top of page

תודה על ההרשמה

  • תמונת הסופר/תAvihay Shaked

טיול משפחתי במזרח הכרמל - מחניון היערנים ליגור (עם אופציה למעגלי דרך נחל מעפילים)

עודכן: 4 בדצמ׳ 2021

הצד המזרחי של הכרמל, זה שצופה לכיוון עמקי הצפון וביום טוב גם רואים ממנו את החרמון, נחשב תלול וקשה יותר לטיולים מאשר צידו המערבי (זה של שוויצריה הקטנה). ובאמת הצד המערבי מכיל יותר מסלולי טיול ומרביתם נוחים וטובים גם למשפחות ברמות קושי שונות. ומה במזרח הכרמל? המדרונות התלולים והמצוקים הביאו למצב שכמות המסלולים בו נמוכה יחסית ומרביתם קשים כמו המסלול למצודת הבמה או מאתגרים ומצריכים טיפוס במצוקונים כמו נחל יגור.

מסלול משפחתי וקל בכרמל
אווירה חורפית ונעימה על השביל

תוך כדי שיטוט וירטואלי וחפירה במפות (ואם אתם קוראים קבועים אתם כבר יודעים שזה אחד הדברים שאני הכי אוהב לעשות) מצאתי מספר שבילים שאם נחבר בינהם נמצא מסלול משפחתי נוח בצידו המזרחי של הכרמל. הבונוס העיקרי של המסלול שתכף אספר לכם עליו הוא שכולו בירידה ובד"כ לא תמצאו אותו מפוצץ במטיילים בשבתות או חגים. החסרון (כי החיים לא מושלמים), מדובר במסלול קווי שמצריך הקפצת רכב לא ארוכה מדי ולכן אתם חייבים להיות סוציאלים ובעלי חברים כדי לטייל בו (בהמשך הפוסט אפרט גם על האופציה המעגלית הארוכה יותר שאפשר לעשות כחלק מהמסלול)

תחילת המסלול על דרך נוף כרמל וסופו בקיבוץ יגור ממש בנקודה שבה מתחיל גם המסלול לנחל יגור. מדובר במסלול ברמת קושי קלה יחסית ואורכו כמעט ארבעה קילומטרים וכולו במגמת ירידה מתונה ולא מאתגרת במיוחד. למרות האווירה הנוחה שימו לב שאחרי הגשמים חלקים מהמסלול יכולים להיות מעט חלקים אבל לא ברמה שלא מאפשרת לטייל בו, פשוט להזהר.

מסלול משפחתי קל בכרמל
אפילו צל יש לאורך חלקים מהמסלול

איך מגיעים? לנקודת הסיום של הטיול - נכוון את הוויז למרכז הרכיבה בקיבוץ יגור, שם נמשיך עם הכביש קצת אחרי האורוות ונחנה בחניה מסודרת.

לנקודת ההתחלה - נכוון את הוויז לחניון יער היערנים בכרמל, וליד החניון ניסע על דרך עפר מסומנת ירוק - זוהי דרך נוף כרמל שמגיעה עד לצידו הדרומי של הכרמל והיא בהחלט מומלצת לרכבים גבוהים. אחרי בערך קילומטר וחצי על הדרך שעבירה בקטע הזה גם לפרייבט, נזהה מצד שמאל מפגש עם שביל ישראל משולב בסימון כחול - זוהי נקודת ההתחלה.

איך הולכים? (לינק למסלול ע"ג מפה)

מנקודת ההתחלה נלך קטע קצר ממש על הסימון הכחול שמשולב עם שביל ישראל ומיד נפנה שמאלה במפגש עם הסימון השחור. מכאן ולמעשה עד סוף הטיול נלך על הסימון השחור שמגיע ממש עד לחניה בנקודת הסיום.

