top of page

תודה על ההרשמה

  • תמונת הסופר/תAvihay Shaked

נחל כפירה - מסלול משפחתי קלאסי בהרי ירושלים

החורף והאביב בהרי ירושלים הם עונה מדהימה לטיולים. ההרים הנישאים ויערות האורנים הגדולים ביחס ליערות במדינה, רק מזמינים לטיול. תוסיפו לכך פריחה מהממת של נרקיסים ורקפות בחורף ופריחת אביב נהדרת שכוללת המון שקדיות ותקבלו אזור מופלא לטיולים.

כשנסענו לאזור הרי ירושלים הסברתי לילדים שאולי הנוף דומה לכרמל שלנו אבל הוא לא באמת דומה. ההרים יותר גבוהים ולכן הפרשי הגובה משמעותיים יותר. בנוסף כמעט לאן שלא תסתכלו תקבלו שרידי ישוב עתיק שלא שרד את הזמן או את המלחמות. זה יכול להיות קבר שייח או מבצר צלבני על ראש גבעה. מבנה עתיק מעל מעיין או מערות מסתור שמישהו פעם בנה... וגם כמובן סיפורי הגבורה של מלחמת השחרור צצים ועולים כמעט מכל נקודת תצפית או נוף.

פריחת נרקיסים בנחל כפירה בהרי ירושלים
נרקיסים ונוף נחל כפירה

ואחרי שאמרתי את כל זה, אני כמעט נבוך לספר שבקושי יוצא לי לטייל באזור הנהדר הזה של הרי ירושלים.

תקופת הקורונה ייצרה לי את ההזדמנות להגיע עם המשפחה וחברים לצימר במושב שורש. כשחיפשתי מסלול נוח ולא קשה מדי לשתי המשפחות מצאתי שרבים מהמסלולים היפים באזור כוללים עליות קשות או הקפצות רכב ארוכות - הטופוגרפיה מנצחת פה הכל.

ואז מצאתי את נחל כפירה.

נחל כפירה הוא הנחל הצפוני ביותר באזור הזה שנקרא "הרי ירושלים" ומצפון לו כבר גדר ההפרדה שמפרידה ביננו לבינם וחותכת את הנוף במלאכותיות מאוסה אך מחייבת לצערי. כשבדקתי במפה וקראתי על המסלול ראיתי שהמסלול בנחל כפירה הוא בהחלט מסלול נוח למשפחה. אין בו עליות תלולות מדי, הקפצת הרכב קצרה ולא משמעותית ועדיין אפשר לקבל בו נופים מרשימים, פריחה ואפילו מעיין יפה.

חשוב לי רק לציין חסרון מסויים במסלול - העדר צל. המסלול לא מוצל לכל אורכו והוא לא עובר בתוך אותם יערות יפים המאפיינים את האזור. היער הקרוב אליו - יער החמישה והר הרוח נמצא מעבר לרכס (ויש בו אחלה דרך נוף והמון פינות לפיקניקים).

אז איך מטיילים בנחל כפירה? קודם כל שתדעו שיש שתי אופציות לעשות את זה. האופציה הראשונה (שעליה אפרט) כוללת הקפצת רכב ואורכה כמעט 4.5 קילומטרים - לינק למסלול ע"ג מפה האופציה השניה (שאזכיר אותה בסוף) קצרה יותר (כשניים וחצי קילומטרים) והיא מתאימה לרכב אחד - הלוך חזור.

נקודת ההתחלה של המסלול היא בסמוך לשער האחורי של הישוב הקהילתי נטף, כוונו את וויז לנטף ופשוט נווטו לנקודה הזו בישוב בקצה רחוב דרך המעיין (או שתשאלו... איפה הירידה לנחל, האנשים שם נחמדים מאוד).

נוף בנחל כפירה בהרי ירושלים
ערוץ נחל כפירה - ההליכה בתוואי חלוקי הנחל

נקודת הסיום של המסלול היא בחניון "יער הזכרון ליהדות פולין" (ככה גם בוויז).

