top of page

תודה על ההרשמה

  • תמונת הסופר/תAvihay Shaked

העמק הוא חלום- נחל הקיבוצים עם ילדים

עודכן: 16 באפר׳

באופן לא ברור ואפילו קצת מוזר, מתי שהוא במהלך הילדות שלי הפך חג השבועות מחג הקציר והביכורים לחג המים. האמת שקראתי כמה הסברים בנושא, אבל תמיד אני שוכח אותם ובתכלס זה בכלל לא משנה.

העובדה היא שכחלק מההתבגרות בשכונה הפסקנו מתי שהוא לחגוג את חג השבועות בערימות חציר ושיבולים והתחלנו לציין אותו במלחמות מים שכונתיות בהן לא בחלנו באמצעים. אלו היו שנות ה-80, ורובי המים האימתניים שפועלים על לחץ אוויר עוד לא היו בנמצא. במקומם עשינו שימוש בבקבוקי פלסטיק ליטר וחצי של קריסטל כשאת הפקק נהגנו לחורר בעזרת מסמר. את הבקבוקים היינו ממלאים במים ולפעמים בתערובות אחרות שלא פה המקום להרחיב עליהן. כמובן שגם מקומן של שקיות המים לא היה נפקד באותן מלחמות חסרות רחמים.

נחל הקיבוצים טיול מים עם ילדים
נחל הקיבוצים - שלווה על פני המים

ואחרי שכתבתי כזה פתיח שמחבר בין החג החקלאי הכמעט יחיד שלנו, למלחמות מים לא נותר לי אלא לספר לכם על טיול שגם הוא מחבר בין חקלאות למים. כן אני יודע, זה חיבור קצת נדוש ומאולץ אבל זה מה יש.

נחל הקיבוצים זורם לו בנחת בעמק בית שאן שבשנים האחרונות קיבל גם את השם הטרנדי יותר - עמק המעיינות על שום המעיינות הרבים שנובעים בו. הנחל זורם בסמוך לקיבוץ ניר דוד, ממש לא רחוק מהסחנה ומפארק המעיינות שקצת התמסחר בשנים האחרונות אבל מה לעשות, עדיין יפה לבקר בו (וכתבתי על המעיינות שבו באופן די מפורט בפוסט הזה)

נחל הקיבוצים טיול מים עם ילדים
נחל הקיבוצים - הצעת הגשה

היתרון הגדול של הנחל ובכלל של המעיינות באזור הוא טמפרטורה קבועה של 24 מעלות לאורך כל השנה. המים בנחל צלולים ונקיים, והזרימה בו אינה חזקה בניגוד למי נחלי הצפון הקפואים והשוצפים.

הטיול בנחל הקיבוצים הוא טיול מים קלאסי - כזה שמצריך הליכה ולפעמים שחיה לאורך כל המסלול. בחלק מהמקומות מי הנחל הקיבוצים עמוקים מאוד ומצריכים שחיה גם מאדם מבוגר ולכן הוא מומלץ לילדים שיודעים לשחות ברמה מספקת או למשפחות שמצויידות באביזרי ציפה כפי שניתן להתרשם באחת התמונות בפוסט. אם עמדתם בקריטריון הזה אז אין ספק שנחל הקיבוצים הוא אחלה טיול עם ילדים.

כדי להגיע לתחילת המסלול נכוון את הוויז לחניון נחל הקיבוצים הצמוד לקיבוץ ניר דוד מדרום. הדרך אל החניון עוברת בנוף ישראלי מעורר זכרונות. שדות מצהיבים בחום השמש לצד קיבוצים ונקודות יישוב קטנות. ממערב לכם הר הגלבוע המרשים שבעונה הזו איבד את הירוק הבוהק שמאפיין אותו כל כך בחורף. ניתן ממש לדמיין את ההיא עם הפריזורה מהגבעטרון לבושה שמלה לבנה קוצרת חיטה בשדה... (או שזה החום שמשפיע).