המסלול כמעט כולו על שביל רגלי נוח וצר שחלקים ממנו עוברים בתוך החורש וחלקים ממנו פתוחים לנוף של עמק זבולון, עמק יזרעאל ולצערי גם לנוף מחלף יגור האימתני שנבנה בשנים האחרונות. אחרי הגשמים יורדת אווירה רטובה ולחה על העצים ועל השביל מה שמבטיח הנאה גדולה בעיקר עם השקט שבד"כ שורר לאורך המסלול.

אירוס הסרגל צומח בכרמל
אירוס הסרגל - מסוף נובמבר ועד פברואר

לאורך המסלול נוכל למצוא את פריחת החורף האופיינית של הכרמל בעיקר נרקיסים ורקפות אבל יש גם בונוס רציני למי שיגיע בחודשים דצמבר-פברואר, פריחת אירוס הסרגל. אירוס הסרגל הוא פרח כחלחל ויפה שפורח בין השאר בכרמל בעיקר בחודשים דצמבר עד פברואר למרות שלפעמים גם בנובמבר אפשר למצוא אותו (תלוי בגשם). המין אנדמי לישראל כלומר גדל רק בישראל באופן טבעי. את אירוס הסרגל ניתן למצוא בסמוך לסלעים ולא במרבדים גדולים. בכרמל אפשר למצוא את אירוס הסרגל גם באזור הר שוקף ובמסלול לחרבת כרך.

נחזור למסלול, אחרי בערך קילומטר וחצי של הליכה נגיע למפגש עם שביל ירוק בו השביל השחור שובר חזק ימינה. אנחנו כמובן יפנה ימינה עם השביל השחור שימשיך להוריד אותנו במתינות עד לנקודת הסיום בקיבוץ יגור.

אופציה מעגלית למיטיבי לכת (לינק למסלול ע"ג מפה):

ניתן להפוך את המסלול לטיול מעגלי ארוך של בערך 7.5 ק"מ ע"י הוספת המסלול הזיגזגי של נחל מעפילים (נחל נחש) אשר מסומן בכחול במפות ומתחיל גם הוא מהחניה בקיבוץ יגור. שמו של נחל המעפילים ניתן לו כי לאחר פריצת הפלמ"ח למחנה מעצר המעפילים בעתלית, הוברחו המעפילים דרך הכרמל לקיבוץ יגור ואת דרכם אל הקיבוץ עשו דרך השביל הנסתר שבו גם אנחנו יורדים מהכרמל חזרה לקיבוץ.

ההמלצה שלי היא להחנות את הרכב ביגור ומשם לעלות בשביל השחור (הפוך ממה שמתואר בפוסט). בתום העליה המתונה והלא קשה במיוחד נגיע לחיבור עם שביל ישראל/כחול. נפנה שמאלה עם הכחול/שביל ישראל ונרד בנתיב שביל נחל המעפילים (נחל נחש). השביל המפותל יורד במתינות לכיוון קיבוץ יגור רובו מוצל בחורש ירוק נהדר, כשמדי פעם נפתח הנוף לכיוון נחל יגור ומורדות הכרמל התלולים במפנה המזרחי שלו. הירידה לא קשה ואינה כוללת קטעים טכניים או מאתגרים והיא מוצלת כולה. ממש לפני הפיתול הראשון בשביל נבחין בבור בסמוך אליו. הבור נקרא ע"י בני יגור "בור הגהנום" מאחר ולטענתם הוא פולט אוויר חם בימי החורף הקרים, האמת היא שכשעברנו לידו אכן הרגשנו בקירבת הפתח יציאה של אוויר חם ולח שיוצא ממנו.

ממש לקראת סיום הירידה נגיע למפגש עם שביל אדום, בו נפנה שמאלה ונחזור איתו חזרה לקיבוץ יגור לרכב שמחכה לנו בנחת.


אם אהבתם את הפוסט, אתם יותר ממוזמנים לעקוב אחרי גם באינסטגרם ולהרשם בראש העמוד כדי לקבל את הפוסט הבא וניוזלטרים חודשיים ישירות למייל.


10,059 צפיות5 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page