top of page

תודה על ההרשמה

  • תמונת הסופר/תAvihay Shaked

נחל כלח - מסלול בלב הכרמל הירוק

עודכן: 7 ביולי 2022


מומלץ לא לטייל בנחל בסמוך לגשמים חזקים מחשש להחלקות ונפילות - לתשומת לבכם!

איך שהוא באופן שלא ממש ברור לי, יצא ככה שנחל כלח הנהדר לא זוכה לתשומת הלב הראויה לו. משום מה, דווקא נחל אלון ושמורת שוויצריה הקטנה זוכים לבכורה ולהמוני מטיילים בעוד נחל כלח נשאר ריק יחסית ממטיילים גם בימי העומס של החגים.

נחל כלח בכרמל
נחל כלח - כמו באגדות

אין שום סיבה שכך יהיה שכן נחל כלח מציע למטייל בו את כל מה שהכרמל יודע להציע - מסלול מוצל וטחוב לימי האביב, פריחה עונתית נהדרת ומפתיעה ונוף מרהיב של ים והר שאפשר לקבל רק בכרמל. אבל גולת הכותרת של המסלול בנחל כלח היא כמובן פריחת השושן הצחור בחודש מאי, עוד נגיע אליו בהמשך הפוסט.

המסלול בנחל כלח הוא מסלול ברמת קושי בינונית ומתנהל בירידה ברובו. לאורך המסלול בערוץ הנחל מספר קירות סלע שיש לעבור אותם בזהירות במיוחד עם ילדים קטנים. אורך המסלול כשלושה וחצי קילומטרים והוא אינו מעגלי.

כתבתי בפוסט הזה שתי אופציות שונות להליכה בנחל כלח עליון אופציה קווית שמצריכה שני רכבים ואופציה מעגלית שמצריכה רכב אחד בלבד ולא מצריכה הקפצת רכבים. האופציה המעגלית כוללת גם חלקים משוויצריה הקטנה ואחת מנקודות התצפית היפות הכרמל.

מסלול קווי:

כדי לעשות את הדברים פשוטים יותר, הכנתי לכם לינק למסלול כדי שתבינו בדיוק על מה אני מדבר בפוסט, אורך המסלול הוא כ3.6 ק"מ.

נקודת ההתחלה של המסלול בחניון "יד לבנים" ממש ליד צומת דמון שעל הכרמל.

נקודת הסיום של המסלול בחניון פיקניקים קטן סמוך לחוות הסוסים של בית אורן. החניון שנקרא "חניון הפיתולים" מוכר גם לוויז והדרך אליו עבירה לכל רכב. לאחר שנסיים את הלוגיסטיקה של הקפצת הרכבים נחפש בחניון יד לבנים השילוט לנחל כלח ואת סימון השבילים הכחול.

נחל כלח בכרמל
הנחל עוטף אתכם בירוק

תחילה ההליכה בשיא הגובה כשמימין נוף המדרון המעברי של הכרמל, אשר מחורץ בערוצי נחלים. הקטע הזה מלא בפריחה כרמלית שמשתנה לפי העונות. אבל אל תתרגלו כי הנוף סביבכם ישתנה מהר מאוד, ולאחר כמאתיים מטרים תמצאו את עצמכם בתוך הערוץ המוצל והטחוב מוקפים בעצי אלון ואלה. אם תגיעו אל הנחל בימי החורף תוכלו ודאי למצוא שלל פטריות מסוגים שונים בין העצים.

במהלך ההליכה בערוץ תאלצו לעבור מדי פעם מדרגות סלע שאחרי הגשם עשויות להיות גם חלקות. מגיל מסויים הן הופכות לאטרקציה עבור הילדים, אבל עדיין כדאי להשגיח בעיקר על הקטנים שרק חושבים שהם יכולים אבל עדיין לא ממש.

לאחר כשני קילומטרים הליכה בערוץ הנחל, ניתקל בחומת אבן בנויה אשר חוסמת הערוץ. זהו גשר שנבנה על ידי הבריטים כחלק מתכנית מצדה לביצור הכרמל מחשש לפלישת הגרמנים במלחמת העולם השניה. קשה להאמין אבל פעם נסעו רכבים על הגשר המוזר הזה באמצע no whare. בצד שמאל של הגשר נבחין בדרגיות שיסייעו לנו לעלות מן הערוץ אל השביל שמחבר בין בית אורן לשויצריה הקטנה.

נוף בשוויצריה הקטנה בכרמל
הנוף המרהיב של הים וההר הירוק

השביל מסומן בצבע אדום אם נפנה ימינה יקח אותנו השביל אל שויצריה הקטנה (למסלול שכתבתי עליו כאן), אבל אנחנו נפנה שמאלה לכיוון בית אורן. מכאן נפרד מהאווירה הטחובה של נחל כלח, השביל יתרחב ויהפוך לנוח יותר. לפנינו עליה מתונה ולא קשה של כמה מאות מטרים. במהלך העליה מצד ימין יפרס בפנינו אחד מהנופים היפים של הארץ שלנו. הים התיכון יבצבץ לו בינות לערוץ הנחל וההר הירוק תמיד, שילוב מנצח!

