השואה. לאורך השביל שלטי הסבר שונים ששווה להתעכב ולקרוא בהם את הסיפור המרגש. השביל האדום מתחבר עם שביל ישראל שעליו נמשיך עד שבשלב מסויים נבחין בחניון הפיקניקים ובמגדל התצפית של קק"ל וזה הסימן עבורינו שהטיול לקראת סיום.

והנה ההסבר למי שרוצה להאריך את המסלול: (לינק למפה עם האופציה הארוכה)

האופציה הזו מאתגרת טיפה יותר, אבל הופכת את הטיול למשמעותי ומגוון יותר.

למעשה, אחרי הירידה מהמגדל נמשיך עם שביל ישראל על קו הגובה של המדרון ולא נפנה ימינה עם הסימון השחור (שבו נפנה אם אנחנו באופציה הקצרה). בשלב מסויים השטח יהפוך לטרשי יותר וההליכה למעצבנת יותר (אני לא אוהב ללכת בשטח טרשי). כאן גם יהיה פחות צל אבל בחורף נוכל להנות מפריחה חביבה של כלניות. בערך 2.5 ק"מ אחרי המגדל נגיע לפיצול שבילים בואדי עם פניה ימינה לשביל כחול. נפנה לשביל הכחול ונעלה במתינות בואדי הרחב עד לחיבור ימינה עם סימון שבילים אדום. נפנה ימינה עם הסימון האדום שיקח אותנו את כל הדרך חזרה לרכב דרך מעמקי יער עופר המוצל והיפה. השביל בכמה מקומות יקח אתכם בעליות אבל בסה"כ לא יתכלל בכם יותר מדי.

נוף של ים והרים ביער עופר בכרמל
הנוף במסלול הארוך

לסיכום: המסלול המעגלי ביער עופר, הוא מסלול נהדר כמעט כולו מוצל ומלא בפריחה נהדרת החל מחודש נובמבר עד לסוף האביב. רמת הקושי שלו בינונית יש בו כמה עליות וירידות והאורך שלו בערך 4 ק"מ. אפשר גם להפוך אותו לארוך ומאתגר יותר ואז להרוויח פעמיים. אני מאוד אוהב את המסלול הזה, רק חשוב כמו שהזכרתי לעקוב טוב אחר ההוראות כדי לא להתברבר (מומלץ להצטייד באפליקציית ניווט או בתיאור של המסלול). ואם הגעתם עד לכאן, אתם מוזמנים גם לעקוב אחרי באינסטגרם וגם להרשם לניוזלטר כדי לקבל את המסלול הבא ישירות למייל שלכם.


19,527 צפיות9 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page