top of page

תודה על ההרשמה

  • תמונת הסופר/תAvihay Shaked

בעקבות לוחמים ברמת הגולן - שלוש הצעות

אחד המרכיבים המשמעותיים בערימת המרכיבים שהופכת את רמת הגולן לאזור האהוב עלי בארץ הוא שפע התזכורות ההיסטוריות שבה למלחמות ישראל. אין כמעט דרך או שביל שתלכו בגולן מבלי להתקל בשלדת טנק סורי חלוד או טנק ישראל שנשאר בעמדה מאז מלחמת יום כיפור. ההיסטוריה קוראת לנו מבין אבני הבזלת כדי שנשמע ונבחין בה. מפעם לפעם מופיעה כתבה בחדשות על בונקר סורי נטוש שבו נמצאו חפצים אישיים כלי מלחמה בני חמישים שנה... קפסולת זמן של ממש.

מלחמת יום כיפור היא מלחמה שמרתקת אותי מאוד. קראתי עליה לא מעט ואני נמשך תמיד לכתבות על מסמכים חדשים שנחשפים, סרטונים נדירים חדשים וכל פריט מידע על המלחמה הזו גורם לי להרים אנטנות מיד.

ברמת הגולן פזורות שלל אנדרטאות אשר חלקן הוקמו לזכר תקריות שונות במהלך מלחמת יום הכיפורים. אני חושב שלכבוד 50 שנה למלחמת יום כיפור ראוי שגם בבלוג שלי (שרמת הגולן מופיעה בו לא מעט) יוזכרו כמה נקודות מעניינות שביקור בכל אחד מהן יחשוף סיפור מהמלחמה ההיא.

בחרתי בשלוש נקודות שונות שכל אחת מהן מתארת אירוע שונה במאפיינים שלו. בכל אחת מהנקודות ציינתי גם איזה טיול או מוקד ביקור אחר אפשר למצוא בסביבתו.

חשוב לי לדעת מכם בתגובות אם טעיתי בפרטים חשובים בנוגע לקרבות המתוארים בפוסט הזה, השתדלתי מאוד לכתוב מידע מדוייק.

טנק ברמת הגולן בעמק הבכא
טנק ישראלי צופה לכיוון החרמונית ועמק הבכא

אנדרטת עז 77 - עמק הבכא

זה אולי הקרב המפורסם ביותר בחזית רמת הגולן במלחמת יום כיפורים. גדוד 77 בפיקודו של אביגדור קהלני עצר כוחות סוריים גדולים (ביחס של לפחות 1 ל-3 לרעתנו) מלפרוץ את קו התלים באזור הבוסטר והר החרמונית. במהלך הקרב ניצלו הכוחות הישראלים את הטופוגרפיה באזור שתיעלה את הכוחות הסוריים למעין "אמבטיה" בשטח נחות. בכך היתרון המספרי הסורי איבד מחשיבותו ואפשר לכוחות צה"ל לפגוע ביעילות בטורי השריון הסוריים.

לקריאה נוספת ליחצו כאן.

76 לוחמים נהרגו בקרב שהפך לסמל. במקום יש היום אנדרטה מרשימה והסברים רבים על הקרב. בוויז - עז 77 עמק הבכא

עוד באזור - מקטעים 2-3 של שביל הגולן, בניין המפקדה הסורית ויער אודם.

אנדרטת הנגמש והארז ברמת הגולן
אנדרטת הנגמש והארז (דר' אבישי טייכר, מתוך אתר פיקיויקי)

אנדרטת הנגמש והארז

אנדרטה מרשימה ולא ידועה במיוחד (לפחות לא לי עד שנתקלתי בה במקרה בשלט צנוע לצד הכביש). האנדרטה מתארת את סיפור מותם של שמונה לוחמי גדס"ר 134 ב 10.10.73.4

חיילי גדס"ר 134 אשר נלחם באזור תל חזקה הסמוך ונתקלו באש חזקה מהצד הסורי, הונחו להתכנס לחניון לילה בשטח שממערב לרכס. הפקודה להתכנס לחניון לילה הגיעה בשעה מוקדמת יחסית, באור יום מה שאפשר לסורים לטווח בצורה מדוייקת את טור הנגמ"שים שחנה בנקודה. במטח קטיושות נפגע אחד הנגמשים ישירות מטיל ואנשי צוותו נהרגו.

לאחר המלחמה ניטעו זרעי ארז בשלדת הנגמש. הארז צמח מתוך השילדה ואת המחזה המרשים כולל הנגמש המקורי ניתן לראות גם היום.

לסרטון סיפור האירוע מפיו של קמבץ הגדוד לחצו כאן

בוויז - אנדרטת "ארז השמונה" גדוד סיור 134

עוד באזור - מקטעים 5-6 בשביל הגולן, מקבץ החלמוניות וסתווניות התשבץ בהר חוזק, עין מוקש.

אנדרטת תל סאקי טנק ודגל ברמת הגולן
הכניסה לתל סאקי כיום

תל סאקי

בעוד בחזית הצפונית ברמת הגולן הסורים נבלמו פחות או יותר בקו התלים המזרחי, המצב במרכז הרמה ובדרומה היה קשה יותר. כוחות סוריים חדרו לעומק הרמה והיו כפסע מהירידות לכנרת.

אל מוצב תל סאקי נשלח כמה שעות לפני פרוץ הקרבות כוח תצפית קטן מהנח"ל המוצנח. הכוח זיהה את כמויות הטנקים העצומות במזרח אך לרוע מזלו נתקע במוצב עם פרוץ הקרבות. למעשה המוצב הפך למעין מובלעת מוקפת בכוחות סוריים ושני כוחות חילוץ שנשלחו לחילוץ הלוחמים בתל לא צלחו במשימה. 32 לוחמים נהרגו בקרבות על התל ובסביבתו. לאחר 30 שעות חולצו 26 הלוחמים הנצורים כשחלק גדול מהם פצוע במצבי פציעה שונים.

במהלך העליה הסורית על המוצב, התנדב אחד הלוחמים - יצחק נגרקר, לצאת מהבונקר ולהודיע לכוח הסורי שהוא החייל האחרון במוצב. בכך הציל את שאר חבריו נלקח בשבי לאחר שנחשב בטעות כטייס בגלל סרבל השריונרים שלבש.

במקום אפשר להכנס לתוך הבונקר ולקרוא על מהלך הקרב.

לקריאה נוספת על קרבות תל סאקי לחצו כאן

בוויז - תל סאקי

עוד באזור - הגשר הסורי בנחל סמך, עין פיק, אחו נוב (בחורף)


אם הגעתם עד לכאן, תדעו שאפשר (ורצוי) לעקוב אחרי גם באינסטגרם שם עיקר הפעילות שלי וגם להרשם בראש העמוד כדי לקבל את הפוסט הבא של הבלוג ישירות למייל.



1,417 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page