שושן צחור בנחל כלח בכרמל
השושן הצחור - המלך של הכרמל

אם נגיע אל השביל הזה במהלך חודש מאי, נוכל לפגוש גם בפלא אחר - פריחת השושן הצחור. השושן הצחור אחד מהיפים שבפרחי ארצנו, פורח רק לזמן קצר מאוד באזור שויצריה הקטנה בכרמל ובמספר נקודות מעל נחל כזיב. מדובר בפרח מרשים וגדול, לבן ומלכותי בעל ריח משכר. מאפיינים אלו הכניסו את הפרח לסכנת הכחדה בארץ וזו גם הסיבה שמספר מקבצי הפריחה לאורך השביל מוקפים בגדר ע"מ למנוע רמיסה או חס ושלום עקירה של הפרח. הפרח פורח בסמוך לשביל בצידיו הימניים על המצוק ומשמאל על המדרון, הפריחה היא במקבצים קטנים וצריך קצת להתאמץ כדי למצוא אותו.

לאחר שנסיים את העליה, נקפיד להמשיך עם הסימון האדום לכיוון בית אורן, ולאחר הליכה של קילומטר בדרך שאינה מוצלת נגיע אל נקודת הסיום של המסלול בחניון הפיתולים.

המסלול המעגלי:

אורך המסלול המעגלי קצת יותר מ4.5 ק"מ ברמת קושי בינונית והחלק הראשון שלו עובר בשבילים לא מסומנים ובסינגלים. התוואי ברור אבל רצוי להשתמש באפליקציית ניווט או במפה כדי לא לטעות בדרך - הינה לינק למסלול על גבי מפה.

נקודת ההתחלה והסיום של המסלול היא בחניון יד לבנים בכרמל בדיוק כמו באופציה הקווית. מהצד הצפוני של החניון (ימין כשאתם עם הפנים אליו) יוצא שביל לא מסומן "סינגל" שמשמש בעיקר רוכבי אופנים. נצא עם השביל הזה כשאנחנו במגמה כללית צפונה. השביל הולך פחות או יותר על קו הגובה כשמשמאל לכם נוף נהדר של מורדות הכרמל המערביים והים.

מצפור הצוק בשוויצריה הקטנה
הנוף המרהיב ממצפור הצוק

אחרי בערך קילומטר השביל שובר שמאלה חזק ומתחיל לרדת על השלוחה ומהר מאוד תמצאו את עצמכם בחניון פיקניקים קטן - חניון הצוק. החניון כבר שייך לפארק שוויצריה הקטנה שמשמש בעיקר לפיקניקים. נעבור את החניון הקטן ונעלה על סימון שבילים כחול. נמשיך עם הכחול עד לפיצול ימינה כששמאלה נזהה סימון "שקוף" (כלומר שני פסים לבנים על הסלע). נמשיך מרחק קצר עם הסימון השקוף עד שנגיע למצפור הצוק. זו אחת התצפיות היפות בכרמל כשמולכם הים ומתחתיכם נחל כלח (שתכף נגיע אליו), פארק שוויצריה הקטנה ונחל גלים. עם קצת מזל תוכלו להבחין בנשרים הדואים בשמיים עדות לפעילות החזרתם לטבע ע"י רשות הטבע והגנים ולאור נקודת האכלה שנמצאת באזור ומושכת אותם לכאן.

אחרי שנשמנו אוויר נקי בתצפית נחזור באותה דרך עם הסימון האפור ונפנה שמאלה עם הסימון הכחול מספר דקות עד לחניה המרכזית של פארק שוויצריה הקטנה. נפנה שמאלה בסימון ירוק אל תוך ערוצון מוצל שמלא במפלונים קטנים ועצי קטלב ודפנה. תוך כדי הליכה נוכל לפנות שמאלה בשביל שקוף נוסף אל הצניר המפורסם של הכרמל. עוד נקודת תצפית מופלאה ומיוחדת מתוך מעין חצי צינור שנוצר בעקבות תהליכים גאולוגיים שונים שעד היום לא ברורים לגמרי. נצא מהערוץ נפנה שמאלה בסימון האדום וכשנגיע לגשר אבן שוב שמאלה הפעם עם סימון כחול אל תוך ערוץ נחל כלח. את הגשר בנו הבריטיים כחלק מתכנית הביצורים שלהם בכרמל כהכנה לקראת פלישה נאצית אפשרית במלחה"ע ה-2.

בכל מקרה, עם הסימון הכחול נעלה בנחל כלח המוצל והמרשים שכבר פיארתי ותיארתי אותו בתחילת הפוסט, עד שנגיע עם הסימון חזרה לחניה.

 

אני רק שאלה:

אז המסלול קשה? רמת הקושי היא בינונית בעיקר עם ילדים קטנים.

מתי הכי טוב להגיע? חודשי האביב מושלמים לטיול בנחל כלח, בחודש מאי סיכוי טוב למצוא את השושן הצחור.

מתי לא לבוא? מומלץ לא להגיע מיד אחרי הגשם מחשש להחלקה בערוץ.

עוד משהו? אפשר לעשות גם גרסה מקוצרת של המסלול שכוללת את השושן הצחור והתצפית לנוף, פשוט הלוך חזור מנקודת הסיום של המסלול.


אם אהבתם את הפוסט, אתם מוזמנים להרשם בראש העמוד ולקבל את הפוסט הבא ישירות למייל. אני גם אשמח ממש אם תעקבו אחרי גם באינסטגרם בלינק הזה.



29,325 צפיות7 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page