top of page

תודה על ההרשמה

  • תמונת הסופר/תAvihay Shaked

נחל נדר בכרמל - אופציה קווית או מעגלית לטיול

עודכן: 28 בפבר׳

העוקבים המסורים שלי יודעים שהכרמל הוא מגרש המשחקים שלי, בו גדלתי ואני שולט טוב מאוד בשלל האופציות והקומבינציות בהן אפשר לטייל בין הואדיות והנחלים של ההר הירוק תמיד. אני אפילו די משוכנע שפתחתי ממש במילים האלו פוסט או שניים בבלוג.

בפוסט הזה אספר לכם על נחל נדר שדווקא הוא איך שהוא התפספס לי בשלל שנות טיולים שלי בכרמל אבל לא עוד. מיד תוכלו לקרוא על שתי אופציות לטייל בנחל נדר ובסביבותיו. הראשונה קווית ברמת קושי קלה עד בינונית במגמת ירידה, והשניה מעגלית למיטיבי לכת שלמעשה מורידה אתכם מההר ומחזירה אתכם אליו בעליה בחלק השני שלו. שתי האופציות עוברות באחד המעיינות היפים של הכרמל וללא ספק אחד האהובים עלי בארץ - עין קדם (שעל אופציה קצרה יחסית להגיע אליו כתבתי כאן)

אבל קודם כדי לעשות קצת סדר תעקבו אחרי שניה כדי להכיר קצת את הסביבה. במרחב שבין האוניברסיטה או שכונת דניה, ועד לצומת דמון מחורץ הכרמל בשלושה נחלים מרכזיים - נחל נדר הקרוב ביותר לשכונת דניה, נחל כלח שעובר בלב שוויצריה הקטנה ומתחיל לא רחוק מצומת דמון ובינהם נחל גלים שמנקז אליו את נחל כלח. בתוך המרחב הזה יש אין ספור אופציות לטיולים - מעגליים, ארוכים, קצרים, קוויים, קשים ועוד ועוד.

נוף של הכרמל בנחל נדר
נוף הכרמל בתחילת המסלול

אז בעצם הפוסט הזה מדבר על הנחל הקרוב לחיפה, למעשה בחלקים ממנו תוכלו לראות את פאתי שכונת דניה שתמיד נחשבה ליוקרתית מבין השכונות של חיפה.

אני מקווה שעשיתם לכם קצת סדר ועכשיו לתכלס - איך הולכים ושאלת מליון הדולר... מה כותבים בוויז.

האופציה הקווית, 4 ק"מ (לינק למסלול ע"ג מפה)

נקודת ההתחלה של המסלול - חניון טללים ממש מול האוניברסיטה של חיפה (זה המגדל הגבוה הזה שרואים כמעט מכל מקום). נקודת הסיום של המסלול קצה רחוב החרוב בטירת הכרמל.

המסלול כולו במגמת ירידה, מוצל בערך מחצית מהדרך ומומלץ בעיקר בעונת החורף והאביב. שימו לב שחלקים ממנו עלולים להיות חלקלקים אחרי הגשם אז רצוי לחכות כמה ימים לפני שמגיעים אליו אחרי גשמים.

פרה חומה בכרמל בנחל נדר
כמעט שוויצריה

לאחר שנקפיץ רכב לנקודת הסיום בטירת הכרמל, נתחיל את ההליכה מחניון טללים. תחילה נרד בשביל מסומן שחור (הכניסה לשביל בצד ימין ממש בכניסה לחניון) על השלוחה הירוקה של הכרמל כשמולנו נוף הים, ההר ושכונת דניה. במהלך האביב השלוחה מלאה בפריחה נהדרת וצבעונית שעושה נעים בעיניים ובלב. בשלב מסויים נכנס השביל אל תוך הערוץ המוצל ולאחר כשני קילומטרים של הליכה מנקודת ההתחלה נגיע למעיין עין קדם. מדובר במעיין ניקבה צלול שנובע כל ימות השנה. במקום שתי ניקבות שניתן להכנס בהן ממש עד לנביעה בתוך ההר (רצוי מאוד עם פנס).

ניקבת עין קדם בכרמל
מעיין עין קדם - המים הכי צלולים בכרמל

אחרי שנהננו ורחצנו במי המעיין (והשארנו נקי) נמשיך עם השביל השחור במורד ונעבור מספר עצי זית עתיקים ופוטוגניים במיוחד נגיע לחיבור עם שביל כחול. על המצוק משמאלנו נזהה את מערת אורנית (שגם אליה ניתן להגיע - כאן כתבתי עליה), נפנה ימינה עם הסימון הכחול לשביל נוח ורחב. השביל הכחול והרחב יקח אותנו עוד כקילומטר חשוף לשמש עד לנקודת הסיום בטירת הכרמל.

האופציה המעגלית למיטיבי לכת, 10 ק"מ (לינק למסלול ע"ג מפה)

המסלול מתחיל ומסתיים בחניון טללים, חלקו הראשון זהה לזה שכתבתי עליו פה למעלה עד למעיין עין קדם.

מעבר לזה המסלול הזה הוא כבר סיפור אחר. מדובר במסלול ארוך וקשה יותר אבל אוי כמה שהוא מתגמל וכמה שהוא יפה. אחרי שהגענו אל עין קדם והמשכנו עם השביל השחור עד לחיבור עם סימון הכחול, נפנה שמאלה ונכנס לערוץ נחל גלים. מדובר בערוץ מוצל וטחוב כמעט כל השנה ממש כמו יער מהאגדות. מכאן למעשה כל המסלול עד לנקודת הסיום הוא במגמת עליה.

נוף של פרחים בכרמל
הנוף שמחכה לכם בסוף המסלול המעגלי

הצעידה בערוץ נחל גלים לא מסובכת במיוחד וניתן להנות מהצל הנעים בנחל. מפעם לפעם נפתחת חופת העצים והשמיים נגלים מעלינו. מאחר ואנחנו עוברים ממש מתחת לנקודת האכלה של נשרי החי בר, יש סיכוי טוב מאוד להבחין בהם דואים בגאווה מעלינו. אחרי הליכה של בערך שניים וחצי קילומטרים בערוץ נחל גלים, נגיע לפיצול שבילים בו נפנה שמאלה עם הסימון הירוק. אחרי עוד קטע הליכה לא ארוך במיוחד בצל, שוב נגיח אל המרחבים הירוקים של הכרמל כשבגב שלנו הנוף הנהדר שתמיד מפעים אותי מחדש - נוף הכרמל והים. שימו לב שבחלק בו הצעידה בין שיחי הלוטם, הסימון לפעמים קצת מסתתר ולא גלוי מספיק אז כדי להיות ערניים. אחרי בערך קילומטר הליכה נגיע לכביש הסלול בסמוך לשער הכניסה לחי בר. שם נבחין בסימון שבילים שחור בו נפנה שמאלה לשביל צר וסלול שיקח אותנו פחות או יותר על קו הגובה כשמשמאלנו מורדות הכרמל, בערך עוד שניים וחצי קילומטרים חזרה לחניון טללים שם מחכה לנו הרכב.


אהבתם את הפוסט? נהדר! בואו לעקוב אחרי גם באינסטגרם או לפחות תרשמו בראש העמוד כדי לקבל את הפוסט הבא ישירות למייל שלכם.




15,494 צפיות23 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page