top of page

תודה על ההרשמה

  • תמונת הסופר/תAvihay Shaked

מעין ירקעם לתצפית מעלה פלמ"ח - טיול מים ונופים בנגב

עודכן: 19 בדצמ׳ 2020

+++אזהרה: אין להגיע למסלול כאשר קיימת התרעת שטפונות באזור+++

אין הרבה אנשים שיתווכחו עם הטענה ששילוב של מים ומדבר הוא שילוב קסום ומיוחד. יש מגוון צורות להופעת מים במדבר בישראל. אלו יכולים להיות גבי מים עמוקים שמתמלאים לאחר השטפונות (כמו בנחל ברק לדוגמא). אלו יכולים להיות נחלים גועשים אחרי שהשמיים מורידים עליהם כמויות גשם גדולות בזמן קצר יחסית. ואלו יכולים להיות גם מעיינות הבוקעים מן הקרקע החמה והיבשה ומייצרים חיים לסביבה (כמו בנחל ערוגות לדוגמא).

כל אחד יתחבר לשילוב אחר של מים ומדבר, ואני מתחבר מאוד למעיינות המדבריים. בכלל מעיין בעיני הוא דבר קסום ומיוחד. המים מחלחלים להם בנחת בין שכבות הסלע במעמקי האדמה וכאשר הם נתקלים בשכבת סלע קשה, הם לא נכנעים ומחפשים דרך חדשה לזרום בה. או אז... פורצים המים מן האדמה צלולים וקרירים.

עין ירקעם הוא מעיין עונתי שנמצא ממש בסמוך למכתש הגדול, בערוץ נחל חתירה. סתם שתדעו, שלכל מכתש בארץ יש רק נחל אחד שמנקז אותו אל מחוץ לחומות המכתש. נחל חתירה הוא הנחל המנקז את המכתש הגדול ועל בסיסו נובע עין ירקעם.

עין ירקעם מעיין ליד המכתש הגדול בנגב
בתחילת המסלול - הערוץ כחריץ באדמה

בדרך כלל מדובר במעיין עונתי שבוקע בעיקר בחורף ובאביב ומסתמך על כמויות הגשם שירדו במהלך החורף באזור. בסמוך למעיין ישנה גם בריכה גדולה אליה זורמים מי המעיין אך עיקר המים בה כשהיא מלאה הם מי שטפונות ששצפו בערוץ נחל חתירה והתצטברו בבריכה.

כדאי מאוד לבקר בעין ירקעם בחודשי האביב אפריל ומאי, אז המים בבריכה נקיים וטריים והמעיין עדיין בוקע בצורה יפה ונעימה. המסלול המוביל אל הבריכה והמעיין קל וקצר (כקילומטר הלוך חזור) אך אינו מוצל, ויתאים כמעט לכולם. אם תגיעו ממש מוקדם בבוקר אל המעיין אז ממש כמו בשיר אולי תזכו לראות גדי קטן. יותר נכון יעלים החיים באזור ונהנים ממי הבריכה והמעיים. אם פגשתם בהם, זכיתם. אבל בבקשה אל תאכילו, תרדפו, תציקו או כל פעולה אחרת שאתם לא הייתם מקבלים בברכה מאדם זר שהיה נכנס פתאום לבית שלכם.

אלו מכם שמחפשים גם תצפית מהממת על נוף מטריף של המדבר ימצאו את מבוקשם במרחק הליכה לא ארוך מהמעיין.

יעלים בעין ירקעם מעיין במכתש הגדול בנגב
הגעתם מוקדם? יש סיכוי לפגוש ביעלים

איך הולכים? (לינק למסלול על מפה)

כדי להגיע לנקודת ההתחלה של המסלול נכוון את הוויז ל"עין ירקעם", ונחנה בחניון המסודר והמשולט. רצוי מאוד לא להשאיר חפצים יקרי ערך ברכב, רק ליתר בטחון.

מהחניון נזהה סימון שבילים ירוק/שביל ישראל ונצעד עליו. מהר מאוד נזהה את קירות ערוץ הנחל הולכים ונהיים צרים יותר כשאנחנו מעליהם ויכולים לזהות את הערוץ כחריץ בתוך האדמה.

אחרי בערך 400 מטר הליכה, נראה את המעיין משמאלנו. אם הגענו באביב הנביעה אמורה להיות בשיאה ונוכל לרדת ולהנות ממי המעיין.

בריכת מים בעין ירקעים בנגב ליד המכתש הגדול
הבריכה המופלאה בימים טובים

אבל חכו, זה לא הכל...

המשיכו על השביל הירוק עוד בערך 300 מטר עד לפיצול עם סימון שבילים שחור. נפנה ימינה עם הסימון שיוריד אותנו אל ערוץ הנחל.

אם נפנה ימינה בערוץ נגיע אחרי מספר דקות הליכה לבריכה הנהדרת של עין ירקעם. הבריכה מלאה אחרי שטפונות וכדאי לברר לפני שמגיעים וחלקים ממנה עמוקים מאוד.

אם אתם רוצים גם להנות מנוף מדהים ופינה נהדרת לפק"ל קפה, חכו עם הבריכה לסוף הטיול. פנו שמאלה עם הסימון הירוק והמשיכו איתו בערך עוד קילומטר הליכה. השביל עולה בשלב מסויים אל מעל ערוץ הנחל בקטע צר על קצה המדרון. מהר מאוד תגיעו לתצפית מרהיבה על המשך הערוץ המצוקי - זוהי תצפית מעלה פלמ"ח.

נוף מדברי מתצפית מעלה פלמ"ח בנגב
הנוף מתצפית מעלה פלמ"ח

שם המקום בעקבות אחד מצוותי הפלמ"ח שסיירו באזור בתקופת הבריטים במטרה למצוא דרכי גישה נוחות לאילת לקראת הקמת המדינה שבדרך. מהתצפית חוזרים באותה דרך וכמובן שאפשר לעבור גם בבריכה בדרך לרכב שמחכה בחניה.

אני רק שאלה:

מתי לבוא? כמו שכתבתי, כדאי להגיע בחודשי האביב כדי למקסם את הסיכויים לפגוש במים.

מה אורך המסלול? עד למעיין בערך קילומטר הלוך חזור. עם הליכה לתצפית זה בערך ארבעה קילומטר הלוך חזור סה"כ.

המסלול קשה? בכלל לא, אבל בימים חמים כדי להצטייד במספיק מים וכובעים... זה מדבר בכל זאת.

אפשר לישון במקום? לא. מדובר בשמורת טבע, אבל ממש לא רחוק יש את חניון לילה עין ירקעם שבו אפשר לשון בשטח.

עוד משהו? כן, באזור גם מסלול נהדר אל דופן המכתש הגדול - הסנפיר הקטן.


אהבתם את הפוסט? יאללה אתם מוזמנים לעקוב אחרי גם באינסטגרם, ולהרשם עם המייל שלכם כדי לקבל את הטיול הבא ישירות למייל שלכם.


5,677 צפיות3 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page