top of page

תודה על ההרשמה

  • תמונת הסופר/תAvihay Shaked

הזויתן התחתון - בין בריכות למצוקי בזלת

נחל הזויתן ברמת הגולן שמתחיל את דרכו בנביעות אי שם במרחב שבין ציר הנפט לתל היוסיפון ונשפך אל נחל משושים ובהמשך אל הכנרת הוא אחד המיוחדים בגולן ומאפשר לטייל לאורכו במספר ווריאציות. שלושת המסלולים המסומנים לאורך הנחל הם - הזויתן העליון, הנקיק השחור (שמומלץ מאוד מאוד לחובבי אקסטרים וסנפלינג) והזויתן התחתון שעליו מיד תקראו. כלל המסלולים נמצאים בתוך שמורת יהודיה-זויתן של רשות הטבע והגנים ולדעתי כולם וכל אחד בנפרד הם קלאסיקה ישראלית וטיול חובה לחובבי טבע פראי כמו שאפשר למצוא רק ברמת הגולן. טיול נוסף ואהוב עלי מאוד שאפשר לעשות בשמורת היהודיה הוא כמובן הטיול הרטוב בנחל יהודיה שהוא קצר יותר מהזויתן התחתון ושעליו אפשר לקרוא כאן.

בריכת מים ומפל בנחל הזויתן התחתון ברמת הגולן
אחת הבריכות בזויתן התחתון

ולענייננו, המסלול בנחל הזויתן התחתון הוא מסלול של כשישה ק"מ ברמת קושי בינונית שלדעתי לא מתאים עם ילדים קטנים שלא מורגלים בהליכה. ולמה? ובכן... כבר כתבתי בעבר שמסלולי הנחלים והמפלים של רמת הגולן מחייבים את ההולך בהם להתאמץ ולהרוויח את העונג שבטבילה בין המפלים והבריכות היפות. ככה זה בגולן, no pain no gain. במקרה של המסלול בזויתן התחתון המאמץ כולל הליכה של בערך 1.5 בתחילת וסוף המסלול בשביל חשוף לשמש, עליה קשה בסוף המסלול והליכה איטית לאורך הנחל בין הבולדרים הגדולים ובכמה קטעים ממש על קיר המצוק באמצעות דרגיות סלע.

ומה הרווח אתם שואלים? אוהו... חגיגה אמיתית! במקרה שלנו שלוש בריכות מים נהדרות ועמוקות, מלאות במים טובים ורעננים. טוב, יש פה הסתייגות קלה. בשנים האחרונות במהלך הקיץ מאותרים במים זיהומים שונים ומשונים ולכן התקופה הטובה ביותר להגיע אל המסלול בזויתן התחתון היא בסוף האביב ותחילת הקיץ (בין אפריל ליוני כזה). בתקופה הזו המים טובים ונקיים בד"כ, ומזג האוויר מאפשר ללכת בצורה שפויה יחסית. בכל מקרה את המסלול מומלץ מאוד מאוד להתחיל מוקדם בבוקר ולא באמצע היום.

נחל זויתן ברמת הגולן
הנוף ממש רגע לפני שיורדים לערוץ

איך הולכים בזויתן התחתון (לינק למפה)?

הוויז לתחילת המסלול הוא "יהודיה-זויתן שמורת טבע" לחניון של רשות הטבע והגנים, הכניסה בתשלום או חינם לבעלי מטמון. לאחר תדרוך מהפקחים נצא עם השביל הירוק בדרך מישורית וחשופה לשמש. הנוף סביבנו מזכיר לי קצת סוואנות באפריקה (למרות שלא הייתי שם) וגם כשהכל יבש יש לו קסם, בעייני לפחות. אחרי בערך קילומטר הליכה נגיע לפיצול עם שביל אדום בו נפנה ימינה. לפנינו יפרס הקניון העמוק והדרמטי אשר בתחתיתו זורם נחל הזויתן. נמשיך מספר דקות עם השביל האדום לכיוון צפון על שפת המצוק עד לפיצול עם סימון שחור, שם נפנה שמאלה במדרגות התלולות עד למטה לקניון. מיד עם ההגעה לתחתית הקניון יכנס השביל השחור בין הבולדרים כשמשני צידנו קירות הקניון. מהר מאוד נגיע לבריכה הראשונה מתוך שלוש אותן נפגוש במהלך המסלול. מדובר בבריכה ארוכה ועמוקה שבקצה שלה מפלון מים. ממש לפני ההגעה לבריכה יש צורך להצמד אל קיר הקניון ולהעזר בדרגיות כדי ללכת לאורכו עד לקצה הבריכה.

בריכת מים בנחל הזויתן ברמת הגולן
לפעמים צריכים ללכת לאורך הקיר ליד הבריכות

מומלץ לעשות הפסקה ראשונה בבריכה אחרי ההליכה והירידה הלא קלה (כן כן) משפת המצוק מעלינו לתוך הערוץ. בהמשך יוביל אותנו השביל השחור תוך מעבר בין בולדרים גדולים וצורות בזלת שונות שנובעות מהתקררות מהירה של הלבה שזרמה בערוץ פעם. מדי פעם נעבור בסמוך למפלונים ובריכות קטנות שיוצר הזרם בערוץ. הבריכה השלישית במסלול שווה במיוחד, היא קטנה אבל עמוקה מאוד וגם בה יש מפלון מים שכיף לשחות תחתיו. סה"כ ההליכה בתוך הערוץ לא ארוכה - בקושי קילומטר, עד שנגיע לפיצול עם סימון אדום. בעקרון בפיצול פונים שמאלה ועולים חזרה אל מחוץ לקניון, אבל ההמלצה שלי אליכם היא להמשיך עוד מספר דקות בערוץ עם השביל האדום עד לעין נטף. מדובר במעיין שנובע מהמצוק עצמו ומטפטף בזרמים דקים

עין נטף בנחל הזויתן ברמת הגולן
עין נטף - אם חם זה מקום מצויין להרטב לפני שעולים לרכב

מהגובה אל הקרקע, מראה מיוחד מאוד ונקודה אחרונה להתרעננות לפני העליה חזרה. נחזור בשביל האדום לפיצול שממנו הלכנו לעין נטף ונפנה ימינה לפי השילוט חזרה לחניון (מיטיבי לכת יכולים להמשיך מעין נטף עד בריכת המשושים שם יש להשאיר רכב נוסף). העליה בחזור קשה ותלולה, ובסופה נמשיך עד לפיצול עם סימון ירוק בו נפנה ימינה חזרה לחניה על השביל החשוף לשמש שבו הלכנו בתחילת הטיול.

לסיכום, לא מדובר בטיול קל, אבל הוא בהחלט מומלץ אם אתם אוהבים את האתגר שרמת הגולן מעניקה לאלו שמטיילים בה. בואו מוקדם בבוקר והצטיידו במספיק מים ונעליים נורמליות לטיולים וההנאה מובטחת.


אם אהבתם את הפוסט, אתם מוזמנים להרשם בראש העמוד כדי לקבל את הפוסט הבא ישירות למייל וחוץ מזה בואו לעקוב אחרי גם באינסטוש.

4,348 צפיות2 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page