לאחר שנחנה את הרכב בחניון, נצעד בשביל כורכר רחב ונוח להליכה לכיוון כללי מערב במקביל לנחל כקילומטר עד שנגיע לעץ אקליפטוס גדול ובו ירידה אל מי הנחל - לידו שלט "תחילת מסלול רטוב". שימו לב שיש כמה נקודות כניסה למים אבל זו הנקודה הרחוקה ביותר שתעשה לכם את הטיול הכי ארוך והכי חוויתי שאפשר. במהלך ההליכה נפגוש במשפחות ששכרו רכב חשמלי בפארק עמק המעיינות אבל לדעתי מפסידים את כל הכיף...

נחל הקיבוצים טיול מים עם ילדים
זה שנהנה וזה שדורכים עליו

נקודת התחלה נוספת לטיול היא בעין מגדל, שהוא למעשה תחילת נחל הקיבוצים ונמצא די צמוד למרכז המבקרים של קיבוץ ניר דוד. המעיין הוא אחד הצלולים בעמק וללא ספק יפה במיוחד. לצערי היופי שלו מושך מספר רב של מטיילים שלא כולם יודעים לשמור על הנקיון ולכן בבקשה מכם שימרו על הנקיון במקום וקחו את הזבל שלכם אתכם.

אז אם אני מסכם רגע את האופציות לטיול בנחל: ראשונה - רכב בבריכת הקיבוצים, הליכה עד לתחילת המסלול הרטוב או עד לעין מגדל (כעשר דקות הליכה) וחזרה במים. שניה - שני רכבים, אחד בסמוך למרכז המבקרים של ניר דוד והשני בבריכת הקיבוצים והליכה מרכב אחד לשני במים. אני אישית מעדיף את האופציה הראשונה כי ההליכה לא ארוכה כל כך אפילו כשחם. לעצלנים, ניתן להכנס למים לאורך השביל במספר נקודות אך דעו כי ככל שתתרחקו מהחניון כך תהיו בודדים יותר במים.

מהרגע שנכנסים למים רצוי וכדאי לקחת את הזמן ולהנות מהקרירות כשבחוץ הטמפרטורות גבוהות בצורה מוגזמת בעיקר בקיץ. אטרקציה אהובה במיוחד באחד הקטעים של הנחל היא מעבר בצינורות מעבירי מים מתחת לאחד הכבישים שחוצים את הנחל. הילדים יאהבו את המגלשות המאולתרות. בשנתיים האחרונות שופצו המגלשות ואת הבטון הנוקשה שכולנו מכירים מהילדות החליפו בצינורות פלסטיק ידידותיים יותר לישבן.

בתום המסלול נגיע חזרה לבריכה שם חנינו את הרכב. בצד הבריכה חורשה מוצלת ושולחנות פיקניק, וגם תעלות חביבות ושאר שעשועי מים.

לאחר שנאכל ונהנה, נשאיר את המקום נקי ונחזור מן העמק חזרה אל העיר.

אגב, אם הגעתם עד לפה, אז שווה שתכנסו לפוסט קודם שלי ובו טיפים מועילים לטיול מים. ואתם גם מוזמנים לעקוב אחרי באינסטגרם ולגלות לאן אני עוד מטייל.

נחל הקיבוצים טיול מים עם ילדים
שוטי שוטי וכו...
 

אני רק שאלה:

המים עמוקים? כן, מאוד... מי שלא יודע לשחות שלא יכנס, רצוי להשאיר חפצים יקרי ערך ברכב או באריזה אטומה למים.

יש צל? לאורך הנחל אין צל חשוב להצטייד בכובעים ואמצעי הגנה מהשמש ובמים לשתיה גם במסלול עצמו.

ודגים? יש, בחלק מהמקומות תרגישו אותם בכפות הרגליים שלכם.

ומה עוד? רק תשאירו נקי אחריכם.

אתם גם מוזמנים להרשם לניוזלטר בראש העמוד ולקבל את הפוסט הבא ישירות למייל

3,481 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page