אחרי שנסיים עם הקפצות הרכבים נרד מהשער האחורי של נטף על סמ"ש כחול בשביל רחב בירידה מתונה. זה המקום לציין שהאזור נפגע קשות משריפה רצינית לפני מספר שנים וחלקים ממנו עדיין בתהליכי שיקום.

לאחר הליכה של כמעט קילומטר במורד נגיע לפיצול עם שביל אדום כאן נפנה ימינה כלומר מזרחה ובמעלה הנחל. מכאן צפויה לנו הליכה של כשני קילומטרים בערוץ. ההליכה נוחה יחסית ובחלקים ממנה היא על תוואי חלוקי נחל. בחודשי החורף מתמלאות גדות הערוץ (בעיקר הדרומית) בנרקיסים ובכרכומים וסתווניות. דבר מעניין שכדאי לשים אליו לב הוא כיצד הגדה הצפונית, זו החשופה לשמש קירחת כמעט לחלוטין מצמחיה, בעוד זו הדרומית שמוסתרת מהשמש מלאה בצמחיה ירוקה ופריחה. בחלק מהקטע בצידי הנחל מצוקוני סלע שלא מחייבים לעבור דרכם אבל בהחלט יהוו אתגר ומשחק לצעירים בגופם ובנפשם שאוהבים לטפס על דברים.

אחרי שני קילומטרים של הליכה נפגוש את השביל הירוק ונמשיך איתו בערך עוד 200 מטר מזרחה. על הגדה הצפונית נבחין במבנה קבר שייח וממש ממול נגלה את עין כפירה.

עין  כפירה מעיין בנחל כפירה בהרי ירושלים
עין כפירה - חבוי תחת עץ התאנה העצום

עין כפירה הוא בריכה שאוגמת את מי הנביעה שיש במקום בבריכה לא גדולה מדי. אם הגעתם ואתם לבד ואין רעש של אנשים מסביב, נסו להקשיב לקול המים המטפטפים מתוך ההר. כל העסק היפה הזה נמצא תחת עץ תאנה עצום וענקי שלא יצא לי לראות הרבה כמוהו. אזור המעיין הוא מקום מושלם לעצירה לפק"ל קפה והפסקה לפני העליה שמצפה לנו לנקודת הסיום.

מהמעיין נחזור על עקבותינו על השביל הירוק ונעלה איתו בעליה מתונה ולא קשה שאורכה קצת יותר מקילומטר אל הרכב שמחכה לנו בנקודת הסיום. הנוף מהעליה מרהיב ויפה והיא מפוצצת בנרקיסים אם הגעתם בחודש המתאים (סוף נובמבר ותחילת דצמבר).

לגבי האופציה הקצרה שלא מצריכה הקפצת רכב... מדובר למעשה בהלוך חזור על השביל הירוק מחניון האנדרטה לזכר יהדות פולין (נקודת הסיום של המסלול המלא) למעיין וחזרה.

לפני סיום כמה טיפים קטנים: העונה המומלצת לטיול בנחל כפירה היא החל מהסתיו ועד סוף האביב. לגבי המעיין שמעתי שנחמד להכנס אליו בקיץ, כשהגענו אליו בסוף נובמבר המים לא היו מזמינים במיוחד.

אם בא לכם פיקניק אחרי הטיול, כנסו לדרך נוף הר הרוח שנמצאת ממש מעבר לכביש בנקודת הסיום של הטיול. לאורך דרך הנוף שלל חניוני פיקניק מצויינים.

וכמובן, אם הגעתם עד לכאן כנראה שאתם עשויים מהחומר שרוצה לעקוב אחרי באינסטגרם וגם להרשם בראש העמוד לניוזלטר כדי לקבל את כל הפוסטים שלי ישירות למייל.


9,500 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page